Hej!

Har en dialog med en kommun-tjänsteman ang VA-lösningar där jag i princip föreslagit att kommunen A borde samarbeta med kommun B.

Fick svaret att det står i kommunallagen att kommuner får inte ta beslut eller planera efter andra kommuners beslut och planeringar.

Är det någon som kan bekräfta att så är fallet?

Mvh
Fredrik

Det är nog lokaliseringsprincipen som du fått refererat till och den innebär kortfattat att kommuner inte får engagera sig i verksamheter utanför det egna geografiska området eller som riktar sig till andra än de egna invånarna.

Men det är lite "stötigt" svar för visst kan de samarbeta men det krävs rätt omfattande formalia för det och man vill nog i såfall göra det mer generellt än just bara för ditt case.

Jag antar att det vore bättre för dig att få VA från kommun B när du bor i kommun A?

Hej!

Tackar för ditt svar.
Japp precis så är det som du antar.

Då låter det ändå som kommunen har lite bakom sina ord ändå, även om det innebär lite fri tolkning av "lokaliseringsprincipen".

Stort tack på för hjälpen!

Mvh
Fredrik

Min kommun köper in altl vatten från en annan kommun, likaså kommunen jag jobbar i. De samarbetar i en mängd frågor, tex har de gemensamt gymnasium.

Den där principen handlar väl om att ena kommunen inte ensidigt kan besluta ett en person boende i ena kommunen bör ta vatten från en annan kommun, elelr tvärtom, erbjuda en boende i en annan kommun att ta vatten från dem.

Däremot står det dem enligt vad jag uppfattar fritt fram att samarbeta på jämlik nivå, dvs de skulle kunna ha ett samarbete på VA där invånarna får ansluta sig till den kommun som är mest lämplig för dem.

Om det är fler i din situation eller kommer bli fler i samma situation så tycker jag du ska prata med politikerna i den tekniska nämnden om detta. Alternativt skicka in ett medborgarförslag men det tar längre tid och kostar rätt mycket reusrser för en kommun att handlägga.

Hej!
Tack för svaret.

I princip är det det jag gjort. Jag har föreslagit att kommuna A borde dra VA till mitt område, ca 800m dragning från kommun B istället för att själv dra det från den egna kommunen A, ca 12km.

Jag har själv fört det så långt att jag bett politikerna tycka till om detta. Men de har då från sina handläggare i kommun A fått pris-underlag från vad det skulle kosta att dra det enbart från A. (Vilket alltså inte var mitt förslag). Politikerna har då tyckt att det varit för dyrt vilket jag fullt förstår. (Mitt förslag var ju billigare)

Då jag då frågat dem varför politikerna fick detta felaktiga underlag så fick jag svaret att det står i kommunallagen att kommuner får inte ta beslut eller planera efter andra kommuners beslut och planeringar.

Låter ju som om man vill slingra sig tycker jag, samtidigt har man sagt att man vill försvåra permanentboende i mitt område pga av enskilda avlopp som ger miljöpåverkan.

Suck!

När de säger så har de ju rätt, politikerna kan inte göra något förrän de tagit ett beslut tillsammans med den andra kommunen om att samarbeta, tex genom att din kommun frågar grannkommunen om de får köpa tjänsten av dem. Du kan alltså inte fråga din kommun vad det skulle kosta med en anslutning från grannkommunen, det är både omöjligt och olagligt för dem att svara på, precis som de säger..

Ställ rätt fråga för att få rätt svar ;)

Du har pratat med handläggarna, deras arbetsuppgift är att följa regelverket. Men du måste få till att regelverket ändras och då måste du prata med politkerna direkt om du inte får gehör hos handläggarna att de från tjänstemannasidan ber att få göra en sådan utredning. A och B måste sätta sig ner tillsammans för att finna en lösning på dit problem. Vill man samarbeta för det första? Får du inte gehör hos politikerna så kan du som sagt lämna in ett medborgarförslag, för det måste behandlas men det kan ta tid. Upp till flera år i värsta fall.

Argumentet att man vill försvåra permanentboende i området pga. miljöargument är väl helt OK, men omvänt så är det en viktig fråga du behöver ha svar på: Om VA-frågan kan lösas, kan man då tänka sig att området omvandlas till permanentområde? Vad står det i översiktsplan, eller ev. fördjupad översiktsplan tex?

Det är möjligt för kommuner att samverka, och dessutom ganska vanligt. Det är dock inte något som kan beslutas på tjänstemannanivå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.