K Keld skrev:
rättvist, kanske, men inte roligt att få en sån räkning indimpande..
Roligt och roligt. Det är inte ALLTID roligt att vara fastighetsägare.

T trabyggare skrev:
Jag tycker det är väldigt märkligt att så många inte tycks kunna ta in att en gräns mellan två fastigheter aldrig enbart är den ena fastighetens ansvar och angelägenhet. Detta handlar inte, även om rubriken ger sken av det, enbart om att grannen vill mäta ut "sin tomt". Som många redan skrivit blir det inte fråga om en fastighetsbestämning när det enbart handlar om att hitta och markera befintliga oomstridda gränsmarkeringar. En sådan markering hade grannen med största sannolikhet fått betala själv. I detta fall tycks grannen upptäckt att gränserna på ett eller annat sätt inte var korrekta, vilket nu korrigerats. Då får de fastigheter som berörs vackert dela på kostnaden, vilket är högst skäligt. Att kostnaden för förättningen sen låter väldigt väl tilltagen är en annan fråga.
Jaha, eftersom så många verkar tycka att det är ok att betala för grannens uppmätning samt många verkar tro att det finns en "andra" åsikt/sida får jag väl dra hela storyn. Det började med att den uppmätande grannen klippte ner sin andra grannes levande häck som stod på den andre grannens tomt. När denne påpekade detta trodde inte den uppmätande grannen på henne och begärde denna uppmätning som helt riktigt visade att häcken stod på hennes tomt, dock drabbades ju alla andra grannar också inklusive mina föräldrar. Föräldrarna blev heller alldrig tillfrågade utan domstolsbeslutet bara damp ner I brevlådan att de skall betala, så får det väl inte gå till.

• Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
T trabyggare skrev:
Jag förstår inte varför det skulle vara ett "tilltag" av grannen. Grannen har upptäckt att gränsen i något avseende är fel och begärt att det ska utredas och rättas till (om den är fel) Hade den inte varit fel utan gränsmarkeringarna och gränsen varit ostridig hade det inte blivit någon förrättning och ändring av gränsen. Just gränsfrågor har prövats många gånger i rätten. Detta fall är knappast av någon principiell betydelse och "paragrafryttarna" lär inte behöva svettas det minsta. Att man som fastighetsägare kan drabbas av diverse kostnader för sådant man "inte beställt" är en del av förutsättningarna för fastighetsägandet. Det finns förvånansvärt mycket nånannanism i detta forum.
Nånannannism??? Tja verkar som det fortfarande finns människor som har det sunda förnuftet kvar och känsla för rättvisa (riktig rättvisa, inte någon kommunistisk "solidarisk rättvisa").

harry73 harry73 skrev:
Det var beställaren + 3 grannar + kommunen.
Om jag förstår allt rätt, faller konmunens del utanför debiteringen.
Den totale kostnaden var 80tkr och TS föräldrar betalade 16500.
Då misstänker jag att beställaren betalade 40000, granne 1 betalade 16000, granne 2 betalade också 16000 och grannen 3 påverkades bara i ett hörn och betalade 8000.
Låter rättvist.
Verkar som Svenskar har en helt annan bild av vad de tycker är rättvist än människor från andra länder, för jag kan inte förstå hur någon kan tycka att detta är rättvist.

harry73
E ed9msi skrev:
Verkar som Svenskar har en helt annan bild av vad de tycker är rättvist än människor från andra länder, ...
Hur menar du här, att svenskarna skulle ha en annan åsikt än jag? Eller varför kommer du dragandes med svenskarna och andra länder?

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Hur menar du här, att svenskarna skulle ha en annan åsikt än jag? Eller varför kommer du dragandes med svenskarna och andra länder?
Bara en svensk kan tycka att något så här orättvist är rättvist. Dvs svenskarna har ett helt annat tänk än övriga nationaliteter (Svenskar tänker och tycker mer rött). Hoppas ingen blev förbannad när man "state the obvious".

harry73
E ed9msi skrev:
Bara en svensk kan tycka att något så här orättvist är rättvist. Dvs svenskarna har ett helt annat tänk än övriga nationaliteter
Det är bevisligen fel (jag är inte svenskfödd)men även fördelning av förrättningskostnader i sig är rättvis, skulle jag också bli sur på grannen som startade processen. Men det är ingenting lantmätaren kan ta hänsyn till

Den uppmätande grannen hade ju fått delar av sin tomt annekterad av grannarna. När det påpekades vägrade grannarna tro på det. Då är ju enda vägen att få rätt att det mäts upp. Det hade ju inte varit rättvist att den "uppmätande grannen" skulle få betala allt för att få tillbaks den mark som rätteligen tillhörde henne.

Man kan ju tänka sig att hon skulle kunnat meddela grannarna att hon avsåg att lämna in en begäran om uppmätning och vad det skulle innebära ekonomiskt. Grannarna har ju då en möjlighet att avträda marken frivilligt. Men man kan ju tänka sig att åtminstone någon skulle se det här som ett utpressningsförsök och sätta sig på tvären.

K kindvall skrev:
Den uppmätande grannen hade ju fått delar av sin tomt annekterad av grannarna. När det påpekades vägrade grannarna tro på det. Då är ju enda vägen att få rätt att det mäts upp. Det hade ju inte varit rättvist att den "uppmätande grannen" skulle få betala allt för att få tillbaks den mark som rätteligen tillhörde henne.

Man kan ju tänka sig att hon skulle kunnat meddela grannarna att hon avsåg att lämna in en begäran om uppmätning och vad det skulle innebära ekonomiskt. Grannarna har ju då en möjlighet att avträda marken frivilligt. Men man kan ju tänka sig att åtminstone någon skulle se det här som ett utpressningsförsök och sätta sig på tvären.
Som sagt mycket tolkningar görs I denna tråd då det troligtvis får folk att tro att det är rättvist men som jag nämnde tidigare har inte gränserna flyttats mer än ett par cm åt ena hållet i ena änden och några åt andra hållet så det går nog ganska jämt upp före/efter, men anledningen till uppmätningen där han klippte häcken på grannens tomt kvarstår dvs häcken stod på den andre grannens tomt. Hm kanske borde grannen polisanmäla grannen med uppmätningen då han klippte ner deras hack och kräva skadestånd motsvarande vad alla andra grannar får betala för mätningen så vi får lite rättvisa.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 2 till
  • Laddar…
E ed9msi skrev:
Jaha, eftersom så många verkar tycka att det är ok att betala för grannens uppmätning samt många verkar tro att det finns en "andra" åsikt/sida får jag väl dra hela storyn. Det började med att den uppmätande grannen klippte ner sin andra grannes levande häck som stod på den andre grannens tomt.
//
Föräldrarna blev heller alldrig tillfrågade utan domstolsbeslutet bara damp ner I brevlådan att de skall betala, så får det väl inte gå till.
Grannen må vara ett riksarsel eller världens raraste, bakgrundsstoryn ändrar inget i grundfrågan, lika lite som dina föräldrars ålder. Formellt är det som påpekats inte "grannens uppmätning".
Jag kan tycka att lantmäteriet borde informerat berörda tomtägare om att de kopplats in på ärendet, inte för att inhämta något godkännande utan för att alla skulle varit förberedda på vad det innebär.
Självklart är det alltid sura pengar att betala när man inte tycker man får något för dem, och det är ganska mycket pengar, det förstår jag (och förmodligen de flesta här) helt och fullt. Men av vad jag kunnat läsa har det gått formellt korrekt till och överklaganden känns bortkastat. Så det inte bara "får" gå till så, förmodligen "skall" det rentav gå till så när lantmäteriet gjort ett jobb av denna typ.
Huruvida det är det mest rättvisa (eller kanske minst orättvisa), allmänt eller i detta specifika fall, kan man mycket väl diskutera. Men principen lär vara ordentligt beprövad vid det här laget, skall man ifrågasätta den måste man se frågan ur fler vinklar än en.

• Gilla
trabyggare
  • Laddar…
Hemmakatten
Att äga mark och kunna definiera gränser, är och har alltid varit mycket viktigt för människor. Jordabalken är en av våra fyra grundlagar, och om jag minns korrekt från den tiden när jag läste rättshistoria, så är delar av Jordabalken från 1200-talet, dvs så långt tillbaka i tiden som vi har nedskrivna lagar.

Att kunna definiera och utreda gränser är en viktig handling som endast får utföras av Lantmäteriet, just för att det är så viktigt att det blir rätt.

I och med det allvar som gränser sätts och upprätthålls anses det vara av sådan nytta för alla fastigheter att de ska betala en skälig del av den nyttan. Vilket TS har svårt att inse.

Oavsett om det från början var en granntvist om en häck, så skulle Lantmäteriet aldrig utföra en fastighetsbestämning om det inte ansågs nödvändigt.

• Gilla
trabyggare
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att äga mark och kunna definiera gränser, är och har alltid varit mycket viktigt för människor. Jordabalken är en av våra fyra grundlagar, och om jag minns korrekt från den tiden när jag läste rättshistoria, så är delar av Jordabalken från 1200-talet, dvs så långt tillbaka i tiden som vi har nedskrivna lagar.

Att kunna definiera och utreda gränser är en viktig handling som endast får utföras av Lantmäteriet, just för att det är så viktigt att det blir rätt.

I och med det allvar som gränser sätts och upprätthålls anses det vara av sådan nytta för alla fastigheter att de ska betala en skälig del av den nyttan. Vilket TS har svårt att inse.

Oavsett om det från början var en granntvist om en häck, så skulle Lantmäteriet aldrig utföra en fastighetsbestämning om det inte ansågs nödvändigt.
Vill ju inte var spydig men det känns som Lantmäteriet som ni lyfter till skyarna som experter man kan lita på inte gjorde ett särskilt bra jobb sist då man blev tvungen att göra om det, eller?

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Om man tycker att det här är exempel på orättvist, så kan jag berätta hur det KAN gå till när det gäller gränstvister.

I ett exempel så var fastigheternas gränser inte osäkra på något sätt, men gränsernas läge var inte särskilt tydliga. En fastighetsägare (vi kan kalla henne A) byggde då ett staket. Grannen (låt oss kalla honom B) tyckte att det där ser inte rätt ut, det där staketet står väl ändå inne på MIN tomt?
A var inte intresserad av att ta reda på var gränsen gick, hon var nöjd med vart staketet hamnat. B var däremot inte nöjd, och kontaktade Lantmäteriet. Eftersom gränserna i detta fall var säkra, gjorde Lantmäteriet en gränsutvisning, vilket kostade ca 3000 kr. Denna gränsutvisning visade att B hade helt rätt, staketet stod någon meter inne på hans fastighet. A anmodades att flytta staketet, men det var ändå B som fick betala hela gränsutvisningen, för det var ju han som beställt arbetet.

Den som vill ha rättvisa, får alltså vara beredd att betala för den.

E ed9msi skrev:
Vill ju inte var spydig men det känns som Lantmäteriet som ni lyfter till skyarna som experter man kan lita på inte gjorde ett särskilt bra jobb sist då man blev tvungen att göra om det, eller?
Men du, här på forumet får du ju inte det medhåll du vill ha. Lägg energin på att hjälpa dina föräldrar med den där överklagan istället. Ta kontakt med en riktigt bra jurist. Att du lägger ner din tid på att argumentera med/mot människor som inte har någon inverkan på dina föräldrars situation är ju kanske lite bortkastat.

Jag önskar dig verkligen lycka till med att hjälpa dina föräldrar!

• Gilla
DLo och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Om man tycker att det här är exempel på orättvist, så kan jag berätta hur det KAN gå till när det gäller gränstvister.

I ett exempel så var fastigheternas gränser inte osäkra på något sätt, men gränsernas läge var inte särskilt tydliga. En fastighetsägare (vi kan kalla henne A) byggde då ett staket. Grannen (låt oss kalla honom B) tyckte att det där ser inte rätt ut, det där staketet står väl ändå inne på MIN tomt?
A var inte intresserad av att ta reda på var gränsen gick, hon var nöjd med vart staketet hamnat. B var däremot inte nöjd, och kontaktade Lantmäteriet. Eftersom gränserna i detta fall var säkra, gjorde Lantmäteriet en gränsutvisning, vilket kostade ca 3000 kr. Denna gränsutvisning visade att B hade helt rätt, staketet stod någon meter inne på hans fastighet. A anmodades att flytta staketet, men det var ändå B som fick betala hela gränsutvisningen, för det var ju han som beställt arbetet.

Den som vill ha rättvisa, får alltså vara beredd att betala för den.
He, he och det skulle vara rättvist! Dock ett väldigt bra exempel åt det andra hållet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.