6 080 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Besittningsrätt - gäststuga?
Jag har i några månader hyrt ut min gäststuga på tidsbegränsat kontrakt till en dam. Det har fungerat bra och hon vill bo kvar. Så jag skulle vilja skriva nytt hyreskontrakt med henne på ett år (i taget).
Men vet ju att det finns en besittningsrätt att ta hänsyn till. Har letat runt på nätet och hittar bara information som gäller hyresrätter, villor och bostadsrätter. Men vad gäller om någon hyr en gäststuga som ligger på tomten man själv bor på?
Men vet ju att det finns en besittningsrätt att ta hänsyn till. Har letat runt på nätet och hittar bara information som gäller hyresrätter, villor och bostadsrätter. Men vad gäller om någon hyr en gäststuga som ligger på tomten man själv bor på?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Det blir ju en hyresrätt, men privatuthyrningslagen gäller, så det går att förhandla bort besittningsskyddet.
Besittningsrätten gäller inte i ditt fall, om du inte även hyr ut något annat gästhus eller lgh i huset, en uthyrning per fasthet går bra. Rek. ändå att ni skriver under och avtalar bort skyddet så det inte blir några missförstånd i framtiden.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det kan ju vara på sin plats att läsa igenom privatuthyrningslagen. Där finns bla. begränsningar i uppsägningstid. Minst 3 månader för dig som hyresvärd. Max 1 månad för hyresgästen.
Ta även reda på reglerna för uppsägning. Jag tror att även om du har ett tidsbegränsat kontrakt så måste det sägas upp i rätt tid. Annars förlängs det automatiskt.
Ta även reda på reglerna för uppsägning. Jag tror att även om du har ett tidsbegränsat kontrakt så måste det sägas upp i rätt tid. Annars förlängs det automatiskt.
Klicka här för att svara