Lane skrev:
Men om betalningsvillkoren är att containeruthyraren ska hämta och väga containern för att sen skicka faktura så det väl det man kommit överens om. Det man då VET är att man ska betala fakturan kommer. Något annat har man ju inte kommit överens om.
Javisst, men har du sett nåt betalningsvillkor som ser ut så i verkligheten?

Kunden ska alltså ringa runt och fråga hur mycket man ska betala i telefonräkning, i vattenräkning, för elen osv, det är bara för att vara lite schyssta som företagen skickar räkningar. För mig låter detta helt orimligt så jag ser fram emot en länk på detta.
Jag orkar tyvärr inte sitta och leta fram länkar, detta är nåt jag lärde mig för flera år sen när jag blev förbannad på en påminnelseavgift för en räkning som jag inte hade fått.

Du har ett ansvar att själv hålla reda på vad du har avtalat att betala.

Nerre skrev:
Javisst, men har du sett nåt betalningsvillkor som ser ut så i verkligheten?

Jag orkar tyvärr inte sitta och leta fram länkar, detta är nåt jag lärde mig för flera år sen när jag blev förbannad på en påminnelseavgift för en räkning som jag inte hade fått.

Du har ett ansvar att själv hålla reda på vad du har avtalat att betala.

Enligt konsumentverket har vi båda rätt:
Jag hade fel gällande el, vatten och tele. Där står det säkert i det finstilta avtalet att det är mitt ansvar att betala varje månad eller liknande.

Däremot med min container så är det bara ett telefonsamtal samt att de är avtalat att de ska skicka en faktura. Då gäller alltså att jag ska betala när säljaren kräver det. Dvs enligt de betalningsvillkor som står på fakturan när de skickat den till mig. Så ja, det betalningsvillkoret har jag uppenbarligen sett i verkligheten. Att jag måste betala inom den tid företagen angett på fakturan har jag varit på det klara med. Det var en åsikt var att det var ofint att fakturera väldigt sent och sen endast ha 10 dagars betalningstid.

Sen om man får en påminnelse är det ju en annan sak, jag antar företaget kan bevisa när de skickade sin första räkning och att den då försvinner på posten är inte företagets fel.

http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/skulder/om-du-inte-betalar/Förfallodag
Det första som händer när du är skyldig pengar, är att fordringsägaren skickar en faktura (räkning). Där står det hur mycket du ska betala och när sista datum för detta är (förfallodag). Det finns ingen regel som säger att det går att vänta 30 dagar med att betala. Finns det bestämmelser i ett avtal så gäller dessa. Avtalet ska ha slutits när affären gjordes upp. Ofta finns reglerna skrivna med fin stil på baksidan av kontraktet.

Har ni däremot inte bestämt betalningsdag, ska du betala när säljaren kräver det.

Lane skrev:
Intressant, här faller möjligheten att ta betalt med kortläsare iallafall om man utför bygg och anläggningstjänster, dessutom måste jobbet faktureras inom två kalendermånader:
[länk]
Jag förstår inte varför. Hur jag betalar fakturan bryr sig väl inte skatteverket om?

Paul-Staffanstorp
Jag vet inte om detta fungerar men gjorde ett försök att visa hur pass tydligt jag skriver ut så att man är överens redan från början för att slippa struligheter... :)

Ganska enkel modell men jag trivs att jobba i Excel med allt mitt. :)

Offert.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Rot-delen är ju tydlig Paul, men i övrigt......varför inte använda hantverkaravtalet eller åtminstone ha med alla komponenter däri?

MathiasS skrev:
Jag förstår inte varför. Hur jag betalar fakturan bryr sig väl inte skatteverket om?
Nä, det är sant. Det är klart det går med en kontantfaktura, men det blir ju lite krångel för byggaren eftersom fakturan måste vara klar innan arbetet påbörjas (eller skrivas på plats?) eftersom det är många fler krav på en faktura än på ett kvitto. Dessutom blir det merjobb t ex om ni avtalat tid men så blir hantverkaren sjuk och kan inte komma, då behöver fakturan rättas eftersom man inte får kasta fakturor.
Men jag kan inte jättemycket om bokföring så jag stannar här.

Paul-Staffanstorp
MathiasS skrev:
Rot-delen är ju tydlig Paul, men i övrigt......varför inte använda hantverkaravtalet eller åtminstone ha med alla komponenter däri?
Handlar nog mest om att man börjat så här en gång i tiden och det har fungerat bra och sen blir det aldrig av att man tar tag i och ändra på det hela... ;)
Kanske så att man har för mycket annat som man hellre lägger tiden på...som att arbeta typ ;)

Samtidigt som alla kunder hittills varit nöjda med denna modellen och aldrig ifrågasatt något annat.

Paul-Staffanstorp skrev:
Du har tydligen fortfarande svårt att sära på begreppen industri och hantverkare... ;)

Om man som hantverkare gör inköp hos en leverantör på låt säga 70000:- vilket absolut inte är orimligt till t.ex ett badrum så får denna hantverkare sällan eller aldrig mer än maximalt 30 dagar på detta...
Projektet pågår i typ 20 dagar innan det är klart och då har det uppgått arbetsdebitering på lika mycket varav de 35000:- faktureras kunden ihop med de 70000:- för materialet...totalt 105000:-.
Det har även gått 25 dagar innan hantverkarens faktura nåt kunden.
Då tycker du alltså det är fullt rimligt att en liten egenföretagande hantverkare ska lämna 30 dagar till kunden på dessa 105000:- på ett arbete som är utfört och på material som är monterat i kundens bostad ???
När sen kunden dragit det till sin spets och betalat på den 30e dagen så kan hantverkaren söka rotavdraget på de 35000:- hos skatteverket och dessa pengarna ska hantisen sedan vänta på i upp mot 10 dagar...
Rimligt.... NOT !

Står du fortfarande fast vid ditt tänk så hoppas jag alla hantverkare slipper utföra arbete åt dig. ;)
Nej, jag har aldrig haft problem att hitta hantverkare.

Sedan tror jag knappast att det är några problem att ligga ute med pengarna, så skulle ju inte hanverkare i allmänhet väntaså länge med att fakturera!
Brukar du göra kredit upplysning på hantverkare du anlitar? Då ser man att det knappast är några problem med likviditeten.

Paul-Staffanstorp
j-o75 skrev:
Nej, jag har aldrig haft problem att hitta hantverkare.

Sedan tror jag knappast att det är några problem att ligga ute med pengarna, så skulle ju inte hanverkare i allmänhet väntaså länge med att fakturera!
Brukar du göra kredit upplysning på hantverkare du anlitar? Då ser man att det knappast är några problem med likviditeten.
Nä det gör jag inte för jag anlitar inte hantverkare... men jag tar på potentiella kunder någon gång ibland. ;)

Handlar inte om att det är problem utan VARFÖR ska hantverkaren agera bank åt dig för att du inte vill betala för det du fått levererat... :x

Varför tror det flesta att vara hantverkare är som att tälja guld med kniv ? Att man tar 500:-/timme betyder liksom inte att 500:- hamnar i fickan.
Jag tar aldrig betalt i förskott däremot så har jag alltid 10 dagar på fakturan och faktuerar när jobbet är klart och godkänt.
Har aldrig fått något klagomål på kort betalningstid och har skickat max två påminnelser under 11 års tid.
Oftast när man anlitar hantverkare så är det ett planerat arbete och att man då som kund ser till att ordna finanserna innan man påbörjar arbetena. Det är ju inte så precis att " hoppsan köket gick sönder" då får vi köpa ett nytt.
Nä ! Agera bank får någon annan vara.

• Gilla
jockepocke71 och 2 till
  • Laddar…
Hantverkaren behöver ju inte agera bank, hantverkaren kan ta ett banklån för att täcka "utläggen" och kan då såklart har marginal i sitt pris för att täcka räntekonstnaderna. Då tar hantverkaren ingen risk (den tar banken) och hantverkaren gör ingen ränteförlust (den får kunden täcka).

Visst, det blir lite krånligare för hantverkaren, men det är hantverkarens val att välja mellan att göra det krångligt för kunden eller göra det krångligt för sig själv. Jag vet ju inte vilket andra kunder föredrar, men jag vet vad jag föredrar.

Mikael_L
Nerre skrev:
hantverkaren kan ta ett banklån för att täcka "utläggen" och kan då såklart har marginal i sitt pris för att täcka räntekonstnaderna. Då tar hantverkaren ingen risk (den tar banken)
Men det stämmer ju knappast.

Inte lånar banker ut pengar på det viset, att det blir riskfritt för låntagaren.

Men däremot kan väl hantverkaren lägga allt på ett factoring-bolag istället.
Då tar detta bolag lite betalt för sin tjänst och risken, och hantverkaren får pengar direkt.

Mikael_L skrev:
Men det stämmer ju knappast.

Inte lånar banker ut pengar på det viset, att det blir riskfritt för låntagaren.

Men däremot kan väl hantverkaren lägga allt på ett factoring-bolag istället.
Då tar detta bolag lite betalt för sin tjänst och risken, och hantverkaren får pengar direkt.
Jag förstår hur du tänker men...

Varför inte bara göra det enklast möjliga alternativet?

Hantverkaren utför arbetet, kunden godkänner, hantverkaren fakturerar, kunden betalar.
Färdigt!

Varför blanda in banker, factoringbolag osv?

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Varför tror det flesta att vara hantverkare är som att tälja guld med kniv ? Att man tar 500:-/timme betyder liksom inte att 500:- hamnar i fickan.
Jag tar aldrig betalt i förskott däremot så har jag alltid 10 dagar på fakturan och faktuerar när jobbet är klart och godkänt.
Har aldrig fått något klagomål på kort betalningstid och har skickat max två påminnelser under 11 års tid.
Oftast när man anlitar hantverkare så är det ett planerat arbete och att man då som kund ser till att ordna finanserna innan man påbörjar arbetena. Det är ju inte så precis att " hoppsan köket gick sönder" då får vi köpa ett nytt.
Nä ! Agera bank får någon annan vara.
Kan vi inte släppa den här "agera bank" argumentationen. Det står ju dig fritt att sätta vilken betalningstid du vill OCH att ta betalt hur du vill. Du väljer mao själv.

Du har ju hittat en helt rimligt modell som också funkar för dig och det är inte många här som tycker den är knas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.