Kollegan passade på att kuta upp på kebne, hans träning bestod av mycket chips, öl och mopedkörning hemma i byn...
Så det är inte märkvärdigt att vara upp dit o fjuppa omkring. Men är ni där så passa på att ta en lång tur från lämpligt ställe med en 4-5dagars tur fram och tillbaka!
Så det är inte märkvärdigt att vara upp dit o fjuppa omkring. Men är ni där så passa på att ta en lång tur från lämpligt ställe med en 4-5dagars tur fram och tillbaka!
Att gå topptur från fjällstationen är en dagstur, men en ganska lång sådan, räkna att det tar 12h. Vill man komma bort från myrstackskänslan på fjällstationen och dessutom få en kortare topptur (längre tid till fika och njuta av utsikt) går det bra att övernatta i Kitteldalen, förutsatt att man har tält. Nackdelen kan väl vara att man måste släpa tältet ända upp dit.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Jag och ett par kompisar besteg sydtoppen på nittiotalet. En av oss hade en kompis som bestigit den, och "om den dj-ln klarade det så fixar vi det också".
Vi tränade inte innan.
Vi hade två dagars bilresa till Nikkaloukta. Där tältade vi. Sen knallade vi till Berget, det tog oss en dag. Vid Bergets fot tältade vi, och fick höra att det verkligen inte rekommenderades att man knallade upp på Berget utan guide. Kanske skulle säsongens första topptur gå dagen efter. Sånt hade vi inte koll på, 15 juni var alltså väldigt tidigt på säsongen. Vissa av oss fick hyra kängor; ska man ha kängor när man vandrar??
Vi hade tur, nästa dag gick vi och en guidad grupp upp på toppen. Där var så dimmigt så vi inte såg tio meter.
Sen åkte vi "stjärtlapp" på regnrockarna ner igen.
Sen var det lika långt hem igen, vi hann precis hem till jobbet på måndan.
Om vi klarade det, så klarar vem som helst det.
Vi tränade inte innan.
Vi hade två dagars bilresa till Nikkaloukta. Där tältade vi. Sen knallade vi till Berget, det tog oss en dag. Vid Bergets fot tältade vi, och fick höra att det verkligen inte rekommenderades att man knallade upp på Berget utan guide. Kanske skulle säsongens första topptur gå dagen efter. Sånt hade vi inte koll på, 15 juni var alltså väldigt tidigt på säsongen. Vissa av oss fick hyra kängor; ska man ha kängor när man vandrar??
Vi hade tur, nästa dag gick vi och en guidad grupp upp på toppen. Där var så dimmigt så vi inte såg tio meter.
Sen åkte vi "stjärtlapp" på regnrockarna ner igen.
Sen var det lika långt hem igen, vi hann precis hem till jobbet på måndan.
Om vi klarade det, så klarar vem som helst det.
Om du letar efter information och tips för att bestiga Kebnekaise så rekommenderar jag sidan bestigakebnekaise.se. Där finns information om hur man tar sig dit, de olika lederna, boende på Kebnekaise Fjällstation, tips på utrustning etcetera.
Att bestiga kebnekaise är ett superkul äventyr
Att bestiga kebnekaise är ett superkul äventyr
Ett tips om ni stannar på fjällstationen är en dagsutflykt till Tarfaladalen, det är en ganska lätt vandring och glaciärerna är underbara att skåda. Ett is-dopp rekommenderas!
Sen skulle jag varna för att tro alltför mycket på påståenden om att det är "en lätt söndagspromenad" som det gärna påstås. Är man inte van vandrare är det en lång och tröttande tur, speciellt den västra vägen (som också har ganska många höjdmeter extra). Men det är inte på något sätt omöjligt även för den relativt ovane, och väl värt mödan!
Sen skulle jag varna för att tro alltför mycket på påståenden om att det är "en lätt söndagspromenad" som det gärna påstås. Är man inte van vandrare är det en lång och tröttande tur, speciellt den västra vägen (som också har ganska många höjdmeter extra). Men det är inte på något sätt omöjligt även för den relativt ovane, och väl värt mödan!
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Jag är också nyfiken. Jag har varit där två gånger. En gång med Marlen, då tältade vi men eftersom det var superdåligt väder dagen vi skulle gå upp så struntade vi i det och fortsatte mot Tarfaladalen.
Bilden på mig finns fortfarande kvar på min frus nattduksbord. Så här såg jag ut då.
Den andra gången var jag där med två kompisar. Vi övernattade en natt i fjällstugan och sedan gick vi västra leden upp. Det tog en dag att gå upp och ner. Minns att vi åkte rutchkana ner på snön på något ställe.
Skulle vilja bestiga berget med mina barn, får se om jag får med mig dom.
Jag har också en dröm att gå Jojo-leden som går öster om Kebne som anses vara en utmaning eftersom den går upp och ner några gånger.
Fotograferar av några sidor från min gamla turbeskrivningsbok "På fjälltur" av Claes Grundsten från 1989.
Vet inte om texten går att läsa.
Bilden på mig finns fortfarande kvar på min frus nattduksbord. Så här såg jag ut då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den andra gången var jag där med två kompisar. Vi övernattade en natt i fjällstugan och sedan gick vi västra leden upp. Det tog en dag att gå upp och ner. Minns att vi åkte rutchkana ner på snön på något ställe.
Skulle vilja bestiga berget med mina barn, får se om jag får med mig dom.
Jag har också en dröm att gå Jojo-leden som går öster om Kebne som anses vara en utmaning eftersom den går upp och ner några gånger.
Fotograferar av några sidor från min gamla turbeskrivningsbok "På fjälltur" av Claes Grundsten från 1989.
Vet inte om texten går att läsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle också vilja göra ett försök igen. Gärna med mina barn, men de får bli lite större först. Jag och frun låg på fjällstationen i några dagar för några år sedan och väntade på bra väder, men vi fick gå vidare utan något toppförsök.
Jag har aldrig fjällvandrat mer än några enstaka turer på några timmar. Men att bestiga Sveriges högsta berg står på att-göra listan innan man dör. Men det där med att sova i tält hoppar jag ju gärna över 
Vi ska gå med barnen, men just nu väntar vi på att de ska växa till sig först. Det tar nog ett par-tre år till skulle jag tro så jag räknar med att vi har gott om tid att förbereda oss.
Vi ska gå med barnen, men just nu väntar vi på att de ska växa till sig först. Det tar nog ett par-tre år till skulle jag tro så jag räknar med att vi har gott om tid att förbereda oss.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Vänta inte för länge.
Glaciären på sydtoppen smälter lite för varje år, och kommer inom inte alltför många år att vara lägre än nordtoppen. Då blir ju nordtoppen berget att slå, och det är inte lika bekvämt.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nordtoppen-farlig-for-ovana-klattrare
Glaciären på sydtoppen smälter lite för varje år, och kommer inom inte alltför många år att vara lägre än nordtoppen. Då blir ju nordtoppen berget att slå, och det är inte lika bekvämt.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nordtoppen-farlig-for-ovana-klattrare
Om man ska ta sig upp till Kebnekaise så måste jag varmt rekommendera att man även gör en avstickare till Tarfala och bestiger Kaskastjåkka. Kaskastjåkka är bara ca 25m lägre än Kebnekaise men mycket mer lättbestiget
och mycket mindre folk eftersom det ju inte är det högsta berget...
Dessutom så är utsikten vackrare eftersom man verkligen kan se hela Kebnekaisemassivet och alla stora glaciärer i dess närhet.
Man brukar normalt säga att en bestigning av Kebnekaise tar ca 12 timmar +/-2 timmar beroende på väder och kondition. När vi besteg Kaskas så tog det bara 6 timmar och då tillbringade vi ändå en hel timme på toppen. Dessutom var vi enligt stugvärden i Tarfala de första på drygt 2 veckor som besteg toppen. Åtminstone så tycker jag att det är skönt att få vara lite ensam i fjällen och inte stå i kö för att komma upp på en topp.
och mycket mindre folk eftersom det ju inte är det högsta berget...
Dessutom så är utsikten vackrare eftersom man verkligen kan se hela Kebnekaisemassivet och alla stora glaciärer i dess närhet.
Man brukar normalt säga att en bestigning av Kebnekaise tar ca 12 timmar +/-2 timmar beroende på väder och kondition. När vi besteg Kaskas så tog det bara 6 timmar och då tillbringade vi ändå en hel timme på toppen. Dessutom var vi enligt stugvärden i Tarfala de första på drygt 2 veckor som besteg toppen. Åtminstone så tycker jag att det är skönt att få vara lite ensam i fjällen och inte stå i kö för att komma upp på en topp.
Västra leden är lång och seg. tar du en guidad tur över glaciären så är det en lättare väg.
Inte alla som klarar gå hela vägen på västra sidan. Vi gjorde det men de äldre gjorde det inte.
Hyr spikskor på fjällhotellet och ta med upp. då kan du ta dig upp på den sista glaciärtoppen och verkligen vara högst i landet. Beroende på tid på året är den högre eller lägre.
Fullständigt livsfarligt att försöka springa upp. Såg flera från södra Europa som provade. Andra sidan om toppen var den lååååång väg ner om man skulle glida
Som sagts tidigare så är Tarfala dalen väl värd ett besök. Vi övernattade där med. Riktigt häftigt med tystnaden och ekot från glaciärer som spricker
Vi delade upp turen i två delar. Tog med ett tält och tog en övernattning i dalen halvvägs upp på berget. Väldigt mysigt och gjorde att man kunde välja tidpunkt bättre. Vi hade suverän sikt men de som kom 30min efter kunde inte se handen framför sig.
vi gick från nika-hotellet-västra leden-hotellet-tarfala-nika var ungefär 8mil
Inte alla som klarar gå hela vägen på västra sidan. Vi gjorde det men de äldre gjorde det inte.
Hyr spikskor på fjällhotellet och ta med upp. då kan du ta dig upp på den sista glaciärtoppen och verkligen vara högst i landet. Beroende på tid på året är den högre eller lägre.
Fullständigt livsfarligt att försöka springa upp. Såg flera från södra Europa som provade. Andra sidan om toppen var den lååååång väg ner om man skulle glida
Som sagts tidigare så är Tarfala dalen väl värd ett besök. Vi övernattade där med. Riktigt häftigt med tystnaden och ekot från glaciärer som spricker
Vi delade upp turen i två delar. Tog med ett tält och tog en övernattning i dalen halvvägs upp på berget. Väldigt mysigt och gjorde att man kunde välja tidpunkt bättre. Vi hade suverän sikt men de som kom 30min efter kunde inte se handen framför sig.
vi gick från nika-hotellet-västra leden-hotellet-tarfala-nika var ungefär 8mil
Redigerat:
Klicka här för att svara
