Jag har 30 dagar nu, men funderar på att gå ner till 10 eller 20 med tanke på att man ska vänta på rotavdraget också.

hantverkare1 skrev:
Vad tycker folk är en vettig kredittid på fakturor från hantverkare?
Dröjsmålsränta får inte påföras förens 30 dagar efter fakturadatum och god fakturerinssed anger 30 dagar så spelar det mig som kund ingen roll om du skriver 10 dagar eller 30. (Förut satt att vi inte avtalat om annat innan)

Självklart pröjsar jag som hantverkaren vill, när jobb och faktura är okej.

Men när rot dras 3 månader efter på fel sida om året eller innan man betalat fakturan börjar man tvivla på om man ska fortsätta vara bussig...

Kom en till: när fakturan kommer har det redan gått över en vecka mot fakturadatumet.

Redigerat:
MaxPax skrev:
Jag tycker noll dagar är en vettig kredittid för hantverkare. Är jobbet utfört så bör det betalas och beställa en tjänst gör man när man har pengar att betala den. Undantaget akutsituationer då tänker jag, endast då ser jag en rimlig anledning att få kredit. Bara min tanke...
Vi har byggkreditiv och då ska räkningen hinna levereras till banken så noll dagar är kanske lite snålt.
Synd också om vår byggare skulle ta det som nåt tecken på vår uppskattning eller göra ranking på nästa jobb vi vill göra baserat på när banken betalar, det har vi ju ingen koll på. Men jag skulle gissa att banken för att inte förlora räntan betalar på förfallodag.

hantverkare1 skrev:
Vad tycker folk är en vettig kredittid på fakturor från hantverkare?
Minst lika länge som det tar för dem att skicka fakturan. Med några dagars marginal för säkerhets skull då bankerna tunga hjul ibland är slöa att tugga runt.

Om den dimper ner i min brevlåda inom en vecka efter utfört arbete, är en vecka - tio dar rimligt. Men om fakturan inte är hos mig förrän närmare en månad efter utfört arbete (eller ännu längre). Så har de ju ingen brådska att få in pengarna och de normala 30 dagar mer passande.

Men det blir ju något löjeväckande när de tar en halv evighet att få ut fakturan, och sen ska ha betalt direkt!!!eleventyone!!

Redigerat:
Jag lägger ofta upp betalningen tidigt, men sätter datumet till förfallodatum. Då kommer pengarna fram i tid, men dras inte från kontot i förtid. Räntepengarna är ju dock löjligt små på typ ett lönekonto eller e-sparkonto, men det är mer principsaken.

M
Nerre skrev:
Hos min bank (Nordea) så innebär det att mottagaren får pengarna bankdagen efter. De flesta bryr sig inte utan accepterar att man är en dag sen, men för t.ex. trängselskatten är det jätteviktigt att man sätter betalningsdatumet minst en dag tidigare (eftersom de är stenhårda på försening).
Oj, vilken dålig service! Med Handelsbanken är pengarna hos mottagaren på angivet datum.

falkn skrev:
Jag lägger ofta upp betalningen tidigt, men sätter datumet till förfallodatum. Då kommer pengarna fram i tid, men dras inte från kontot i förtid. Räntepengarna är ju dock löjligt små på typ ett lönekonto eller e-sparkonto, men det är mer principsaken.
Vilken princip då?

Principen att om någon vänligen ger 30 dagars kredit så ska vederbörande minsann också få vänta 30 dagar?

;)

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Oj, vilken dålig service! Med Handelsbanken är pengarna hos mottagaren på angivet datum.
Samma hos Swedbank, antingen ett systemfel hos Nordeas internetbank eller en missuppfattning att det betalas en dag senare än vad man anger. Pengar dras däremot tidigare för att säkerställa att betalning görs vid rätt tidpunkt, vilket kan variera beroende på betalning och helgdagar.

mycke_nu skrev:
Principen att om någon vänligen ger 30 dagars kredit så ska vederbörande minsann också få vänta 30 dagar?
;)
Det finns inget vänligen med, det är god faktureringssed, läs #47

Helt otroligt att man som fakturaställare verkar ha 0 koll på läget.

30 dagar var ett exempel..

Hantverkare som skall betala leverantörsfodringar måste ligga med en kortare fakturabetalningstid en sina fordringsägare. Leverantörsfordringar är oftast på 30 dagar då bör hantverkaren ha 10 dagar till kund. Snacket om ränta har väl en avgörande betydelse, dröjsmålsräntan är ju betydligt högre en sparräntan. Sparräntan är ju obetydlig så då är 10 dagar en mycket rimlig tid för betalning förutsatt att fakturadatum och avsändningsdatum är samma dag eller dagen efter.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Har man pengarna så är det väl självklart att man betalar direkt efter utfört och godkänt arbete, då slipper man ju dessutom fylla i datumfältet utan kan bara lämna det tomt vilket torde vara det enklaste.

Förstår inte varför man skall hålla på pengarna i 30 dagar av "princip" då de ju rimligen borde tillhöra hantverkaren.

Handlar man på ica tex så betalar man ju när jag fått varorna, skulle man inte ha några pengar så väntar man troligen med att gå till affären. .

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
ribbones skrev:
Dröjsmålsränta får inte påföras förens 30 dagar efter fakturadatum och god fakturerinssed anger 30 dagar så spelar det mig som kund ingen roll om du skriver 10 dagar eller 30.
Kan du länka till lagtext eller dylikt angående räntan? Har letat som en galning om detta men inte hittat det.

AnneFi
I vanliga fall betalar jag efter lönen men jag har börjat lägga in datum på räkningarna. Känns jättelöjligt men jag ser ingen anledning till att företagen ska få den räntan på pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.