Hej,

Vi sitter i följande scenario.

Jag och min sambo väntar barn i Maj bor idag i en hyresrätt och har en hyra på 10 000.
Mina svärföräldrar skall stycka av och ge oss en bit mark som vi skall bygga hus på. Med alla handläggningstider och allt vad det är så kommer det ju inte vara aktuellt för inflytt där förens om minst 3 år.

Pga att vi väntar barn så har dom nu erbjudit sig att byta bostad med oss fram till husbygget står klart. Vi kommer dock fortsätta att betala hyran och dom kommer betala omkostnaderna på huset.

Om man skall göra det rätt och riktigt så hyr vi ju egentligen av varandra och vi har ju utgift i form av själva hyran på 10 000 per månad men svärföräldrarna gör ju en vinst på säg 7 000 per måndad. (om vi ska betala dom 10 000 som motsvarar lägenhetshyran)

Kommer dom behöva skatta på detta på något sätt eller går det att komma runt det?

Tanken är självklart att dom kommer flytta tillbaka till huset så fort vårat hur är färdigt.

Tack på förhand.

Är det ok med din hyresvärd?

M -MH- skrev:
Är det ok med din hyresvärd?
Givetvis kommer vi höra med hyresvärden. Det är ju pga att svärföräldrarna vill göra allt lagligt som mina funderingar kommer upp

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.