12 266 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Bestridande av faktura
Sida 1 av 3
Hej,
Jag har fått en faktura från ett företag som jag har anlitat i många år och som aldrig har "saltat" (enligt min åsikt) räkningen förr.
Det har varit rimligt men den senaste räkningen var oskälig och jag bestred den direkt.
Två timmar i bostaden och montering av tio enheter som kostar ca 100-120 kr i bygghandeln.
Debitering:
4,5 timmar arbete
4250:- material (exkl moms)
Vad säger ni?
Gjorde jag rätt i att bestrida och att göra en egen "sluträkning" baserad på 2 timmars arbete och 225:- /st för enheterna? Och betala räkningen baserat på min uträkning?
(225:- accepterade jag för montering av identiska enheter i ett annat jobb av samma firma för några månader sedan)
MVH//Lars
Jag har fått en faktura från ett företag som jag har anlitat i många år och som aldrig har "saltat" (enligt min åsikt) räkningen förr.
Det har varit rimligt men den senaste räkningen var oskälig och jag bestred den direkt.
Två timmar i bostaden och montering av tio enheter som kostar ca 100-120 kr i bygghandeln.
Debitering:
4,5 timmar arbete
4250:- material (exkl moms)
Vad säger ni?
Gjorde jag rätt i att bestrida och att göra en egen "sluträkning" baserad på 2 timmars arbete och 225:- /st för enheterna? Och betala räkningen baserat på min uträkning?
(225:- accepterade jag för montering av identiska enheter i ett annat jobb av samma firma för några månader sedan)
MVH//Lars
Hej,
jodå, jag ringde upp. Först till chefen som sa att han skulle titta på det hela men som sedan inte återkom (på 48 timmar)
Sen talade jag med en kontorsperson som förklarade att timmarna kommit rakt från hantverkarens tidkort och att man minsann behövde ta ut 500% överpris på material för att firman skulle gå runt med kontor mm.
Då meddelade jag att jag bestrider formellt och förväntar mig ett mottagningsbevis, vilket jag har fått.
MVH//Lars
jodå, jag ringde upp. Först till chefen som sa att han skulle titta på det hela men som sedan inte återkom (på 48 timmar)
Sen talade jag med en kontorsperson som förklarade att timmarna kommit rakt från hantverkarens tidkort och att man minsann behövde ta ut 500% överpris på material för att firman skulle gå runt med kontor mm.
Då meddelade jag att jag bestrider formellt och förväntar mig ett mottagningsbevis, vilket jag har fått.
MVH//Lars
Så samma firma monterade identiska enheter för 225:- inkl enhet och jobb?L Lars Ryden1 skrev:Hej,
Jag har fått en faktura från ett företag som jag har anlitat i många år och som aldrig har "saltat" (enligt min åsikt) räkningen förr.
Det har varit rimligt men den senaste räkningen var oskälig och jag bestred den direkt.
Två timmar i bostaden och montering av tio enheter som kostar ca 100-120 kr i bygghandeln.
Debitering:
4,5 timmar arbete
4250:- material (exkl moms)
Vad säger ni?
Gjorde jag rätt i att bestrida och att göra en egen "sluträkning" baserad på 2 timmars arbete och 225:- /st för enheterna? Och betala räkningen baserat på min uträkning?
(225:- accepterade jag för montering av identiska enheter i ett annat jobb av samma firma för några månader sedan)
MVH//Lars
Hej igen,
Nej i det förra jobbet så debiterade man samma timpris som för detta (och det var de timmar som man faktiskt var på plats! Jag förde bok) men tog 246:- inkl moms i stället för 528 ;. inkl moms för de monterade identiska enheterna.
(som ni förstår så värnar jag om viss diskretion och berättar inte så mycket spårbara fakta....)
MVH//Lars
Nej i det förra jobbet så debiterade man samma timpris som för detta (och det var de timmar som man faktiskt var på plats! Jag förde bok) men tog 246:- inkl moms i stället för 528 ;. inkl moms för de monterade identiska enheterna.
(som ni förstår så värnar jag om viss diskretion och berättar inte så mycket spårbara fakta....)
MVH//Lars
Oj, ja då lär de kunna motivera både dubblering av timmar och dubblering av styckpriset.L Lars Ryden1 skrev:Hej igen,
Nej i det förra jobbet så debiterade man samma timpris som för detta (och det var de timmar som man faktiskt var på plats! Jag förde bok) men tog 246:- inkl moms i stället för 528 ;. inkl moms för de monterade identiska enheterna.
(som ni förstår så värnar jag om viss diskretion och berättar inte så mycket spårbara fakta....)
MVH//Lars
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Hade de nogon restid? Servicebil? Att ta ut såna priser på materialet är ocker.L Lars Ryden1 skrev:Hej,
Jag har fått en faktura från ett företag som jag har anlitat i många år och som aldrig har "saltat" (enligt min åsikt) räkningen förr.
Det har varit rimligt men den senaste räkningen var oskälig och jag bestred den direkt.
Två timmar i bostaden och montering av tio enheter som kostar ca 100-120 kr i bygghandeln.
Debitering:
4,5 timmar arbete
4250:- material (exkl moms)
Vad säger ni?
Gjorde jag rätt i att bestrida och att göra en egen "sluträkning" baserad på 2 timmars arbete och 225:- /st för enheterna? Och betala räkningen baserat på min uträkning?
(225:- accepterade jag för montering av identiska enheter i ett annat jobb av samma firma för några månader sedan)
MVH//Lars
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Nu verkar det ju inte vara så lång tid mellan de olika jobben, men i min bransch så kom det nya prislistor en gång i veckan nästan, när det var som värst.. En produkt höjdes med 70 %..
Nya priser på material....
Jo, i de fall som det handlar om komponenter som exklusivt bara finns tillgängliga för yrkesfolk så kan den nu rådande bristen på världsmarknaden vara en förklaring men i de fall exakt samma sak (och då menar jag verkligen EXAKT) kan köpas på Clas eller Kjell för ca en femtedel så faller den förklaringen.
Servicebil? Ja de tog 350:- för bil under tre dagar på det tidigare jobbet och 500:- för det aktuella på 2 timmar....
Jo, i de fall som det handlar om komponenter som exklusivt bara finns tillgängliga för yrkesfolk så kan den nu rådande bristen på världsmarknaden vara en förklaring men i de fall exakt samma sak (och då menar jag verkligen EXAKT) kan köpas på Clas eller Kjell för ca en femtedel så faller den förklaringen.
Servicebil? Ja de tog 350:- för bil under tre dagar på det tidigare jobbet och 500:- för det aktuella på 2 timmar....
Lite frågor:
- Visste firman redan innan vilka delar som skulle bytas?
- och hur många som behövdes?
- gjorde ni något avtal kring pris eller tid?
- vilken framförhållning fick firman från att du ville få jobbet gjort och de utförde jobbet?
Beroende på svar på dessa kan man diskutera priset. Rent generellt är din frågeställning en av de vanligaste ”el” relaterade frågorna.
- Visste firman redan innan vilka delar som skulle bytas?
- och hur många som behövdes?
- gjorde ni något avtal kring pris eller tid?
- vilken framförhållning fick firman från att du ville få jobbet gjort och de utförde jobbet?
Beroende på svar på dessa kan man diskutera priset. Rent generellt är din frågeställning en av de vanligaste ”el” relaterade frågorna.
500kr är inget orimligt att få betala per servicebil och dag. En kostnad för servicebil måste finnas med på fakturan för att få utnyttja rot avdragL Lars Ryden1 skrev:Nya priser på material....
Jo, i de fall som det handlar om komponenter som exklusivt bara finns tillgängliga för yrkesfolk så kan den nu rådande bristen på världsmarknaden vara en förklaring men i de fall exakt samma sak (och då menar jag verkligen EXAKT) kan köpas på Clas eller Kjell för ca en femtedel så faller den förklaringen.
Servicebil? Ja de tog 350:- för bil under tre dagar på det tidigare jobbet och 500:- för det aktuella på 2 timmar....
Vad är det för slags enheter som har monterats?
OK, jag tror att jag fått visst svar på min fråga. Era svar indikerar (för mig) att jag inte är ute och cyklar när jag bestrider fakturan på över 8000:- för att göra det beskrivna jobbet på ca två timmar.
Tack för all er input!
MVH//Lars
Tack för all er input!
MVH//Lars
Funkar inte om kunden ska sätta priset på material??? fråga innan eller betala, tyvärr har det blivit att elmaterial kan köpas billigare på nätet än vad Elektrikern kan köpa in det förL Lars Ryden1 skrev: