Håller som bäst på att planera vattendragning i badrummet då det uppstått ett litet problem.

Förgreningen till badrummet sitter i rummet bredvid, stammen är 18 mm presolrör och därefter sitter 12 mm ut till varje enhet i badrummet. Nu ska ett badkar anslutas dessutom och jag funderar på att antingen:

1: Fimpa ett par av förgreningarna (som är 12mm) som inte kommer kunna anv pga att ansl där den är placerad på väggen idag inte stämmer med hur det ska se ut efter renovering.Jag tänkte då sätta ett t-kors och dra utanpåliggande till duschen och badkaret.Badkarsdragningen kommer inte synas då den ligger vägg i vägg med förgreningen.
Räcker det med 12 mm till duschen. Vi har tänkt ha takdusch (Fmm ebro) och många säger att 15 mm är att rekommendera. Rördragningen blir ca 5 meter till dusch. Det går inte att anv ett t-kors men mittansl 12 mm och 15 i ändarna och dra dessa till dusch och bad.Får man någon effekt av det?? Rörstumpen som är 12 mm blir bara ett par cm isf. Men jag vet inte om det ger något?

2: Dra utanpåliggande till hela badrummet med 15 mm rör som stam.

3 Dra pex till dusch och få dolda rördragningar.

Till tvättställ och toa tänkte jag bocka ut rören då de sitter monterade i väggen idag lödda i fäste. Är ju något man vill bli av med.
Rören är 28år gamla och prisolrör håller väl bra mycket längre än så?

Snälla hjälp mig!!

Rörens livslängd beror ju på vad du har för vattenkvalite, var försiktig när du böjjer ut dom, gammla lödfogar kan börja läcka. Jag hade dratt pex till alla enheter, när du ändå gör nytt varför inte göra det ordentligt?

Redigerat:
15mm är rekommendationen till dusch idag men det räcker gott med 12mm. Sitter i tusentals hus o lägenheter. På 70-talet satte vi tom 10 mm till dusch o badkar, dock inget att rekommendera pga av strömningsljudet och bakslag mm.
Dra utanpåliggande rör det är "lättare" som lekman.

2 skilda svar där;)
En annan sak som jag inte är helt nöjd med är att vattnet kommer upp ur golvet i rummet bredvid. Vilket är ett torrt rum. Inte helt kul och ha massa skarvar här men vad ska man göra åt det eg?Var väl rätt vanligt på 70 och 80 talet.

Är det bara och gilla läget eller ska man göra något åt det och isf vad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.