P
Tråden om bilning en kvm i mors källare, debitering 12 timmars arbete för bara bilningsmomentet, varav 7 timmar montör och 5 timmar lärling gav en imponerande respons och svällde ut så pass att jag vill sammanfatta bara detta med kostnader, och visa fakturan och hur jag tänkt bestrida detta.
Först klistrar jag in skärmdumps från relevanta delar av andra tråden (hoppas det går bra ist f att länka) som ett slags sammanfattning.

Skärmdump från forum på Byggahus.se, användare diskuterar tjocklek på källargolv, råd ges.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump från forum på Byggahus.se där en användare diskuterar kostnader för hantverkartjänster och egna byggförmågor.
Skapa konto
Forumtråd, användarinlägg, diskussion om maskiner, jobbersättning, profilbilder, annonser. Visa bilaga 676400 Skärmdump från forum, användare diskuterar borttagning av betonggolv, profilbild syns, text innehåller råd.
Skapa konto

Arbetskostnaden är totalt 15.053 kr inkl moms (men utan rotavdrag)

Pga rätt uppenbar överdebitering men att jag vill låta några i branchen titta och värdera på plats
har jag tänkt betala bara materialkostnad och två avgifter för servicebil, inte tre, eftersom allt skulle kunnat klaras på två dagar, inte tre, och meddela att det behövs mer bedömning innan arbetskostnad kan betalas, pga uppenbar feldebitering för både arbete och två bilresor.
Vill de inte avvakta eller justera fakturan gör jag anmälan till ARN.
Sista betalningsdag i morgon, fakturan kom för tre dagar sen, men påstås ha postats den för nio dagar sen. Nu ska jag scanna in den och tills vidare klippa bort företagsnamn och mors namn.

Redigerat av moderator:
P
Här kommer fakturan, som inte kan identifiera min mor eller företaget.
(Fälls de hos ARN blir företagsnamnet officiellt)

Faktura på svenska, innehåller tjänster/material, betalningsinformation, personuppgifter dolda, sida 1 (av 2).
Skapa konto

En svensk faktura för VVS-tjänster med artikelbeskrivning, pris, moms och totalt belopp att betala.
Skapa konto

Redigerat av moderator:
  • Gilla
davveno1
  • Laddar…
Din mors namn samt personnummer är inte maskat på bild nr 2.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
S Sajmon skrev:
Din mors namn samt personnummer är inte maskat på bild nr 2.
Tack
Och går förstås inte att redigera längre.
Försökte anmäla det för radering.
Det viktigaste var dock att firman inte hängs ut ännu.

Nu har jag fixat det!

• Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
P
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Nu har jag fixat det!
Ja, jag missade att mors namn mm stod på två ställen.
TACK.

Jag vill inte lyfta ut företagsnamnet innan jag vet hur de reagerar på bestridande / klagomål men måste jag vända mig till ARN, vilket jag tror då jag nu hittat fler problem, som jag inte tror företaget kommer kompensera, blir den saken ändå offentlig och kommer jag nog nämna, nu när jag sett att det verkligen förekommer i forumet.
Det finns verkligen seriös konsumenthjälp :)
Jag har ställt frågor till "Hallå konsument" men de är ju inte så hemma på VVS antar jag.
Däremot på ARN finns experter inom många områden som tillkallas där de behövs.
De vet nog att på byggahus finns många som är mycket kunniga.
Därför prioriterar jag åsikterna från byggahus och kommer visa en del av dessa för ARN
som förklaring till att jag gör anmälan. Men jag använder också mina egna observationer och foton mm.
I vissa andra forum dominerar trollen.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
MrJay
Jag hittade bolaget direkt.. tyvärr är rördykare välkända inom branschen att ta betalt extra för allt. Jag slängde ut två bolag från vårt bygge som envisades med att de skulle köpa all material ”för garantins skull” - det roliga är att jag hade mycket bättre priser än vad de hade hos samma grossist.

Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
P
MrJay MrJay skrev:
Jag hittade bolaget direkt.. tyvärr är rördykare välkända inom branschen att ta betalt extra för allt. Jag slängde ut två bolag från vårt bygge som envisades med att de skulle köpa all material ”för garantins skull” - det roliga är att jag hade mycket bättre priser än vad de hade hos samma grossist.
Ok, men det är ändå ingen offentlig uppgift eftersom inte alla kan det du kan :)
Jag slängde också ut den här firman från "mors bygge".
Firmanamnet innehåller (som du nog vet) ett personnamn och det beklagliga är att de svärtar ner hans namn.
Jag har anlitat honom för sådär 15 år sen och han var billig, snabb, flexibel och trevlig.
Han är inte kvar på firman idag utan kör eget med annat namn.

Tror inte man kommer så långt på summan i sig. Däremot kan man ju strida om summan väldeliga överstiger muntligt pris eller om det fanns offert ? Då ska ju utförande företag i god tid meddela om det kommer att bli mångdubbelt dyrare så kunden får acceptera eller neka. Ett företag kan ju inte på eget bevåg kanske offerera 5000kr och sen stöter de på patrull och det tar mycket längre tid och sen bara fakturera. Kunden måste ju bli informerad om vad som händer.

P
S Stefan1972 skrev:
Tror inte man kommer så långt på summan i sig. Däremot kan man ju strida om summan väldeliga överstiger muntligt pris eller om det fanns offert ? Då ska ju utförande företag i god tid meddela om det kommer att bli mångdubbelt dyrare så kunden får acceptera eller neka. Ett företag kan ju inte på eget bevåg kanske offerera 5000kr och sen stöter de på patrull och det tar mycket längre tid och sen bara fakturera. Kunden måste ju bli informerad om vad som händer.
Tack för synpunkten, det var, som jag tror jag berättat i andra tråden, så att jag begärde offert innan det där, men fick svaret att det går inte när de inte vet hur det ser ut under golvet.
Men ARN kan titta på skälighet / rimlighet och då jämför man med liknande jobb.
Här stötte man på patrull därför att man inte hade med sig en kraftig bilmaskin.
Som jag och andra förklarat flera gånger, dag ett skulle de ha mätt golvets tjocklek, dag två ta med rätt maskin. Sen utfördes mesta bilningen av en lärling, och det gick sakta.
Jag har f.ö. fått ett svar från firmans chef och de är villiga att diskutera det hela.
Där vill jag veta om lärlingen är en gymnasielärling.
I så fall är det tydligen 1000 kr/månad som gäller.
Mors villa är inte avsedd som läroanstalt för spydiga och ovana lärlingar.
Det finns mao fler aspekter än de tu tog upp.
Spelar inte alla åsikter från andra medlemmar nån roll för dig?
Flera som är vana med bilning som tycker det ser ut som ett jobb en timme för en man.
Med rätt utrustning och vana.
Några tycker det ser ut som 60 - 90 minuter.
Är det inte oskälig skillnad då med debitering tolv timmar?

Hans Israelson skrev:
Tack för synpunkten, det var, som jag tror jag berättat i andra tråden, så att jag begärde offert innan det där, men fick svaret att det går inte när de inte vet hur det ser ut under golvet.
Men ARN kan titta på skälighet / rimlighet och då jämför man med liknande jobb.
Här stötte man på patrull därför att man inte hade med sig en kraftig bilmaskin.
Som jag och andra förklarat flera gånger, dag ett skulle de ha mätt golvets tjocklek, dag två ta med rätt maskin. Sen utfördes mesta bilningen av en lärling, och det gick sakta.
Jag har f.ö. fått ett svar från firmans chef och de är villiga att diskutera det hela.
Där vill jag veta om lärlingen är en gymnasielärling.
I så fall är det tydligen 1000 kr/månad som gäller.
Mors villa är inte avsedd som läroanstalt för spydiga och ovana lärlingar.
Det finns mao fler aspekter än de tu tog upp.
Spelar inte alla åsikter från andra medlemmar nån roll för dig?
Flera som är vana med bilning som tycker det ser ut som ett jobb en timme för en man.
Med rätt utrustning och vana.
Några tycker det ser ut som 60 - 90 minuter.
Är det inte oskälig skillnad då med debitering tolv timmar?
Fast då har du ju i princip accepterat ett jobb på löpande räkning....Då vet jag inte om summan är särskilt hög på det viset även om man kan ifrågasätta en del debiteringar.

P
S Stefan1972 skrev:
Fast då har du ju i princip accepterat ett jobb på löpande räkning....Då vet jag inte om summan är särskilt hög på det viset även om man kan ifrågasätta en del debiteringar.
Det går inte att debitera precis hur mycket som helst på löpande räkning, det är därför det finns skälighetsbedömningar.
I det här fallet var jag ju tvungen att acceptera löpande räkning.
Ingen hantverkare i Avesta eller Hedemora (bara lite närmare än Hofors) hade lust att åta sig jobbet och knappast ens tid till det.
Det är ju sånt högt tryck på det här området just nu, att man bara får tag i de sämsta.
Det har jag fått lära mig, och senare har jag också kunnat läsa mig till det, att så är det.

ja jo men då kanske man skulle ha satt ett kostnadstak iallafall? Det är såklart mycket pengar om man har föreställt sig några tusen men tar det ett par dagar och det är ett par gubbar på plats så är det klart att det ökar fort. Även om man såklart kan ifrågasätta en del poster.

S Stefan1972 skrev:
ja jo men då kanske man skulle ha satt ett kostnadstak iallafall? Det är såklart mycket pengar om man har föreställt sig några tusen men tar det ett par dagar och det är ett par gubbar på plats så är det klart att det ökar fort. Även om man såklart kan ifrågasätta en del poster.
Här är väl problemet att det inte skulle behöva ta ett par dagar eller behöva vara fler än en person.

• Gilla
1
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Här är väl problemet att det inte skulle behöva ta ett par dagar eller behöva vara fler än en person.
Fast det vet man ju inte innan.........Byggbranschen är fullt av överraskningar på det viset och att saker kostar mer ibland är inget konstigt. Ingen jobbar gratis bara för att nåt "borde" vara enkelt och gjort på nån timme.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.