Är det många som fortfarande betalar sina räkningar manuellt? Sen Internet-bankerna startade (nån gång på nittiotalet) har jag inte betalat räkningar på annat sätt än att knappa in belopp, OCR-kod och datum på banken webbsida. Datumet är det datum som står som sista betalningsdag på fakturan. Det finns ingen anledning för mig att räkna ut något annat datum. I synnerhet inte efter någon komplicerad modell som flyttar fram betalningsdatum i proportion till hur nöjd jag är med produkten. Sen sköter bankens dator bevakningen åt mig. I.o.m det har jag inte alls det där behovet av "att få det gjort".

Det är näringsidkaren som bestämmer när betalningen ska vara gjord. Har de dålig likviditet förutsätter jag att de sätter ett tidigare datum.

Det är knappas heller troligt att näringsidkaren ens noterar att betalningen kom in tidigare än anmodat. I många fall är det en bokförare som sköter bokföringen.

Vill jag visa min uppskattning gör jag det genom att anlita hantverkaren även för nästa uppdrag.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger in räkningarna så att dom betalas på löningsdagen oberoende om sista betaldag är sista dagarna i månaden eller första dagarna kommande månad. Dom räkningar som bara har tio dagar netto blir det ofta dagen innan sista betaldag.

andersmc skrev:
Datumet är det datum som står som sista betalningsdag på fakturan. Det finns ingen anledning för mig att räkna ut något annat datum.
Hos min bank (Nordea) så innebär det att mottagaren får pengarna bankdagen efter. De flesta bryr sig inte utan accepterar att man är en dag sen, men för t.ex. trängselskatten är det jätteviktigt att man sätter betalningsdatumet minst en dag tidigare (eftersom de är stenhårda på försening).

Företag brukar ibland förhandla kassarabatt med sina leverantörer, dvs betalar man x dagar innan sista betalningsdag får man rabatt på någon procent. Kanske inte något man orkar förhandla in i avtal gentemot hantverkare som privatperson, men i princip tycker jag det är en win-win-lösning. Hantverkare med problem med likvididiteten kan förbättra denna på ett billigare sätt än t ex factoring och kunden kan spara en liten slant. Den enda som förlorar är banken eller factoringbolaget.

andersmc skrev:
Är det många som fortfarande betalar sina räkningar manuellt?
Jag är just en sådan bakåtsträvande konservativ typ som betalar manuellt.
Mest beroende på att jag gillar att ha kontroll, om jag betalar alla räkningar 25-28:e nån gång så vet jag att alla betalningar gått iväg och det saldo som syns på kontot går att räkna med, dvs inga "bortglömda" dragningar kommer att ske.

• Gilla
MB77 och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag gör lika som Gabbe1 (med internetbank).

//Patrik

Betalar dom flesta räkningar genom E-faktura då är det mottagaren själv som bestämmer när pengarna betalas efter att jag godkänt räkningen. Det finns ingen anledning till att betala en räkning/faktura före förfallodagen, som mottagaren själv bestämt. Så dom fysiska räkningar som dyker upp knappas in vid lämpligt tillfälle, med betalnings datum som mottagaren själv bestämt och det behöver inte funderas mer på det.

Min metod är att jag alltid betalar på utsatt datum. Min bank (Skandiabanken) har systemet att det datum som sätts på betalningsordern är det datum då pengarna finns hos mottagaren, inga dagar stjäls alltså...åtminstone inte efter datumet, kanske stjäl de någon dag innan men det har jag aldrig sett. Jag har ett konto som är dedikerat för räkningar. Jag håller koll på saldot så att det alltid finns pengar för att täcka de räkningar jag lagt in och lite extra för ev. autogiron som ramlar in. Dessutom gör detta att jag har alla räkningar samlade på samma kontoutdrag, och inga andra transaktioner, så det är smidigt att leta upp gamla räkningar om något skulle verka konstigt.

Detta system fungerar utmärkt för mig, speciellt nu när Skandiabanken har appen "Mobila plånboken" där jag superenkelt kan logga in och kolla läget på alla konton och räkningar. Via den kan jag också scanna in räkningar med mobilens kamera, så tar jag posten när jag rullar ut från parkeringen på väg ut på bilsemester är det plättlätt att registrera den räkning som låg i lådan då (har i och för sig aldrig hänt! :D).

EDIT:

Just det, om jag vill visa uppskattning för en duktig hantverkare gör jag det hellre genom att ge honom något som inte syns i bokföringen...anlitar igen, rekommenderar denne för bekanta, en flaska gott att dricka eller liknande.

Redigerat:
Vad tycker folk är en vettig kredittid på fakturor från hantverkare?

Nerre skrev:
Hos min bank (Nordea) så innebär det att mottagaren får pengarna bankdagen efter..
Hmmm...
Jag har också Nordea - med SMS bevakning. En betalning där jag satt datumet till, exempelvis, den 19:onde dras från mitt konto den 18:onde. Vanligtvis ganska sent den 18:onde - typ mobilen plingar för att pengarna lämnat mitt konto till vid 22.50 eller så, men ändå. Trodde det betydde att mottagare hade pengarna den dag som angetts som betalningsdag. Dvs. morgon nästa dag - den 19:onde.

Jag har noll i ränta på transaktionskontot så jag betalar direkt. Det är mera jobb att leta upp förfallodatum på fakturan. Det gäller alla, även Skatteverket och Telia.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Mikael_L
hantverkare1 skrev:
Det ganska normala "30 dagar".
Då tänker man inte mer på det.

Räntan är ju så superlåg idag att några extra dagar inte betyder några pengar att tala om.

Men en kort betalningsfrist kan ju antingen indikera likviditetsproblem eller snikenhet, och inget av det är ju speciellt attraktivt.
Så vore jag i den branschen så skulle jag köra på 30 dagar.

M
hantverkare1 skrev:
Jag tycker noll dagar är en vettig kredittid för hantverkare. Är jobbet utfört så bör det betalas och beställa en tjänst gör man när man har pengar att betala den. Undantaget akutsituationer då tänker jag, endast då ser jag en rimlig anledning att få kredit. Bara min tanke...

• Gilla
magnetens
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Jag tycker att det beror på storleken på firman. Är det en ensam hantverkare kan det vara OK med kort kredittid, jobbar hantverkaren på en stor firma tycker jag 30 dagar är normalt.

Jag också tycka att det är bra att kunden har lite tid på sig att kontrollera att jobbet är tillfredsställande innan slutbetalning görs. Om man betalar direkt när jobbet är klart finns ju risken att hantverkaren bara ger ett hånskratt till svar om någon felaktighet upptäcks efter någon vecka eller så.

M
Paxman skrev:
Jag också tycka att det är bra att kunden har lite tid på sig att kontrollera att jobbet är tillfredsställande innan slutbetalning görs. Om man betalar direkt när jobbet är klart finns ju risken att hantverkaren bara ger ett hånskratt till svar om någon felaktighet upptäcks efter någon vecka eller så.
Alldeles riktigt. Detta tänkte jag inte på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.