Hej!

För ungefär två år sedan skrev jag ett inlägg om en snickare som försvann: http://www.byggahus.se/forum/juridik/118926-snickarn-som-foersvann.html#post856599

Det var ett företag som skulle byta syll och golvbjälklag på mitt hus och som kom dit, dumpade lite material och sågade bort några bjälkar och försvann. Jag höll på i över en månad och ringde och lämnade meddelanden. De gånger jag faktiskt fick tag på honom hade han ursäkter om sjukdom och lite sånt men lovade att komma "i slutet av veckan" eller i början av nästa. Så var det ett tag och sedan slutade han svara när jag ringde. Hela mitt bygge stod stilla i över 2 månader på grund av detta och tillslut så sa jag till honom att de inte behövde komma tillbaks eftersom det kändes så dåligt att inte ens höra av sig. Det borde väl kunna vara avtalsbrott att inte dyka upp även om vi inte hade något skrivet.

Vi kom överens om att jag skulle behålla materialet för att använda till syllen. När jag sedan fick en annan firma att göra jobbet så menade de att man inte ska använda tryckt virke till golvbjälklag så det var ju inte heller så proffsigt.

Nu har jag fått en faktura på 4800 efter ROT-avdrag, altså nästan 10000 för att såga bort några bjälkar och sedan försvinna. Han har lagt allt som timmar och inget för material för att jag skulle få göra större ROT-avdrag. Jag vill absolut inte betala detta då han gjorde mig besviken och stannade mitt bygge i över 2 månader. Men hur går jag tillväga? Jag tror inte ens att de timmarna han redovisat stämmer, det kan väl inte ta två man två dagar att såga bort lite bjälkar?

Tacksam för hjälp.

Ni hade ju inget skrivet. Bestrid räkningen i rekommenderat brev och argumentera så litet som möjligt.

Spar argumentationen tills det blir allvar. Men tills dess kan du fila på argumenten. Ett argument är att du haft kostnader för byggmaterial som stått i vägen och som du inte kunnat använda. Ett annat är att du inte kunnat använda hela eller delar av huset. Ett tredje är att han inte gått att få tag i.

EDIT: Fast ni kom ju överens om att du skulle ta hand om virket. Det måste du kanske stå för, även om det senare visade sig att du inte kunde använda det. Men i så fall måste ju företaget skicka en faktura på material i stället för arbete.

Redigerat:
Har du använt något av det virke han lämnat till någonting, eller finns det kvar? Om han lämnat tryckt virke att användas till syll och bjälklag så är det helt meningslöst, eftersom, precis som de andra snickarna påpekade, inte får användas till det. Du skulle i så fall möjligen gå med på att betala något skäligt för det även om det känns tveksamt. I annat fall så finns det för avhämtning där han lämnade det.

Det lämpligaste är nog att bestrida fakturan i sin helhet. Bara skriv "Bestrides" tvärs över den och skicka tillbaka den. Så länge fakturan är tvistig kan han inte lämna den till inkasso och du kan inte heller få någon betalningsanmärkning.

Mikael_L
andersmc skrev:
Det lämpligaste är nog att bestrida fakturan i sin helhet. Bara skriv "Bestrides" tvärs över den och skicka tillbaka den. Så länge fakturan är tvistig kan han inte lämna den till inkasso och du kan inte heller få någon betalningsanmärkning.
Ja typ så.
Han tar nog bara en rövare den fulingen, håll sådana typer kort.

GDSGD -firma.
(=går det så går det)

Sen skriver du eller ordar inget mer om detta, förrns det ev börjar brännas, men jag tvivlar.
Behåll fakturan du fått eller en kopia och all annan info i några år.
Säg eller skriv absolut inget som antyder ett medgivande om att arbete utförts eller material mottagits, inget nekande heller.

Den första åtgärden om detta eskalerar upp är dels att be om en specifikation över exakt vad fakturan avser, dvs nästan exakt på minuten typ vad varje moment skulle varit och tagit i tid.
Sen skulle kanske lite juristhjälp kunna vara vettigt, men det är samtidigt så små belopp och liten grej att det känns lite onödigt.
Men detta sista endast om det verkar som att snickaren tänker höja insatsen.

Redigerat:
Hej igen!

Tackar för stöttande svar...

Dum som jag var ringde jag givetvis upp snickarn nu på morgonen och försökte prata med honom och säga att jag tyckte det var fel att behöva betala. Han menar att de kom dit och påbörjade ett jobb (vilket ju är sant) och att jag sedan ringt och sagt att jag vill avsluta det i egen regi. Det han har missat är den dryga månad jag ringt och jagat och tjatat och fått löften om att de ska komma "i slutet av veckan" eller i början av nästa vecka.

Jag anser att när jag ringde upp honom och sa till honom att inte komma tillbaks så var det för att jag jagat honom under lång tid och inte hade förtroende för att de fixade jobbet de lovat. Där ansåg jag att jag hävde avtalet och därför inte ska betala.

När jag sa att jag inte ville betala började han hota om att han minsann hade varit schysst och bara fakturerat en del av timmarna och lagt materialet som timmar för att ge mig mer ROT. Han kunde gärna fakturera hela beloppet om jag blir jobbig.

Problemet är att jag inte har några papper, inte ens specar över mina telefonsamtal, då de inte finns kvar hos operatören mer än 6mån. Jag är osäker på datum och har inte skrivit ner något. Därför blir det ju hans ord mot mitt. Det känns jävligt surt att behöva betala för den besvikelse han orsakat och att bygget stod still hur länge som helst.

Men finns det ngt. skrivet om beställningen från början då?

hempularen skrev:
Men finns det ngt. skrivet om beställningen från början då?
Nej tyvärr, bara telefonöverenskommelse. :(

Smelly skrev:
Problemet är att jag inte har några papper...
Han har väl inte heller några papper?

Nej i och för sig, men han har fört anteckningar, hävdar han, och det är klart han har ju timrapporter och har antecknat när jag ringde och sa att de inte skulle komma tillbaks. På fakturan har jag bara fått 22timmar, något jag tycker låter lite mycket för att såga bort 3 govlbjälkar och lämna lite material.

Hur svårt kan det inte vara att fabricera ett gäng anteckningar? Du kan hävda att du också har anteckningar på den tid han har varit hos dig... ord mot ord såvida det inte finns vittnen som kan styrka din eller hans version...

Utan något riktigt skrivet avtal lär det bli svårt både för han och för dig att få igenom något. Hur ska han kunna bevisa att han har varit hos dig i 22 timmar? Hur ska du kunna bevisa att han INTE har varit hos dig i 22 timmar?

Det enda jag kan tänka mig är att man tar in en utomstående som får göra en skälig uppskattning om hur lång tid det BÖR ta att göra det jobb han faktiskt har utfört.

Ganska intressant problem faktiskt, jag anlitar en hantverkare att renovera ett badrum, endast muntlig överenskommelse. Efter slutfört arbete skickas en faktura som jag bestrider med hänvisning att hantverkaren endast har varit här och tittat, inte utfört något jobb. Hur ska hantverkaren kunna bevisa att han har varit och gjort 100 timmars jobb hos mig om ingen förutom jag har sett honom här?

/Steve

Jo visst det är klart att skrivna avtal är det bästa både för mig och för hantverkaren, hade vi haft det så hade han antagligen gjort jobbet på utsatt tid också ju och då hade det inte varit något problem. Nu är ju också problemet det att jag är osäker på hur mycket han faktiskt gjorde. Lyckligtvis tog jag ju in en annan firma senare som slutförde jobbet och de kanske kommer ihåg hur mycket (lite) som faktiskt var gjort innan de satte igång. Såg också på fakturan att han debiterat 350kr/h, vilket är normalt här, men sedan har han lagt på moms på det vilket gör att han är jävligt dyr jämfört med alla andra... surt.

Nej det blir bestrida fakturan, men vad händer sen då? om han går vidare till inkasso etc. ?

Göran.W
Han kan inte ta den till inkasso iom fakturan är tvistligt.
Går han till inkasso iaf är det bara att bestrida och säga att fakturan är tvistlig så händer inte mer från inkasso bolagets sida.
Det samma händer om han går till fogden som inte heller driver in tvistliga fakturor.
Den ända vägen han har att gå så längde du bestrider är att gå till rätten men det kostar honom en slant och lär knappast hända för för så små summor.

OK, det låter ju betryggande till viss del, men vad händer om han faktiskt tar det till rätten då? Om jag åker på att ändå betala måste jag då stå för rättegångskostnader och elände? I så fall blir det ju galet dyrt. Nu tycker ju jag att jag har rätt men med så lite dokumentation och så så blir det ju svårt att lösa det hela?

De flesta företagare verkar ha någon form av försäkring som täcker deras rättegångskostnader om de mot förmodan skulle förlora, det har jag fått höra från de hantverkare som jag har drabbat samman med. De är inte det minsta rädda för att gå till rätten. även över skitsummor som några tusenlappar.

Det är inte kul att hålla på att tjafsa om sånt här, det är surt som citroner. Företagaren får ju betala en kostnad för att lämna in det till inkasso (jo vissa gör det även om fakturan är bestriden, de skiter i det helt enkelt), denna kostnad kanske du se i slutändan får betala...

/Steve

Rättskyddsförsäkring har ju både ahntverkare och privatpersoner (ingår i hemförsäkringen). I båda fallen gäller en självrisk som i hemförsäkringsfallet normalt sett är avsevärt större än den normala självrisken.

Men även företagare brukar ha hög nivå på självrisk i försäkringar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.