Farstatjej90
E EyEr0n skrev:
Varför tror du att du ska få jobb utfört gratis?

Om du ber någon komma hem till dig och utföa ett jobb så bör man ju rimligtvis förstå att det är kopplat någon form av kostnad till.
Vilket jobb är utfört?

• Gilla
Mr.Hammer och 11 till
  • Laddar…
Spontant känns det som att du har goda grunder och med all rätt att bestrida.

Dock är jag och nog fler nyfikna på vad det är för provkörning av maskin, syftet med provkörningen, och vad som inte funkade.

Det svaret bekräftar nog om det finns fog för någon ersättning överhuvudtaget. Betvivlar det om ”provkörningen” är på företagets begäran, och något som uppfattas som en del i att söka förutsättning för offert. Första besöket råder inget tvivel om att de inte skall ha erättning. Besökets syfte är att skaffa kunskap inför ett offertförslag. Vill de ha ersättning för det så skulle de meddelat det innan. Men hade de gjort det så hade de gått i kk, då 99% hade vänt sig till någon annan.

Det viktiga är att du svarar leverantören, helst på mail med leverans och läskvitto. I svaret skall du svara att du bestrider fakturan i sin helhet, samt skäl.
Det sista missar många men är faktiskt ett formkrav för ett bestridande.
Här skall du förklara att något avtal om kostnad för att lämna offert har inte varit överenskommet.
Inte heller återbesök där lev har försökt men misslyckats med en provkörning på eget initiativ, har avtalats mot ersättning.

Det enda som skulle kunna ligga TS i fatet är om ”provkörningen” är upptagen och prissatt i offerten som de verkar skickat mellan första och andra besöket, om jag förstått det rätt. Står det där att provkörning kostar xxxx:-, så skulle TS stoppat det besöket när han fått offerten och innan de dök upp.

• Gilla
TSkoogh och 6 till
  • Laddar…
Försök gärna beskriva lite utförligare vad som hänt. Steg för steg, vad som sagts och gjorts, av respektive part.

Jag kansker trött men har väldigt svårt att få en någorlunda tydlig bild av vad som hänt.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vilket jobb är utfört?
Hembesök samt testkörning av maskin enl ursprungsinlägg om du läser det.

• Gilla
daniel1973
  • Laddar…
Farstatjej90
E EyEr0n skrev:
Hembesök samt testkörning av maskin enl ursprungsinlägg om du läser det.
Hembesök för offert är i Sverige kostnadsfria om inte avtalat annat och det finns ingen maskin som testkörts. Om du läser. 🤔

• Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
Men vad är det för maskin? Är det bara jag som undrar?

• Gilla
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
Fadai
Alfredo Alfredo skrev:
Tydligen.

• Haha
trollet3
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fadai Fadai skrev:
Tydligen.
Nej, jag undrar också. Vi får nog inte hela historien här.

Att ta betalt för att lämna offert är ju tveksamt, men jag vet att det förekommer, framför allt i storstäder, där många ska ha "kollpris" från ett flertal företag.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Min första tanke var Kirby dammsugare men när jag googlar så verkar de ha gått ner i pris?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Så första besöket var ett hembesök för att kunna ge offert och om det gick överhuvudtaget att utföra?
Sedan föreslog dom en provkörning av en maskin som inte gick att ansluta?
Och ingenstans har kostnader tagits upp?
Nej inget avtalat om kostnader.

A ajn82 skrev:
Vilken typ av maskin? Varför ville de göra det?
Krypgrundsavfuktare

M mojjen skrev:
Spontant känns det som att du har goda grunder och med all rätt att bestrida.

Dock är jag och nog fler nyfikna på vad det är för provkörning av maskin, syftet med provkörningen, och vad som inte funkade.

Det svaret bekräftar nog om det finns fog för någon ersättning överhuvudtaget. Betvivlar det om ”provkörningen” är på företagets begäran, och något som uppfattas som en del i att söka förutsättning för offert. Första besöket råder inget tvivel om att de inte skall ha erättning. Besökets syfte är att skaffa kunskap inför ett offertförslag. Vill de ha ersättning för det så skulle de meddelat det innan. Men hade de gjort det så hade de gått i kk, då 99% hade vänt sig till någon annan.

Det viktiga är att du svarar leverantören, helst på mail med leverans och läskvitto. I svaret skall du svara att du bestrider fakturan i sin helhet, samt skäl.
Det sista missar många men är faktiskt ett formkrav för ett bestridande.
Här skall du förklara att något avtal om kostnad för att lämna offert har inte varit överenskommet.
Inte heller återbesök där lev har försökt men misslyckats med en provkörning på eget initiativ, har avtalats mot ersättning.

Det enda som skulle kunna ligga TS i fatet är om ”provkörningen” är upptagen och prissatt i offerten som de verkar skickat mellan första och andra besöket, om jag förstått det rätt. Står det där att provkörning kostar xxxx:-, så skulle TS stoppat det besöket när han fått offerten och innan de dök upp.
Krypgrundsavfuktare, det står inget i offerten.

Alfredo Alfredo skrev:
Krypgrundsavfuktare.

L lordi skrev:
Nej, jag undrar också. Vi får nog inte hela historien här.

Att ta betalt för att lämna offert är ju tveksamt, men jag vet att det förekommer, framför allt i storstäder, där många ska ha "kollpris" från ett flertal företag.
Krypgrundsavfuktare.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hembesök för offert är i Sverige kostnadsfria om inte avtalat annat och det finns ingen maskin som testkörts. Om du läser. 🤔
Krypgrundsavfuktare.

• Gilla
Larmal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.