1. Någon som beställt från https://www.ideearredo.com/sv/badrum/toaletter/toalettstol-retro/ ? Hur gick det?

2. Annat att tänka på allmänt vad gäller att köpa wc från annat land? Kommer den funka bra här?

3. Brukar det vara ok att byta från S-lås till P-lås?
Min entreprenör sa att det var ok att flytta wc-avloppet lite samt även ok att välja vägghängd toa. Nu svarar han inte så fort...

M marska skrev:
2. Annat att tänka på allmänt vad gäller att köpa wc från annat land? Kommer den funka bra här?
  1. Det spelar ingen roll varifrån man köper. Det viktiga är det man köper.
    Så man får helt enkelt kolla ritningar och specifikationer noga så att man vet att grejerna passar. Vilket man alltid måste göra oavsett var man köper ifrån.
  2. Inom EU har man ungefär samma regler och skydd som i Sverige vad gäller köp, garanti, ångervecka ocg reklammation. Men detaljer kan skilja. Som med alla butiker. Vilket det alltid kan göra oavsett var man köper ifrån.

• Gilla
marska
  • Laddar…
Jag tänker mest på underhållsaspekten för toaletter går sönder ibland. Varenda rörmokare vet hur man lagar (och installerar) en Gustavsberg. Om du lyckas få dit din italienska toalett, så är sen risken att nån står där om några år när den behöver repareras och kliar sig i huvudet vad det är för sort och hur man får tag på reservdelar. Kunskaperna i italienska är inte alltid på topp bland rörmokare. Om den då behöver bytas ut så är det potential för problem med att få dit nåt som passar.

En annan risk är att nån som ska städa går på den med sina vanliga JIF- och Tomikflaskor och upptäcker att den italienska glasyren blir repig.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vet väl inget om det fabrikatet som säljs där. Är det bara okändt noname brand? Eller är det Italiens variant av IFÖ/Gustavsberg osv?

Toastolar är en VVS produkt, där bör man hålla sig till kända VVS fabrikat. Inte design märken som Svedbergs, Hafa Osv.

Som exempel: En tråd här för några år sedan, en medlem med nyrenoverat badrum. Det luktade avlopp. Ingen kunde komma på var det kom ifrån. Man tog loss och monterade om toastoloen, handfat, kontrollerade golvbrunnen, bytte insatsen i golvbrunnen. Till slut var alla, även entrprenören med på att badrummet måste rivas och göras om, det måste vara ett avloppsrör som läcker.

Men precis då innan man började bila bort kakel, upptäcktes det att den svindyra design toastolen från Svedbergs (de borde hålla sig till möbler), läckte lukt. Porslinet i vattenlåset var så porigt att lukt läckte rakt igenom porslinet. Ett byte av toastol löste problemet.

Någon månad senarte hade Bauhaus en kampanj, man sålde Svedbergs toastolar med 80% rabatt....

Detta att porslin tydligen kan läcka lukt känns ju som ett sådant där helt "omöjligt" fel. Men det är sådant som händer i alla branscher när nya förmågor ger sig in med attityden "hur svårt kan det vara".

• Gilla
marska
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Svedbergs (de borde hålla sig till möbler)
Inte ens detta kan dom.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Det är ett okänt noname-brand. Det finns en affär i Stockholm på Birger Jarlsgatan som säljer italienska muggstolar av välrenommerade fabrikat och säkert även reservdelar till dom. Om jag hade haft lust att spendera 10.000 på en muggstol så hade jag tagit en sväng dit istället.

Tack för era svar! Jag hittade sedan ett par toastolar i rätt stil och kortare / grundare modell från Burlington som säljs via svenska återförsäljare med vissa anpassningar för svenskt vattentryck m.m., fick också lugnande besked gällande nuvarande variant av spolvred som jag varit orolig för.

Så det känns tryggare att köpa en sådan från en svensk återförsäljare.

Fortfarande undrar jag dock över det här med P-lås - väggavlopp. Nackdelar och kommer det vara genomförbart? (Annars får det bli med extrakröken till golvavloppet, men inte lika snyggt).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.