Gammal tråd, men jag undrar om någon på senare tid har beställt hem via sjöfrakt.
Funderar på att beställa hem en Saxlyft via alibaba. Har fått pris med frakt CIF . Men hur fungerar det när frakten anländer till Hamn. Vad jag förstår så tillkommer en hamn avgift och självklart moms.

Anlita Nordicon som jag gjorde, de hjälper dig genom hela processen. Det kostar en slant, men det är väldigt smidigt, även för någon som inte har någon koll alls på internationell frakt (som jag...):

De tar emot det i hamn, tullar in, hanterar mellanlagring under processen, och skickar den med frakt hem till dig. Ett par gånger under processen hörde de av sig när de behövde ett papper eller något behövde betalas, men de var väldigt hjälpsamma, och det funkade totalt friktionsfritt.

Det är inte ofta jag rekommenderar företag, men de här gjorde verkligen ett kanonjobb, och det kändes att de verkligen brydde sig om min försändelse, trots att jag antagligen var en liten småkund för dem. Skulle definitivt använda dem igen, utan tvekan.

P
L lkarlsson skrev:
Gammal tråd, men jag undrar om någon på senare tid har beställt hem via sjöfrakt.
Funderar på att beställa hem en Saxlyft via alibaba. Har fått pris med frakt CIF . Men hur fungerar det när frakten anländer till Hamn. Vad jag förstår så tillkommer en hamn avgift och självklart moms.
Ja det tillkommer tullavgift och moms vilket ska betalas innan leverans sker.

CIF är lite klurigt, säljaren står för frakt och försäkring, men den försäkringen är regelmässigt billigast tänkbara och väldigt tunn, och risken övergår till dig som köpare redan vid lastning på båten. 99 gånger av 100 inget problem, men om ngt händer har man uppförsbacke. Försök justera till DAP istället

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.