15 998 läst · 107 svar
16k läst
107 svar
Bestridande faktura
Spontant känns det som att du har goda grunder och med all rätt att bestrida.
Dock är jag och nog fler nyfikna på vad det är för provkörning av maskin, syftet med provkörningen, och vad som inte funkade.
Det svaret bekräftar nog om det finns fog för någon ersättning överhuvudtaget. Betvivlar det om ”provkörningen” är på företagets begäran, och något som uppfattas som en del i att söka förutsättning för offert. Första besöket råder inget tvivel om att de inte skall ha erättning. Besökets syfte är att skaffa kunskap inför ett offertförslag. Vill de ha ersättning för det så skulle de meddelat det innan. Men hade de gjort det så hade de gått i kk, då 99% hade vänt sig till någon annan.
Det viktiga är att du svarar leverantören, helst på mail med leverans och läskvitto. I svaret skall du svara att du bestrider fakturan i sin helhet, samt skäl.
Det sista missar många men är faktiskt ett formkrav för ett bestridande.
Här skall du förklara att något avtal om kostnad för att lämna offert har inte varit överenskommet.
Inte heller återbesök där lev har försökt men misslyckats med en provkörning på eget initiativ, har avtalats mot ersättning.
Det enda som skulle kunna ligga TS i fatet är om ”provkörningen” är upptagen och prissatt i offerten som de verkar skickat mellan första och andra besöket, om jag förstått det rätt. Står det där att provkörning kostar xxxx:-, så skulle TS stoppat det besöket när han fått offerten och innan de dök upp.
Dock är jag och nog fler nyfikna på vad det är för provkörning av maskin, syftet med provkörningen, och vad som inte funkade.
Det svaret bekräftar nog om det finns fog för någon ersättning överhuvudtaget. Betvivlar det om ”provkörningen” är på företagets begäran, och något som uppfattas som en del i att söka förutsättning för offert. Första besöket råder inget tvivel om att de inte skall ha erättning. Besökets syfte är att skaffa kunskap inför ett offertförslag. Vill de ha ersättning för det så skulle de meddelat det innan. Men hade de gjort det så hade de gått i kk, då 99% hade vänt sig till någon annan.
Det viktiga är att du svarar leverantören, helst på mail med leverans och läskvitto. I svaret skall du svara att du bestrider fakturan i sin helhet, samt skäl.
Det sista missar många men är faktiskt ett formkrav för ett bestridande.
Här skall du förklara att något avtal om kostnad för att lämna offert har inte varit överenskommet.
Inte heller återbesök där lev har försökt men misslyckats med en provkörning på eget initiativ, har avtalats mot ersättning.
Det enda som skulle kunna ligga TS i fatet är om ”provkörningen” är upptagen och prissatt i offerten som de verkar skickat mellan första och andra besöket, om jag förstått det rätt. Står det där att provkörning kostar xxxx:-, så skulle TS stoppat det besöket när han fått offerten och innan de dök upp.
Försök gärna beskriva lite utförligare vad som hänt. Steg för steg, vad som sagts och gjorts, av respektive part.
Jag kansker trött men har väldigt svårt att få en någorlunda tydlig bild av vad som hänt.
Jag kansker trött men har väldigt svårt att få en någorlunda tydlig bild av vad som hänt.
Alfredo skrev:
Nej, jag undrar också. Vi får nog inte hela historien här.Fadai skrev:
Att ta betalt för att lämna offert är ju tveksamt, men jag vet att det förekommer, framför allt i storstäder, där många ska ha "kollpris" från ett flertal företag.
Medlem
· Stockholms län
· 553 inlägg
Min första tanke var Kirby dammsugare men när jag googlar så verkar de ha gått ner i pris?
Produkter som diskuteras: "Krypgrundsavfuktare"

Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Krypgrundsavfuktare, det står inget i offerten.M mojjen skrev:Spontant känns det som att du har goda grunder och med all rätt att bestrida.
Dock är jag och nog fler nyfikna på vad det är för provkörning av maskin, syftet med provkörningen, och vad som inte funkade.
Det svaret bekräftar nog om det finns fog för någon ersättning överhuvudtaget. Betvivlar det om ”provkörningen” är på företagets begäran, och något som uppfattas som en del i att söka förutsättning för offert. Första besöket råder inget tvivel om att de inte skall ha erättning. Besökets syfte är att skaffa kunskap inför ett offertförslag. Vill de ha ersättning för det så skulle de meddelat det innan. Men hade de gjort det så hade de gått i kk, då 99% hade vänt sig till någon annan.
Det viktiga är att du svarar leverantören, helst på mail med leverans och läskvitto. I svaret skall du svara att du bestrider fakturan i sin helhet, samt skäl.
Det sista missar många men är faktiskt ett formkrav för ett bestridande.
Här skall du förklara att något avtal om kostnad för att lämna offert har inte varit överenskommet.
Inte heller återbesök där lev har försökt men misslyckats med en provkörning på eget initiativ, har avtalats mot ersättning.
Det enda som skulle kunna ligga TS i fatet är om ”provkörningen” är upptagen och prissatt i offerten som de verkar skickat mellan första och andra besöket, om jag förstått det rätt. Står det där att provkörning kostar xxxx:-, så skulle TS stoppat det besöket när han fått offerten och innan de dök upp.