Vi ska beställa vårt nya IKEA-kök men funderar på när man betalar. Vid order? Känns lite gammaldags, man måste väl kunna betala vid leverans för att säkra upp att man verkligen får det man har beställt.... Rör sig ändå om mer än 40'.
 
Vet att tråden är gammal men tänkte uppdatera då vi idag beställde ett kök. Vi var tvungna att betala med kort direkt, om det inte gjordes innan midnatt skulle vi få göra om beställningen.

Tycker att det känns lite gammalmodigt att behöva betala med kort. Undrar om de hört talas om faktura någon gång..
 
  • Gilla
SvanteC
  • Laddar…
BirgitS
Var glad att du lever i en tid då Ikea tar kort, för fram till för 20-30 år sen vägrade de kort p.g.a. kortavgifterna så det var ett ständigt trassel med att se till att man hade tillräckligt med kontanter när man skulle dit.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Var glad att du lever i en tid då Ikea tar kort, för fram till för 20-30 år sen vägrade de kort p.g.a. kortavgifterna så det var ett ständigt trassel med att se till att man hade tillräckligt med kontanter när man skulle dit.
Absolut är jag glad över det men blev lite förvånad över att det inte fanns några alternativ till kortbetalning. Trodde det skulle gå att göra en banköverföring eller få en faktura. Nu vet jag bättre och ville hjälpa andra som eventuellt går in här på byggahus och letar efter svar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Absolut är jag glad över det men blev lite förvånad över att det inte fanns några alternativ till kortbetalning. Trodde det skulle gå att göra en banköverföring eller få en faktura. Nu vet jag bättre och ville hjälpa andra som eventuellt går in här på byggahus och letar efter svar.
Har dem inte fakturering via ikeas egna bank - ikano?
 
Garningen Garningen skrev:
Har dem inte fakturering via ikeas egna bank - ikano?
Det kanske de har. Nu var det inget de upplyste oss om utan sa bara att det var kort som gällde. När vi frågade om faktura eller banköverföring var det bara kort som var deras svar.
 
P
Måste ha ett kreditkonto för att kunna få faktura.
 
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Tycker att det känns lite gammalmodigt att behöva betala med kort. Undrar om de hört talas om faktura någon gång..
Är väl istället så att de flesta betalar med kort och accepterar den betalformen, där man med kort ofta får 30-45 dagar på sig att betala. Så accepterar 99,9% den betalformen så ser man nog inte behovet idag att vidareutveckla andra betalformer.
 
  • Gilla
Lber
  • Laddar…
Magnussons2019 Magnussons2019 skrev:
Tycker att det känns lite gammalmodigt att behöva betala med kort. Undrar om de hört talas om faktura någon gång..
Jag skulle nog säga att kortbetalning är en avsevärt nyare betalningsmetod än vad faktura är. ;)
 
BirgitS BirgitS skrev:
för 20-30 år sen vägrade de kort p.g.a. kortavgifterna så det var ett ständigt trassel med att se till att man hade tillräckligt med kontanter när man skulle dit.
Fast check tog de i alla fall. Sen hade i alla fall "mitt" IKEA en bankomat i varuhuset så "nödkontanter" var nära. :)
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Fast check tog de i alla fall. Sen hade i alla fall "mitt" IKEA en bankomat i varuhuset så "nödkontanter" var nära. :)
Jo, men på slutet var man så van vid att alla andra ställen tog kort när det gällde större belopp så checkhäftet gick man ju inte omkring med längre.
Problemet med Stockholmsvaruhuset var ju att det var så mycket folk där att det var normalt att pengarna tog slut i bankomaten på helgerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jo, men på slutet var man så van vid att alla andra ställen tog kort när det gällde större belopp så checkhäftet gick man ju inte omkring med längre.
Nej Ikea och Biltema (kanske Systembolaget) var nog de sista "tunga" motståndsnästena mot kort. Numera tror jag till och med alla dessa tillåter "blipp" med Amex, vilket ännu är rätt ovanligt. Tiderna förändras...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle nog säga att kortbetalning är en avsevärt nyare betalningsmetod än vad faktura är. ;)
Hahaha, ja det kan ju stämma. :thinking:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.