13 593 läst ·
34 svar
14k läst
34 svar
Betala för material som inte använts (än)?
Jag är väldigt säker på att han handlar av samma grossist som jag gör då hans priser är på decimalen lika som deras bruttopriser. Så när han säger att hans inköpspriser ligger över tex Bauhaus så är det en väldigt stor lögn, och om dom nu är högre än Bauhaus varför inte köpa materialet där?
Det är svårt/jobbigt att byta hantverkare mitt i ett bygge/renovering. Det är inte så kul att ta vid vid någon annans jobb. Om hans arbete är bra utfört förövrigt så skulle jag försöka prata mer med honom, ta fram priser på några av artiklarna och fråga varför du ska betala mer ifrån honom. Och grejerna som inte har använts än skulla jag trycka på att han ska ta tillbaka och strykas ifrån fakturan.
Angående att han skulle ha förlängd garanti så är det ren bullshit, finns ingen sådant och om det skulle göra det så ska inte du behöva betala för det.
Man har ett väldigt stort förtroende när man jobbar med löpande fakturering, gäller att inte missbruka det.
Edit: såg nu att det var ett badrum på 10m2 det handlar om. Utan att veta detaljer så verkar det vara extremt mycket material för 10m2
Det är svårt/jobbigt att byta hantverkare mitt i ett bygge/renovering. Det är inte så kul att ta vid vid någon annans jobb. Om hans arbete är bra utfört förövrigt så skulle jag försöka prata mer med honom, ta fram priser på några av artiklarna och fråga varför du ska betala mer ifrån honom. Och grejerna som inte har använts än skulla jag trycka på att han ska ta tillbaka och strykas ifrån fakturan.
Angående att han skulle ha förlängd garanti så är det ren bullshit, finns ingen sådant och om det skulle göra det så ska inte du behöva betala för det.
Man har ett väldigt stort förtroende när man jobbar med löpande fakturering, gäller att inte missbruka det.
Edit: såg nu att det var ett badrum på 10m2 det handlar om. Utan att veta detaljer så verkar det vara extremt mycket material för 10m2
Redigerat:
Jag har inte riktigt koll på vad som använts då han lämnat mycket material på plats. Han har gått med på att hämta överblivet material och dra av det.
Vad tror ni om de här wavin bojorna som verkar sitta lite här och var? De kostar mig ca 10k, är de nödvändiga eller varför har jag aldrig sett sådana förut?
Vad tror ni om de här wavin bojorna som verkar sitta lite här och var? De kostar mig ca 10k, är de nödvändiga eller varför har jag aldrig sett sådana förut?
Dom sitter där för att trycka ihop muffen så att röret inte ska glida ur lika lätt vid tryckstötar, har aldrig sett någon använda det i ett badrum, bara vid vad dagvattenrör tex ifrån ett tak. Jag har aldrig använt dom ser inte varför man ska behöva göra det i ett badrum. Man säkrar upp rören på annat vis för att säkerställa att dom inte glider isär.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Wavin's egen text om dem: "Vid speciella systemlösningar t.ex. dag- och spillvatten, förekommer planerade och oplanerade tryckstötar. I dessa fallbehöver skarvarna säkras, framför allt runt böjar, så de integlider isär och orsakar läckage. Detta kan enkelt göras meden Wavin boja".
Har aldrig sett eller hört talas om dem förut, men jag är amatör.
Men vad är det vi ser på bilden? det som ser ut som någon kabel i lite virrvarr? Och däår går något som ser ut som en vit slang, är den skarvad med PEM röret under avloppsröret?
Har aldrig sett eller hört talas om dem förut, men jag är amatör.
Men vad är det vi ser på bilden? det som ser ut som någon kabel i lite virrvarr? Och däår går något som ser ut som en vit slang, är den skarvad med PEM röret under avloppsröret?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag tycker du borde låta en besiktningsman eller annan sakkunnig titta på installationen. Vi ser ju inte totalen, men det ser ut som den horisontella delen som sedan viker av uppåt saknar stöd. Och en del annat tveksamt på bilden.
Tror det blir svårt att argumentera mot att något är överarbetat så länge det inte är på en rent bedräglig nivå eller om man särskilt avtalat om något specifikt utförande eller att det skall ske på billigaste möjliga sätt.M Martin Lj skrev:
Det får nog anses ligga klart inom utförarens "artistiska frihetsutrymme".
Tycker man hantverkaren är för petig är det nog bästa att välja någon annan.


