L lisen61 skrev:
Men att alltid tänka att det är gratis att en hantverkare tar bilen och kommer hem till mig gör ju att jag kan komma i ett läge där den som kommer inte tänker så. Då har ju personen redan lagt tid och annat på att komma och då riskerar man ju att bli tvungen att lägga tid och energi på att tvista och det brukar ta mer än det ger.
Så gott som alla företagare får lägga tid och pengar på att få kunder. Är det inte rimligt att även hantverkare gör det? Sen är det ju i hantverkarens intresse att berätta för kunden att han tar betalt för offerten, för skulle det gå till en tvist så är det han som ska kunna visa att det fanns ett avtal att ta betalt för offerten. Kan han inte visa att kunden gått med på att betala för offerten så har han ingen chans att få en domstol att döma till hans fördel.

L lisen61 skrev:
Ja så kan man ju tycka men om den andra tycker något annat så står man där med tvisten som jag tänker att man slipper om man istället frågar vad den andra tycker i förväg. Men man kan såklart hålla tummarna för att den andra tycker som jag och om det sen inte visar sig att det är så så kan man lägga massor med tid och energi på konflikten.
Man kan inte förvänta sig att alla konsumenter har kunskapen som behövs, för att ställa relevanta frågor.
Däremot kan man KRÄVA att näringsidkaren, inom sitt område, vet exakt vilken information som behöver delges konsumenten.

L lbgu skrev:
Så gott som alla företagare får lägga tid och pengar på att få kunder. Är det inte rimligt att även hantverkare gör det? Sen är det ju i hantverkarens intresse att berätta för kunden att han tar betalt för offerten, för skulle det gå till en tvist så är det han som ska kunna visa att det fanns ett avtal att ta betalt för offerten. Kan han inte visa att kunden gått med på att betala för offerten så har han ingen chans att få en domstol att döma till hans fördel.
Så är det såklart men det blir tvist om det råder delade meningar och det är den oklarheten man slipper om man redan från början ställt frågan.

L Lilak skrev:
Man kan inte förvänta sig att alla konsumenter har kunskapen som behövs, för att ställa relevanta frågor.
Däremot kan man KRÄVA att näringsidkaren, inom sitt område, vet exakt vilken information som behöver delges konsumenten.
Eftersom jag, som okunnig konsument, inte vet om jag kan kräva det av näringsidkaren så ställer jag frågan och undviker därmed eventuell tvist om just detta.

L lisen61 skrev:
Eftersom jag, som okunnig konsument, inte vet om jag kan kräva det av näringsidkaren så ställer jag frågan och undviker därmed eventuell tvist om just detta.
Fast just i detta fall handlar det nog om att TS precis som de flesta tar för givet att en offert är just en offert och inget man förväntas betala för. Ungefär lika självklart som ifall du frågar en säljare på Elgiganten nån teknisk fråga om t.ex. en TV. Man förväntar sig inte att det ska kosta något. Säljaren på Elgiganten skulle nog tro att han hade att göra med en galning om någon frågade ifall han tog betalt för att svara på frågor.

L lbgu skrev:
Fast just i detta fall handlar det nog om att TS precis som de flesta tar för givet att en offert är just en offert och inget man förväntas betala för. Ungefär lika självklart som ifall du frågar en säljare på Elgiganten nån teknisk fråga om t.ex. en TV. Man förväntar sig inte att det ska kosta något. Säljaren på Elgiganten skulle nog tro att han hade att göra med en galning om någon frågade ifall han tog betalt för att svara på frågor.
Skillnaden är ju att säljaren på Elgiganten får betalt oavsett om jag ställer frågan eller inte

L lisen61 skrev:
Skillnaden är ju att säljaren på Elgiganten får betalt oavsett om jag ställer frågan eller inte
Du menar alltså att den anställde elektrikern får avdrag på lönen när han eller hon lämnar en kostnadsfri offert?

L lisen61 skrev:
De flesta elektriker är väl anställda med månadslön. Så där är det ingen större skillnad. Fast man kan ju fråga butiksägaren i en ICA-butik något, jag tror inte han heller tar betalt för att svara på olika frågor om varorna i hans butik..

Problemet, tycker jag, är att det blir ganska många frågor jag, som okunnig beställare, måste ställa för att få en fullständig kostnadsbild:

Pris per timme?
Antal timmar?
Antal gubbar?
Exkl/inkl moms?
Före/efter ROT?
Var köps materialet?
Påslag material?
Framkörningskostnad?
Etc etc

Enklare om hantverkaren specificerar allt i offerten (eller dessförinnan om han tänkt att ta betalt även för den).

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Du menar alltså att den anställde elektrikern får avdrag på lönen när han eller hon lämnar en kostnadsfri offert?
Om elektrikern är anställd så får hen nog inte avdrag på lönen men företaget kanske inte skickar ut sina anställda på jobb som inte går att debitera. Det kanske inte är så bra för företaget att ta betalt för att skicka ut sin anställde men jag vet inte om det finns någon lag på att de ska lämna offerter utan att ta betalt och därför är det ju bra att fråga hur just det företaget gör. Om det visade sig att jag får betala i en butik för att ställa frågor så skulle jag definitivt börja fråga vad det kostar att ställa frågan. Jag är i alla fall medveten om att det kan kosta att ta hem en hantverkare och därför frågar jag innan.

F
L lisen61 skrev:
Om elektrikern är anställd så får hen nog inte avdrag på lönen men företaget kanske inte skickar ut sina anställda på jobb som inte går att debitera. Det kanske inte är så bra för företaget att ta betalt för att skicka ut sin anställde men jag vet inte om det finns någon lag på att de ska lämna offerter utan att ta betalt och därför är det ju bra att fråga hur just det företaget gör. Om det visade sig att jag får betala i en butik för att ställa frågor så skulle jag definitivt börja fråga vad det kostar att ställa frågan. Jag är i alla fall medveten om att det kan kosta att ta hem en hantverkare och därför frågar jag innan.
Att be om en offert ÄR ju att fråga om priset, så jag vet inte riktigt vad mer du begär att TS ska göra?

• Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Att be om en offert ÄR ju att fråga om priset, så jag vet inte riktigt vad mer du begär att TS ska göra?
Fråga om de tar betalt för att lämna offert och vad det i så fall kostar.

F
Så nu ska konsumenten fråga om det kostar att fråga vad det kostar.

• Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
L lisen61 skrev:
Fråga om de tar betalt för att lämna offert och vad det i så fall kostar.
Jag skulle aldrig komma på tanken att fråga om en offert kostar något.

• Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Så nu ska konsumenten fråga om det kostar att fråga vad det kostar.
Ja tyvärr är det min erfarenhet när det gäller jobb som görs av någon i mitt hem. Tycker jag att det är bra? Nej men jag utgår från min erfarenhet och frågar därför alltid för att slippa problem i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.