30 689 läst ·
44 svar
31k läst
44 svar
Besparing Nibe 470 vs 730/750?
Är du lite händig/intresserad så kolla att du inte har en dålig lödning på kretskortet till shuntmotorn. Är den mekaniskt ok och inte kärvar i sätet så är detta en 0kr lösning. Du behöver inte tappa ur vatten ur beredaren.
Bryt matningen till Vp i centralen, ta bort locket till motorn och ta ut kretskortet därinnanförförsiktigt . Det är vanligt med kallödningar och då slutar ventilen att ställa. Det är 230V motor så var noga med att slå av spänningen innan du lossar kablarna från kretskortet. Tycker det är synd att byta VP redan efter 10år så kan du lägga lite av din tid kan det vara bra timlön.
Bryt matningen till Vp i centralen, ta bort locket till motorn och ta ut kretskortet därinnanförförsiktigt . Det är vanligt med kallödningar och då slutar ventilen att ställa. Det är 230V motor så var noga med att slå av spänningen innan du lossar kablarna från kretskortet. Tycker det är synd att byta VP redan efter 10år så kan du lägga lite av din tid kan det vara bra timlön.
En Nibe F1226 6 kw samt en Flm kostar enligt Nibes lista 75000 kr en Nibe F730 kostar enligt samma lista 86000 kr och en F750 några tusen till nu är det ingen som betalar så här mycket får man hoppas men bör ge in indikation om vad grejerna kostar. Nu vet inte jag vilken kollektor du har om det här är nån bra lösning men ekonomiskt är det nog en bra ide och framförallt om man räknar lite längre eftersom förväntade livslängden på en bergvärme vp är längre.jenfor skrev:För att det troligtvis aldrig går att räkna hem. Jag förbrukar som sagt 9000 kwh/år i uppvärmning med min nuvarande IVT495 på 4 kw. Med F730 skulle den här förbrukningen gissningsvis minska till kanske 7000 kwh och med bergvärme ytterligare 2000 kwh eller så.
Om vi antar att en bergvärmeanläggning med separat ventilation kostar 100 000 kr+ dvs minst 40 000 kr dyrare än F730 så tar det närmare 20 år att räkna hem merkostnaden med vår förbrukning.
Därför överväger jag inte bergvärme.
Problemet är att jag har 150 m kollektor och behöver det dubbla så om jag ska addera borrning så det kommer att dra iväg rätt rejält. Såg dessutom en energiexpert på tv som förutspådde låga energipriser i minst 10 år till vilket försämrar kalkylen ytterligare. Jag skulle såklart helst nyttja kollektorslangen på något sätt, men vet inte hur...smurfen72 skrev:En Nibe F1226 6 kw samt en Flm kostar enligt Nibes lista 75000 kr en Nibe F730 kostar enligt samma lista 86000 kr och en F750 några tusen till nu är det ingen som betalar så här mycket får man hoppas men bör ge in indikation om vad grejerna kostar. Nu vet inte jag vilken kollektor du har om det här är nån bra lösning men ekonomiskt är det nog en bra ide och framförallt om man räknar lite längre eftersom förväntade livslängden på en bergvärme vp är längre.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Nilan compact p geo
men då får du FTX på köpet
Befintlig vp har ju gått mot den kollektorn då bör en ny också kunna göra det även om den har lite bättre cop. En on/off vp kanske blir för stor även om jag tror det funkar men en inverter tex 1255 bör funka bra den kan begränsa effekten om kb blir för kall och med kall brine ger en flm bra med effekt. Även om brine blir kall kommer vp funka bra men ge lite lägre cop och man brukar räkna med att flm motsvarar 30-50 meter borra.jenfor skrev:Problemet är att jag har 150 m kollektor och behöver det dubbla så om jag ska addera borrning så det kommer att dra iväg rätt rejält. Såg dessutom en energiexpert på tv som förutspådde låga energipriser i minst 10 år till vilket försämrar kalkylen ytterligare. Jag skulle såklart helst nyttja kollektorslangen på något sätt, men vet inte hur...
Det fina med pumpen jag haft är ju att den kombinerat kollektor och frånluft och jag har därmed löst både uppvärmning och ventilation. Med en berg-/markvärmepump måste jag även investera i separat ventilation och en FTX kostar väl ytterligare 20-25 000 eller så.smurfen72 skrev:Befintlig vp har ju gått mot den kollektorn då bör en ny också kunna göra det även om den har lite bättre cop. En on/off vp kanske blir för stor även om jag tror det funkar men en inverter tex 1255 bör funka bra den kan begränsa effekten om kb blir för kall och med kall brine ger en flm bra med effekt. Även om brine blir kall kommer vp funka bra men ge lite lägre cop och man brukar räkna med att flm motsvarar 30-50 meter borra.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du kan köpa en tillsats till din nya bergvärme vp som återvinner vent luften på samma sätt som du gjort tidigare. Nibes modell FLM kostar runt 15000 kr men sen ska den ju monteras också men det kostar nog inte allt för mycket i samband med vp installation.jenfor skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
Men med FLM då kan man lika gärna köpa ett FTX aggregat och faktiskt spara lite energi. Flm finns ju bara för att man måste ha återvinning på luften
Johannes Carlsson skrev:
Får jag fråga dig Johannes, du verkar insatt.
En nibe F730 på 170kvm 1.5 plans villa nybyggd. Hur står den sig? Varmvattenberedaren, 250 liter räcker det? Vad händer med F730 vid minus 10,15,20 grader, orkar den eller blir det hög strömförbrukning med elpatronen?
Ja, är det en vettig maskin för det huset?
Sedan en sak till. Går det att koppla på radiatorer till ett garage på 50kvm till den, orkar den det? Tänker köra 12-15 grader i garaget med radiatorer i så fall.
Tacksam för svar!
Du säger inte var i landet du tänker bo.T Thomas' skrev:Får jag fråga dig Johannes, du verkar insatt.
En nibe F730 på 170kvm 1.5 plans villa nybyggd. Hur står den sig? Varmvattenberedaren, 250 liter räcker det? Vad händer med F730 vid minus 10,15,20 grader, orkar den eller blir det hög strömförbrukning med elpatronen?
Ja, är det en vettig maskin för det huset?
Sedan en sak till. Går det att koppla på radiatorer till ett garage på 50kvm till den, orkar den det? Tänker köra 12-15 grader i garaget med radiatorer i så fall.
Tacksam för svar!
En 730 har inte en 250liters vvb, den har kapacitet för 180-220 liter 40gradigt vatten vilket räcker till 18-22 minuters duschande med 10l/minut.
En flvp påverkas inte i sig av utetemperaturen den tar värmen ur inneluften. En f730 ger upp till 6kw med kompressorn, allt därutöver kommer från elpatronen. Så det är husets värmebehov som avgör. 6kw på 170 m2 ger 35w/m2. Att sedan värma ditt garage också, då beror det ju på hur välisolerat det är.
Nibe själva säger <200 m2 - frånluft, >200 - bergvärme.
Bergvärmepump med ftx och golvvärme, då kan du ju även kyla huset på sommaren.
Tacl för svar!
Om jag tömmer vvn, hur lång tid tar det då för den att värma upp dessa 250 liter igen?
GÅR det att koppla på garaget också? Det kommer vara isolerat och hålla 12-15 grader, går värmepatronen in då? Eller påverkar det huset så pass mycket att den inte orkar hålla värmen uppe i huset då?
Om jag tömmer vvn, hur lång tid tar det då för den att värma upp dessa 250 liter igen?
GÅR det att koppla på garaget också? Det kommer vara isolerat och hålla 12-15 grader, går värmepatronen in då? Eller påverkar det huset så pass mycket att den inte orkar hålla värmen uppe i huset då?
Max effekten är på 6 kw men den uppnår den endast vid ganska högt luftflöde men det kanske man får med så pass stort hus som 170 m2 men garaget bidrar inte med uppvärmd luft till vp men den tar energi därifrån så när det är kallt kommer garaget värmas med el men en stor del av året kommer troligtvis vp orka värma det. Även om max effekt är 6 kw så kommer medel effekten hamna betydligt mycket lägre på grund av avfrostningar nu är F730 troligtvis bättre men F750 har jag för mig har medel effekt runt knappt 4 kw i verklig drift men trots att det låter lågt så blir energiförbrukningen låg i de hus dom sitter i för det är trots allt inte så kallt så man behöver mera energi ofta i ett nytt hys men ska man också värma garage då skulle nog jag valt tex bergvärme i stället.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 306 inlägg
730 är en bra bit effektivare än 750 men fortfarande en frånluftsvärmepump så maxkapaciteten beror på hur mycket luft som ventileras ut. Frånluftsvärmepumpen är lätt att luras av när man jämför effektivitet eftersom den jobbar på varm inneluft har den "bättre" COP från inneluftstemp till radiatorvärme. Men man glömmer då att den luftmängd som ventileras ut ersätts med inkommande kalluft i rummen.
Så det är egentligen skillnaden i temperaturen på uteluften och luften som lämnar värmepumpen man får räkna effekt på. Resten blir eltillskott.
Jämför man då med en luft-vatten värmepump så har den i princip obegränsad mängd luft att arbeta med och är inte beroende på att du skall ventilera en del.
En 730 kan fungera om du har välisolerade byggnader men det kommer bli mycket elspets vid kallt väder.
Bor du söder om Gävle typ så fungerar luft-vatten + FTX bättre.
Har du berg nära är såklart bergvärme och FTX riktigt bra.
Jordvärme och sjövärme är såklart bra alternativ till bergvärme
Så det är egentligen skillnaden i temperaturen på uteluften och luften som lämnar värmepumpen man får räkna effekt på. Resten blir eltillskott.
Jämför man då med en luft-vatten värmepump så har den i princip obegränsad mängd luft att arbeta med och är inte beroende på att du skall ventilera en del.
En 730 kan fungera om du har välisolerade byggnader men det kommer bli mycket elspets vid kallt väder.
Bor du söder om Gävle typ så fungerar luft-vatten + FTX bättre.
Har du berg nära är såklart bergvärme och FTX riktigt bra.
Jordvärme och sjövärme är såklart bra alternativ till bergvärme