35 716 läst ·
38 svar
36k läst
38 svar
Beslutsångest.....Noblessa vs Ikea.
Gick in och checkade på ARNs sida, 50 fall av problem med kök hittills i år, dessa har blivit anmälda:
Noblessa 10 fall
HTH 2 fall
Kvik 2 fall
Roslagskök 2 fall
Smålandskök 2 fall
KitchN 1 fall
IKEA 1 fall
Kvänum 1 fall
Puustelli 1 fall
Noblessa säger att 10 anmälningar på 3000 kök inte är så mycket, konstigt att ballingslöv inte har ett enda och IKEA som säljer betydligt fler kök bara har en anmälning. Som andra sagt tidigare, akta er för Noblessa....
Noblessa 10 fall
HTH 2 fall
Kvik 2 fall
Roslagskök 2 fall
Smålandskök 2 fall
KitchN 1 fall
IKEA 1 fall
Kvänum 1 fall
Puustelli 1 fall
Noblessa säger att 10 anmälningar på 3000 kök inte är så mycket, konstigt att ballingslöv inte har ett enda och IKEA som säljer betydligt fler kök bara har en anmälning. Som andra sagt tidigare, akta er för Noblessa....
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Håller absolut inte Noblessa speciellt högt i min ranking, men Ikeas nya lådsystem ska ju tydligen inte heller vara någon höjdare...
Hade inte valt något av dem och jag fick välja fritt på marknaden.
Hade inte valt något av dem och jag fick välja fritt på marknaden.
Blev ett IKEA för vår del också, va runt på Kvik, HTH mfl men det kändes lite som om man såg samma sak om och om igen. Har ryckt och slitigt i hth och jämnfört mot IKEA. Inte mycket som jag kan säga att jag finner bättre. visst gillar inte ikeas lösning på gångjärn för uppåtöppnande luckor.
Så det blev att det den ena hade som var bra s vad det något annat som var sämre osv.
IKEA har ju fördelen med 25 års garanti och 5 år på vitvarorna. Kommer garanterat inte att bo kvar om ens 5 år så för min del passar det bra.
Så det blev att det den ena hade som var bra s vad det något annat som var sämre osv.
IKEA har ju fördelen med 25 års garanti och 5 år på vitvarorna. Kommer garanterat inte att bo kvar om ens 5 år så för min del passar det bra.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Kan då bara tillägga att jag är nyfiken på om du läst vad deras s.k garanti omfattar... ?? 
Citat:
KÖK
Den 25-åriga garantin gäller från inköpsdatum på IKEA. Inköpskvittot i original gäller som köpbevis. Garantin gäller endast för hemmabruk,såvida inget annat anges.
Garantin omfattar material- och produktionsfel på kökssystemet FAKTUM, samt solitärköksserierna BRAVAD och VÄRDE, samt omfattar material- och produktionsfel i nedanstående kök:
Kökssystemet FAKTUM
Garantin omfattar följande delar i köksystemet FAKTUM:
Skåpstommar
Gångjärnen INTEGRAL
Fullutdragslådorna och låddämparna RATIONELL
Hyllplanen RATIONELL av härdat glas och melamin
Trådbackarna RATIONELL
Socklar
Ben
Täckskivor
Dekor-krönlister
Laminatbänkskivor med minsta tjockleken 3.8 cm
Diskbänkar
Avslutnings-, vin- eller tallrikshyllorna PERFEKT
Hyllorna PERFEKT med 2 lådor
Bottenskyddet RATIONELL för bänkskåp
Lådan RATIONELL under ugn
Sockellådan RATIONELL
Diskstället RATIONELL för väggskåp
Följande delar omfattas inte av garantin: luckor, lådfronter, knoppar,handtag, bänkskivor i massivt trä, akrylplast och sten och bänkskivor som är tunnare än 3.8 cm.
...................................................................
Så... hur bra är den s.k garantin egentligen...
Ganska gott om friskrivningar...
Citat:
KÖK
Den 25-åriga garantin gäller från inköpsdatum på IKEA. Inköpskvittot i original gäller som köpbevis. Garantin gäller endast för hemmabruk,såvida inget annat anges.
Garantin omfattar material- och produktionsfel på kökssystemet FAKTUM, samt solitärköksserierna BRAVAD och VÄRDE, samt omfattar material- och produktionsfel i nedanstående kök:
Kökssystemet FAKTUM
Garantin omfattar följande delar i köksystemet FAKTUM:
Skåpstommar
Gångjärnen INTEGRAL
Fullutdragslådorna och låddämparna RATIONELL
Hyllplanen RATIONELL av härdat glas och melamin
Trådbackarna RATIONELL
Socklar
Ben
Täckskivor
Dekor-krönlister
Laminatbänkskivor med minsta tjockleken 3.8 cm
Diskbänkar
Avslutnings-, vin- eller tallrikshyllorna PERFEKT
Hyllorna PERFEKT med 2 lådor
Bottenskyddet RATIONELL för bänkskåp
Lådan RATIONELL under ugn
Sockellådan RATIONELL
Diskstället RATIONELL för väggskåp
Följande delar omfattas inte av garantin: luckor, lådfronter, knoppar,handtag, bänkskivor i massivt trä, akrylplast och sten och bänkskivor som är tunnare än 3.8 cm.
...................................................................
Så... hur bra är den s.k garantin egentligen...
Ganska gott om friskrivningar...
Ja?? det är istort sett allt jag har beställt. tillåmed min bänkskiva ingår eftersom den varken är av akryl, trä eller sten och är 3,8 cm. Så jag tycker det är en bra garanti. Så hur du ser många friskrivningar? 2 rader som innefattar sånt som slits i dagligt bruk. Inte vad jag kallar för gott om friskrivningar
Där sa du något som var rätt garantier som alla andra har. Den som dock kommer närmast i tid är Ballingslöv med 20 år funktionsgaranti. Övriga ligger på 10 år.
Så jag är inte riktigt med på vad vart du ville komma med att IKAS garanti inte var värd något.
Vad Noblessa ger hittar jag inte men gissar väl på 10 år där med.
Och sen när det gäller garantier, det är inte jag som skall bevisa utan det är säljaren som skall bevisa att garantin inte gäller i första hand. Sen kan det givetvis bli en argumentation om det. Annat är det vid reklamation, där skall jag efter 6 mån bevisa att felet är ursprungligt
Så jag är inte riktigt med på vad vart du ville komma med att IKAS garanti inte var värd något.
Och sen när det gäller garantier, det är inte jag som skall bevisa utan det är säljaren som skall bevisa att garantin inte gäller i första hand. Sen kan det givetvis bli en argumentation om det. Annat är det vid reklamation, där skall jag efter 6 mån bevisa att felet är ursprungligt
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Funktionsgaranti är inte detsamma som Ikeas "material och produktionfelsgaranti", men det spelar mindre roll ju...frohike skrev:Där sa du något som var rätt garantier som alla andra har. Den som dock kommer närmast i tid är Ballingslöv med 20 år funktionsgaranti. Övriga ligger på 10 år.
Du är nöjd och det är ju det viktigaste...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
frohike skrev:
Har du rätt i till viss del, men i detta fallet är det Ikea som ska bedömma och tolka det som DE vill...
Jag har tillräcklig erfarenhet av deras reklamationshantering och det räcker för mig.
Som sagt...du är nöjd och det är ju viktigast...
Hoppas bara du blir lika nöjd med att tugga med dem om du behöver reklamera någonting...(om 24 år)...
För oss är valet självklart. Köp Noblessa! Vi har precis fått hem vårt kök från Noblessa och det sitter nu på plats. Vi är supernöjda!
Vi var först lite skeptiska då vi läst en del på nätet om att det varit struligt. Något vi tog upp med säljaren. Han berättade då att de gjort omfattande förbättringsarbete de senaste åren. Jag kan meddela att det har gett resultat ,för allt har gått som en dans.
1. Säljaren (Klas i Malmö) var otroligt bra att ha och göra med. Duktig och mycket serviceminded.
2. Alla leveranstider fungerade. På timmen!!!! I första steget fick vi veta vilken vecka köket skulle komma, sen ca en vecka innan fick vi leveransdag och tid. Altså inget "du får vara hemma under hela dagen".
3. Vi monterade köket själva och fantastiskt nog fanns precis alla delar, skruvar, beslag etc med. Och självklart fanns alla stommar och luckor med som de skulle. Inget var skadat och de som levererade köket var snabba och trevliga!
4. Kvaliteten på ett köket är mycket bra. Känns rustikt och hållbart! Jag kan lätt säga att vi har ett av de snyggaste och bästa köken på marknaden
Det är detaljerna som gör det och som är det viktiga. Och detaljerna finns med både i köket och i servicen så valet är enkelt. Ett bra kök, till en bra peng och med god service. Nästa gång blir det ett Noblessa kök igen!
Vi var först lite skeptiska då vi läst en del på nätet om att det varit struligt. Något vi tog upp med säljaren. Han berättade då att de gjort omfattande förbättringsarbete de senaste åren. Jag kan meddela att det har gett resultat ,för allt har gått som en dans.
1. Säljaren (Klas i Malmö) var otroligt bra att ha och göra med. Duktig och mycket serviceminded.
2. Alla leveranstider fungerade. På timmen!!!! I första steget fick vi veta vilken vecka köket skulle komma, sen ca en vecka innan fick vi leveransdag och tid. Altså inget "du får vara hemma under hela dagen".
3. Vi monterade köket själva och fantastiskt nog fanns precis alla delar, skruvar, beslag etc med. Och självklart fanns alla stommar och luckor med som de skulle. Inget var skadat och de som levererade köket var snabba och trevliga!
4. Kvaliteten på ett köket är mycket bra. Känns rustikt och hållbart! Jag kan lätt säga att vi har ett av de snyggaste och bästa köken på marknaden
Det är detaljerna som gör det och som är det viktiga. Och detaljerna finns med både i köket och i servicen så valet är enkelt. Ett bra kök, till en bra peng och med god service. Nästa gång blir det ett Noblessa kök igen!
Redigerat:
Jag har inte sett något speciellt mycket skrivet om Noblessa den senaste tiden, men för några år sedan (2-4 år sedan om jag minns rätt) så var det några forumister som var grymt besvikna på Noblessa.
Den som är intresserad kan ju leta efter trådarna.
Sen kan dom givetvis skärpt sig, men för den som funderar på att investera i ett kök gör väl klokt att söka på köksnamnet här i forumet och läsa på.
Sen kan man med lite kunskap i bagaget bättre gå en match mot kökssäljarna.
edit:
En "nykomling" med endast några enstaka inlägg som hyllar en produkt eller företag kan ju vara lite suspekt. Moderatorerna har ju flera ggr avslöjat en del sådana här som företagets representanter.
Men soraya reggade sig för flera år sedan, så troligen är det inte fallet här.
soraya, ursäkta mig för att jag var misstänksam.
Men historien visar oss att man ska vara misstänksam.
Den som är intresserad kan ju leta efter trådarna.
Sen kan dom givetvis skärpt sig, men för den som funderar på att investera i ett kök gör väl klokt att söka på köksnamnet här i forumet och läsa på.
Sen kan man med lite kunskap i bagaget bättre gå en match mot kökssäljarna.
edit:
En "nykomling" med endast några enstaka inlägg som hyllar en produkt eller företag kan ju vara lite suspekt. Moderatorerna har ju flera ggr avslöjat en del sådana här som företagets representanter.
Men soraya reggade sig för flera år sedan, så troligen är det inte fallet här.
soraya, ursäkta mig för att jag var misstänksam.
Men historien visar oss att man ska vara misstänksam.
Redigerat: