3 093 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Betala arbete som är ej är godkänt av besiktningsman?
Sida 1 av 2
Hej! Hamnat i en tvist med en hantverkare som vill ha betalt för påbörjat arbete som ej blivit godkänt av besiktningsman (privat vän) samt ytterligare hantverkare. De som granskat arbetet dömmer ut det totalt och menar att nästan allt arbete behöver göras om.Trots det vidhåller hantverkaren att inget fel har gjorts och därmed är allt förtroende för honom förlorat!
Han vill nu ha halva summan av det han skulle ha för hela arbetet och hotar att annars gå till kronofogden. Är väldigt aggressiv på ett skrämmande sätt i kontakten.
Hade verkligen önskat höra andras erfarenheter kring hur man ”tar sig ur” en sån här situation? Just nu tar det väldigt mycket energi!
Mvh
Bo
Han vill nu ha halva summan av det han skulle ha för hela arbetet och hotar att annars gå till kronofogden. Är väldigt aggressiv på ett skrämmande sätt i kontakten.
Hade verkligen önskat höra andras erfarenheter kring hur man ”tar sig ur” en sån här situation? Just nu tar det väldigt mycket energi!
Mvh
Bo
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Vad gäller det för typ av arbete? Jag tror att han ska ges möjlighet att åtgärda felet först, eller håller han inte med om att det är fel?
Om han lämnar fakturan till kronofogden så ska du meddela dem att ni ligger i tvist och att du anser att du inte ska betala något. Hans nästa steg är då att stämma dig på summan och så får rätten avgöra om ni inte lyckas komma överens.
Om han lämnar fakturan till kronofogden så ska du meddela dem att ni ligger i tvist och att du anser att du inte ska betala något. Hans nästa steg är då att stämma dig på summan och så får rätten avgöra om ni inte lyckas komma överens.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Om det har visat sig att arbetet är utfört av en klåpare och man därför har rätt att helt sakna förtroende för att personen kan göra om på ett korrekt sätt så har forumets expert på sidan för Fråga experten en gång skrivit att man inte behöver låta personen göra ett nytt försök. Huruvida detta stämmer i det här fallet vet jag inte.
Jag tror att du har rätt att låta bli att betala så mycket som behövs för att någon annan ska kunna slutföra jobbet på ett godkänt sätt.
Om kommunen har en konsumentvägledare så kan den/de vara ett bra stöd och om någon sån inte finns går det att kontakta Hallå konsument när det gäller konsumenträttsliga frågor.
Jag tror att du har rätt att låta bli att betala så mycket som behövs för att någon annan ska kunna slutföra jobbet på ett godkänt sätt.
Om kommunen har en konsumentvägledare så kan den/de vara ett bra stöd och om någon sån inte finns går det att kontakta Hallå konsument när det gäller konsumenträttsliga frågor.
Du kan ju spela in eventuella framtida kontakter om hantverkaren har aggressiva tendenser, kan ju vara bra att ha och är helt lagliga.B BoLundin skrev:Hej! Hamnat i en tvist med en hantverkare som vill ha betalt för påbörjat arbete som ej blivit godkänt av besiktningsman (privat vän) samt ytterligare hantverkare. De som granskat arbetet dömmer ut det totalt och menar att nästan allt arbete behöver göras om.Trots det vidhåller hantverkaren att inget fel har gjorts och därmed är allt förtroende för honom förlorat!
Mvh
Bo
Eftersom det är en pågående tvist är jag rädd att avslöja för mycket detaljer (om det på något sätt kan användas emot mig?). Men besiktningsmannen bedömer att hantverkarens konstruktion inte är fackmannamässigt gjort och kommer leda till skador på fastigheten om stora förändringar inte görs. Hantverkaren säger att han bygger på ett sätt som de flesta besiktningsmän (och andra hantverkare) inte förstår sig på!Marlen Eskilsson skrev:
Vad gäller det för typ av arbete? Jag tror att han ska ges möjlighet att åtgärda felet först, eller håller han inte med om att det är fel?
Det faktum att du är personlig vän med besiktningsmannen kan ju under vissa omständigheter bli lite problematiskt om man får för sig att ni pratat ihop er så att säga. Även om det är andra personer som håller med så kanske det är bäst att plocka in en helt oberoende besiktningsman som får ge utlåtande?
Moderator
· Stockholm
· 56 229 inlägg
Låter lite som definitionen av "icke fackmannamässigt". Spara all dokumentation, fotografera noga hur det är utfört. Försök få konversationer skriftliga, mail eller sms. Det som är muntligt, skriv minnesanteckningar, dagbok om vad som sägs. Försök skriva ned anteckningar om vad som sagts hittils, men notera att de är skrivna i efterhand. Så ingen kan påstå att du ljuger senare. Tänk på att OM detta mot förmodan hamnar i domstol, så kanske det blir om 2 - 3 år. Har du då noggranna minnesanteckningar och annan dokumentation så ökar din trovärdihet kraftigt. Notera framförallt uppgifter i stil med "han lovade återkomma med ... imorgon". JNu mer du kan påvisa att hantverkaren inte fullföljer det han lovar desto bättre.B BoLundin skrev:
Sedan så är man som sagt normalt sett skyldig att låta en hantverkare försöka rätta de fel som gjorts, om man skall slippa betala. Man kan inte bara slänga ut hntaverkaren.
Men är det tillräckligt grova fel, så kan man slänga ut firman direkt. Nu vet vi för lite om bakgunden här. Men jag tycker du gör rätt som inte skriver här om detaljer. Var även försiktig med vad du säger till hantverkaren.
Om du gå med i villaägarförbundet, så ger de gratis (begränsad ) juridisk rådgivning till sina medlemmar. DU bokar en tid, oftast inom några dagar. Och får prata med deras jurister. Har för mig att man kan skicka in underlag i förväg till mötet.
Och självklart skall du inte betala klåparen. OM han går till kronofogden, så bestrider du kravet. utan onödigt mycket om varför. De gör inget mer i så fall. Hantverkaren går till tingsrätten, OM det mot förmodan sker, så är det då du bör säkerställa bra rådgivning. Det är först om du förlorar i rätten, men ändå inte betalar som du kan råka ut för en kreditanmärkning.
Troligen borde du skaffa en oberoende besiktning. Som bevis. Men det är en typ av frågor som du kan få råd om av villaägarnas jurister.
Sanna detaljer om arbetets utförande kan inte riktigt användas mot dig (om du inte hade tänkt att ljuga i rätten, gör inte det är du snäll).B BoLundin skrev:Eftersom det är en pågående tvist är jag rädd att avslöja för mycket detaljer (om det på något sätt kan användas emot mig?). Men besiktningsmannen bedömer att hantverkarens konstruktion inte är fackmannamässigt gjort och kommer leda till skador på fastigheten om stora förändringar inte görs. Hantverkaren säger att han bygger på ett sätt som de flesta besiktningsmän (och andra hantverkare) inte förstår sig på!
Vissa strategiska överväganden ("jag skulle gå med på att betala 30%") och framförallt omoraliska resonemang ("halva jobbet har värde men då jag är arg på honom vill jag blåsa honom") kan användas emot dig.
Om det är sant och riktigt att arbetet utförts uselt och icke fackmannamässigt ska du inte vara rädd för kron-kalle. Till dem säger du bara att du inte har någon skuld. Sen får hantverkaren ta det hela till tingsrätten. Det är skrämmande både för dig och för de flesta hantverkare.
Är hantverkaren hotande så spela in som redan sagts.
Börja för dagbok.
Skriv ner för dig själv allt som hänt hittills. Allt du kommer ihåg nu.
Ta fram vad ni avtalat. Beställningen. Kontraktet.
Ta sannolikt in en oberoende besiktningsman.
Är kravet under ett halvt prisbasbelopp (57 300 kr för ett helt) är det småmål i tingsrätten.
Har hantverkaren levererat tex. fungerande material men arbetet har noll värde så betala för materialet.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg
Det borde du kanske tänkt på när du valde användarnamn här på forumet 😄B BoLundin skrev:Eftersom det är en pågående tvist är jag rädd att avslöja för mycket detaljer (om det på något sätt kan användas emot mig?). Men besiktningsmannen bedömer att hantverkarens konstruktion inte är fackmannamässigt gjort och kommer leda till skador på fastigheten om stora förändringar inte görs. Hantverkaren säger att han bygger på ett sätt som de flesta besiktningsmän (och andra hantverkare) inte förstår sig på!
Skämt åsido, som andra redan varit inne på låt inte skojaren skrämma dig. Så länge du meddelar kronofogden att fordran är tvistig så händer inte ett skit och skojaren måste stämma dig.
Under tiden bör du nog få ett utlåtande från en besiktningsman som du inte har några kopplingar till.
Gällande skojarens utsaga om att ingen annan förstår hur bra hans konstruktion är så tyder det på att han antingen är branschens vassaste gubbe eller tvärtom en fullblodsskojare. Min gissning är på det senare!
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Har en lösning på detta ,
Ta in en oberoende besiktningsman , se till att hantverkaren även godkänner just denna besiktningsman .
Sen säger du att om besiktningsmannen godkänner arbetet betalar du för besiktningsmannen och betalar hans faktura. Om den oberoende besiktningsmanen underkänner arbetet så betalar hantverkaren besiktningsmannen och gör om arbetet.
Om han är världsbäst som han påstår torde detta inte vara ett problem.
Ta in en oberoende besiktningsman , se till att hantverkaren även godkänner just denna besiktningsman .
Sen säger du att om besiktningsmannen godkänner arbetet betalar du för besiktningsmannen och betalar hans faktura. Om den oberoende besiktningsmanen underkänner arbetet så betalar hantverkaren besiktningsmannen och gör om arbetet.
ofta brukar man hantera liknande situationer med en överbesiktning.pelle plåttak skrev:
Har en lösning på detta ,
båda parter utser en varsin besiktningsman sedan utser dessa två en gemensam ytterligare besiktningsman.
dom tre avgör ärendet.
Spelar väl ingen roll hur vass han är? Fackmannamässigt arbete följer tillverkarens instruktioner (gäller för ganska mycket)B Bästerortarn skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 370 inlägg