45 085 läst ·
177 svar
45k läst
177 svar
Betala direkt eller vänta till sista betalningdag?
Riktigt. Hantverkarfakturor primärt var vad jag var ute efter, men sekundärt även att få reda på hur folk tänker i allmänhet med sina egna betalningsvanor vad gäller fakturor över huvud taget. Jag välkomnar även relaterade diskussioner till detta. Tack till alla som delat med sig hittills!Paul-Staffanstorp skrev:Inte vet jag vad TS syftade på men eftersom det är ett "byggahus"-forum och i en underkategori som heter "hantverkare" och Svenssons knappast anlitar de stora jättarna vid renoveringsprojekt så tog jag för givet att det som diskuteras är små hantverksfirmor eftersom det är de som utför arbete till privatpersoner...
Det borde ju knappast vara stora el eller telebolag han syftar på i detta forumet iaf.![]()
Är inte detta en aning motsägelsefullt? Du skriver att man ger kredit tills arbetet är utfört om man är seriös men också att du alltid begär betalning i förskott motsvarande halva offertens belopp.Paul-Staffanstorp skrev:Självklart ger man kredit tills arbetet är utfört och godkänt av kunden om man är seriös.
Kommer hantverkaren och ska ha förskott för att kunna handla in material hade jag dragit öronen åt mig iaf...
Är det en helt nystartad firma kan de ha svårt innan de blir godkända hos en del leverantörer men då löser man som företagare det på något annat vis...
Självklart är det inte så att detta styr valet av hantverkare.
Jag skriver t.ex alltid på mina offerter följande text:
"Emotser 50% vid arbetets start och slutlikvid senast 10 dagar efter arbetets slutförande."
Då har jag garderat mig ifall jag känner mig tveksam på kundens kreditvärdighet så jag kan fakturera och rädda hem en del pengar innan jag utför arbetet och jag har talat om att det är 10 dagar som gäller. No Problemas.
Dock har jag aldrig använt mig av denna möjligheten då jag inte känt det nödvändigt men jag har däremot haft två kunder under årens lopp som betalat in halva det offererade beloppet till mig utan att jag fakturerat dem det.![]()
Jag skulle själv aldrig acceptera en förskottsbetalning på 50% men du som säljare gör givetvis rätt som försöker. Generellt tycker jag debatten i denna tråd är lite märklig. Vill man ha betalt efter en dag så bör man skriva det på fakturan istället för att hänga läpp för att kunderna väntar till förfallodatum.
I en tråd som denna kommer det alltid att vara två läger, företagarna och konsumenterna. Den ena vill helst fakturera innan jobbet är klart och den andra vill betala så sent som möjligt.
Rätt intressant att det är så tydligt mellan de två parterna i tråden.
Kommer alla någonsin att bli nöjda😚
Rätt intressant att det är så tydligt mellan de två parterna i tråden.
Kommer alla någonsin att bli nöjda😚
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Beror ju på hur man ser det...MathiasS skrev:Är inte detta en aning motsägelsefullt? Du skriver att man ger kredit tills arbetet är utfört om man är seriös men också att du alltid begär betalning i förskott motsvarande halva offertens belopp.
Jag skulle själv aldrig acceptera en förskottsbetalning på 50% men du som säljare gör givetvis rätt som försöker. Generellt tycker jag debatten i denna tråd är lite märklig. Vill man ha betalt efter en dag så bör man skriva det på fakturan istället för att hänga läpp för att kunderna väntar till förfallodatum.
Jag skriver ju också att jag aldrig utnyttjat möjligheten men att jag vill ha den och där finns faktiskt inte en enda kund på 10 år som ens kommenterat det heller.
Men precis som konsumenter är osäkra på hantverkarna så har hantverkarna rätt att vara osäkra på konsumenterna.
Alternativet är ju att man som hantverkare tackar nej till arbetet istället men då har jag hellre valt denna modellen men tanken syftar mest till om det är ett arbete med mycket materialinköp för jag vill inte ta risken att köpa in material för en massa pengar om jag känner mig osäker på kundens betalningsförmåga, och sen stå där med skägget i brevlådan och tvingas betala mina leverantörsfakturor utan att få pengar från kunden för sakerna.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Här är väl ingen som vill fakturera innan jobbet är klart ?MB77 skrev:
Tycker de flesta som kommenterat här pratar om att fakturera när jobbet är utfört och godkänt.
Men visst... aldrig att alla blir nöjda.
Var jag har skrivit att det skulle vara brott mot lagen att inte påminna? Det jag skrev var att betalningsvillkoren kommer man överens om vid beställningen, i det läget så VET MAN när man ska betala. Det går alltså inte att komma flera månader efteråt och säga "Jag visste inte att jag behövde betala eftersom jag inte fick fakturan". Eller "Fakturan kom när jag var bortrest" (var du bortrest när du gjorde beställningen också?).andersmc skrev:
Säljare och köpare har helt olika mål i denna fråga. Man SKA sträva åt olika håll för att minska sin risk, öka sin likviditet osv - det är inte fel eller osunt. Däremot tror jag att båda parterna är rätt dåliga på att skydda sina intressen i praktiken - ibland för att man inte vet hur, ibland för att för att det är för lite pengar för att man ska orka bry sig.MB77 skrev:
Som sagt, jag förstår precis varför du gör det och har ingen synpunkt på att du försöker. Det är ditt jobb! Men, jag tycker också det är beklämmande dåligt att konsumenter accepterar villkor som detta. Att ha ett avtal som föreskriver betalning utan motprestation ska man aldrig aldrig acceptera, undantagslöst.Paul-Staffanstorp skrev:Beror ju på hur man ser det...
Jag skriver ju också att jag aldrig utnyttjat möjligheten men att jag vill ha den och där finns faktiskt inte en enda kund på 10 år som ens kommenterat det heller.
Men precis som konsumenter är osäkra på hantverkarna så har hantverkarna rätt att vara osäkra på konsumenterna.
Alternativet är ju att man som hantverkare tackar nej till arbetet istället men då har jag hellre valt denna modellen men tanken syftar mest till om det är ett arbete med mycket materialinköp för jag vill inte ta risken att köpa in material för en massa pengar om jag känner mig osäker på kundens betalningsförmåga, och sen stå där med skägget i brevlådan och tvingas betala mina leverantörsfakturor utan att få pengar från kunden för sakerna.![]()
Då är det mitt fel. Använder appen, senaste inlägg och ser inte underkategorier.Paul-Staffanstorp skrev:Inte vet jag vad TS syftade på men eftersom det är ett "byggahus"-forum och i en underkategori som heter "hantverkare" och Svenssons knappast anlitar de stora jättarna vid renoveringsprojekt så tog jag för givet att det som diskuteras är små hantverksfirmor eftersom det är de som utför arbete till privatpersoner...
Det borde ju knappast vara stora el eller telebolag han syftar på i detta forumet iaf.![]()
Jag har anlitat hantverkare en gång. Han ville ha kontant betalt direkt när jobbet var utfört. Egentligen inga problem men jag tyckte det var konstigt.
Nu var vi inte nöjda överhuvudtaget så jag ville mest ha honom ur mitt liv så fort som möjligt
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag förstår självklart ditt tänk och skulle nog haft svårt att acceptera det själv också men jag tror att anledningen till att mina kunder accepterar det kan vara två saker...MathiasS skrev:Som sagt, jag förstår precis varför du gör det och har ingen synpunkt på att du försöker. Det är ditt jobb! Men, jag tycker också det är beklämmande dåligt att konsumenter accepterar villkor som detta. Att ha ett avtal som föreskriver betalning utan motprestation ska man aldrig aldrig acceptera, undantagslöst.
Antingen att de läser för dåligt och inte ser det, än om det står tydligt skrivet ska poängteras.
...eller...
...att merparten av mina kunder är återkommande kunder eller gamla kunders bekanta så de vet att jag är att lita på.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok...AnneFi skrev:Då är det mitt fel. Använder appen, senaste inlägg och ser inte underkategorier.
Jag har anlitat hantverkare en gång. Han ville ha kontant betalt direkt när jobbet var utfört. Egentligen inga problem men jag tyckte det var konstigt.
Nu var vi inte nöjda överhuvudtaget så jag ville mest ha honom ur mitt liv så fort som möjligt
Då skulle du ju aldrig betalat på det viset...
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Denna åsikt håller jag helt med om, och den är samtidigt ganska talande för dig som person. Synsättet är väldigt naturligt för någon som dagligen jobbar med förhandlingar, typiskt en säljare i den högre skolan (en gissning, men jag tror nog jag är rätt nära sanningenMathiasS skrev:Säljare och köpare har helt olika mål i denna fråga. Man SKA sträva åt olika håll för att minska sin risk, öka sin likviditet osv - det är inte fel eller osunt. Däremot tror jag att båda parterna är rätt dåliga på att skydda sina intressen i praktiken - ibland för att man inte vet hur, ibland för att för att det är för lite pengar för att man ska orka bry sig.
För många andra är det inte alls lika uppenbart (vilket du är inne på i sista meningen), och dessa har nog svårare att såväl hantera situationer likt de vi diskuterar som att hålla med dig (oss mfl.) i denna fråga. Jag har haft många och långa diskussioner kring detta synsätt med den jag lovat evig trohet, och jag tror fortfarande inte det helt gått in...
/U
Redigerat:
Men om betalningsvillkoren är att containeruthyraren ska hämta och väga containern för att sen skicka faktura så det väl det man kommit överens om. Det man då VET är att man ska betala fakturan kommer. Något annat har man ju inte kommit överens om. Det är ju väldigt lång tid som man som företag har rätt att skicka fakturan, flera år efteråt, gör man inte det behöver man inte betala. Hade det varit som du säger så skulle detta inte behövas eftersom det då var kundens ansvar att betala oavsett faktura eller inte. Kunden ska alltså ringa runt och fråga hur mycket man ska betala i telefonräkning, i vattenräkning, för elen osv, det är bara för att vara lite schyssta som företagen skickar räkningar. För mig låter detta helt orimligt så jag ser fram emot en länk på detta.Nerre skrev:Var jag har skrivit att det skulle vara brott mot lagen att inte påminna? Det jag skrev var att betalningsvillkoren kommer man överens om vid beställningen, i det läget så VET MAN när man ska betala. Det går alltså inte att komma flera månader efteråt och säga "Jag visste inte att jag behövde betala eftersom jag inte fick fakturan". Eller "Fakturan kom när jag var bortrest" (var du bortrest när du gjorde beställningen också?).