Jag har beställt en större pryl (en CNC-laserskärare, https://www.aliexpress.com/item/Fre...043.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.2b6c4c4dmQQigy) som kommer att levereras till hamn. Därifrån får jag ta över ärendet själv.

Kan man i det läget kontakta var den nu blir lagrad och be dem skicka den med någon speditör, samt sköta intullning (mot avgift, såklart)?

Hela hanteringen verkar rätt så strulig, eftersom de kräver papper som lämnas in personligen, och närmaste kontor är 20 mil bort (liksom, 2018, vakna...)... Sedan är hamnen ännu längre bort, och jag behöver släp för att baxa hem den (en stor box som väger 150 kg)...

Hur gör man det smidigast?

Spännande! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då jag inte har någon egen erfarenhet av det. Vilken hamn skickas det till? Göteborg?

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Det smidigaste och billigaste hade varit att ordna med frakten själv. Då hade du kunnat få allt hos en och samma speditör som hade fixat allt. Nu kommer den endast fraktad och det blir auktion på vem som tar den i hamnen och det är tyvärr inte den som är billigast i slutändan.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Spännande! Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med detta då jag inte har någon egen erfarenhet av det. Vilken hamn skickas det till? Göteborg?
Vet inte än.

S Stefan1972 skrev:
Det smidigaste och billigaste hade varit att ordna med frakten själv. Då hade du kunnat få allt hos en och samma speditör som hade fixat allt. Nu kommer den endast fraktad och det blir auktion på vem som tar den i hamnen och det är tyvärr inte den som är billigast i slutändan.
Grejen är att om jag beställer med frakt bestämd från början så blir det över 20 kkr i frakt, nu är den gratis. Jag kan inte tänka mig att intullning och frakt inom Sverige för en pall kan bli dyrare...

Du verkar ha koll. Hur är gången?

Nä det är sant. Du kommer att bli kontaktad av den speditör som får ärendet och märk väl. Är det nåt dom tar bra betalt för så är det plats i hamnlager så var väl förberedd. Det kan lika gärna bli så att du får ordna med frakt till dig själv eller så hämta och bara nå dagar ståendes springer lätt iväg i slantar.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Vilka slantar talar vi om? Det handlar om en pall, inte en container...

Är det lönt att kontakta en speditör i förväg och göra upp? Typ: "När det här kollinummret kommer till hamnen, tulla in det och kör hem det till mig. Skicka räkning."

Jag har drivit e-handel så har lite koll på detta, men vet att hanteringen i hamn och inom Sverige är en av de dyrare delarna med transporter via container. Det blir som sagt lätt dyrt därifrån.

Jag hade en del hjälp av ett företag vid namn GOT Solution som jag tyckte var bra. Prova hör med dem ...

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
T
T Troberg skrev:
Jag har beställt en större pryl (en CNC-laserskärare, [länk]) som kommer att levereras till hamn. Därifrån får jag ta över ärendet själv.

Kan man i det läget kontakta var den nu blir lagrad och be dem skicka den med någon speditör, samt sköta intullning (mot avgift, såklart)?

Hela hanteringen verkar rätt så strulig, eftersom de kräver papper som lämnas in personligen, och närmaste kontor är 20 mil bort (liksom, 2018, vakna...)... Sedan är hamnen ännu längre bort, och jag behöver släp för att baxa hem den (en stor box som väger 150 kg)...

Hur gör man det smidigast?

Vad fick du betala för den? Såg du la ordern 10/11?! Det var ju rea igår nämligen...

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Det var 11/11 kinatid, så jag fick det priset. Kommer inte ihåg exakt, 2200 dollar, ungefär. Tänkte först köpa en 90x60 cm, men såg i sista sekunden att samma maskin, men 100x60 bara kostade en hundring mer på grund av rean. Ibland har man tur...

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Riktigt intressant tråd, hade varit riktigt kul om du håller oss uppdaterade med hur gången går när man beställer till hamn och vilka kostnader som tillkommer.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Jag har tagit hem grejer från Kina båtvägen med container vid två tillfällen.
De jag använde mig av i Sverige var https://www.shipco.com/ i Göteborg.
De tog hand om allt. Avlastning, intullning samt transport hem till mig. Även momsen,mm betalde jag till dem, samt självklart kostnaderna för hanteringen på Svenska sidan. Avlastning, omlastning, transport hem till mig.

De man ska fixa med innan är att man ska ha fått Orginal Bill of lading från fraktbolaget i Kina. Denna måste skickas sen till fraktbolaget i Sverige, Shipco i det här fallet. Annars får de inte ut godset.
Bill of lading ska man be dem skicka med dokument express med valfri logistiker så fort containern är i hamn i Kina. FedEx i mitt fall.

Har man inte ordning på Bill of lading och de hinner ha lastat av och godsen bli stoende i magasin. Då kan kostnaderna börja ticka. Annars så går godsen så gott som direkt på lastbil och iväg.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Tackar, mycket bra info!

Paketet kommer att guppa över havet i en månad eller två, så jag kan inte återrapportera på ett tag, men kom gärna med fler tips!

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
F
Jag har tagit in en gång där det skickats som ”del i container”. Bara urlastning och sortering kostade nog en eller två tusenlappar. Sen las det på hyllan hos utsedd speditör. Där låg det (om jag inte minns fel) kostnadsfritt i ett par dagar. Och det lämnades ut av speditören mot bevis att det var förtullat.

Krångligt med alla dokument men jag gjorde allt själv. Tullen i Arendal, Göteborg hjälpte mig att fylla i blanketterna som ett företag kunde ha gjort för ett par tusen till.

Som jag ser det behöver du en allierad i nära anslutning till hamnen som kan hämta ut pallen innan den börja ticka lagerkostnad.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Har du fått någon leverans än? :D

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
Japp, den kom förra fredagen.

Jag använde Nordicon, på rekommendation härfrån, och det funkade hur smidigt som helst, för mindre än halva kostnadenjämför med att låta DHL göra det från början till slut. Det enda som behövs är att man skickar dem bill of lading, invoice och packing list, vilket säljaren kan maila. Sedan får man betala ett par fakturor och det är allt. Jog tror att kostnaden hamnade på cirka 8000 kr, jämfört med $2200 om DHL hade gjort det. Hur smutt som helst, rekommenderas.

Lasern funkar bra, och är mycket bättre än vad man väntar sig i kvalitet från Kina. Behövde spänna en drivrem lite, behöver justera bädden lite (bara några skruvar), annars inga problem. Har bara provkört lite, då jag int fått ner den den i verkstaden än, och inte vill stinka ner hela huset med bränt trä-doft (eller ännu värre, bränt gummi, bränd plast eller bränt läder). Men, den skär och graverar trä bra, och den graverar glas utan problem.

Behöver dock bygga om min rullbräda för att få ner den i källaren (behöver sänka den cirka 40 mm, och behöver röja lite i verkstan, samt lista ut hur jag ska få ner nätverk där.

• Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.