Hej!

Jag har fått en faktura som jag tänker bestrida och undrar om någon har några tips.

Det som har hänt är följande:
Vi renoverade förra våren köket och gjorde samtidigt en större ändring av planlösningen då vi har ftx ventilation som innan var sammankopplad med köksfläkten så krävdes en ny ventilation. Jag tog kontakt med en lokal ventilationsfirma som jag fått rekommendation på av mer än en person innan.

De kom hit och kollade, lämnade en offert som vi tyckte var lite i högsta laget men godtog. De installerar den ca en månad sent mot vad de sa när vi pratades vid först vilket i sig inte gjorde något då det var varmt ute och inga problem med kondens uppstod. När de är färdiga så fungerar allt som det ska i lite drygt ett halvår tills första köldknäppen kom.

Då upptäcker vi att aggregatet stänger av sig och varnar för att luften till huset blir för kall. Jag kontaktar dem och de kommer hit och kollar och hävdar då att mina kanaler var för dåligt isolerade. Vi hade diskuterat dem innan och då sa de bara att jag förlorade lite i effekt men att det skulle fungera. Jag isolerar kanalerna som går från huset till aggregatet men det har då blivit varmare igen ute så det går inte att kolla om det är fortsatta problem.

Nästa gång det blir kallt så stänger aggregatet av sig igen och samma varning. Det visar sig att om temperaturen sjunker under 5-6 minusgrader så orkar inte systemet värma luften. Jag ringer dem igen och de säger att det måste sättas in en eftervärmare i kanalen till huset från aggregatet. Efter att ha väntat två veckor med fukt i fönster osv så kommer de och sätter in eftervärmaren och sen dess har systemet fungerat utan problem.

Vi diskuterade inte något om vad det skulle kosta men jag utgick naturligtvis (iaf från min horisont) att jag inte skulle behöva betala något extra för att ett ventilationssystem (inte hela bara aggregat och kopplingar till det) som kostar uppåt 60000kr inklusive arbete ska fungera.

Tacksam för eventuella tips.
Fundersam

Vad är det du inte vill betala?
Den extra värmaren som behövdes?

Hur mycket extrakostnader rör det sig om?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.