Hejsan,
Jag undrar om någon kan vara behjälplig med tolkning av besiktningsprotokoll? Förstagångsköpare av hus så jag är inte insatt i vad man ska åtgärda omgående, samt kostnad för tex byte av tak.
Vad säger ni kunniga? Köpekontrakt med klausul så jag kan dra mig ur.

Stort tack på förhand.

• Dokument med anteckningar om undersökning av ett hus: fuktproblem, missfärgning, svartmögel nämns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svensk text om teknisk utredning angående fuktproblem i kallvindar, rekommenderar fortsatt utredning, datum och signatur inkluderat.
    Skapa konto
  • Textdokument om riskanalys för isolering på mark, mögelrisk och fuktproblem beskrivs.
    Skapa konto
  • Svensk text, tabellformat, rapport om inneutrymmen, saknar viss utrustning och installationer, potentiella risker.
    Skapa konto
  • Checklista för besiktning av byggnad; noterar fasadskador, takproblem, och avsaknad av utrustning för kondensvatten.
    Skapa konto
Vad handlar det om för typ av hus? Ålder?

S Stefan1972 skrev:
Vad handlar det om för typ av hus? Ålder?
Hej, huset har träfasad, byggd 1966. Plåttak som behöver bytas inom kort. Även byte av masonitskiva på vinden behöver göras enligt samtal med besiktningsmannen.

Det finns inget behörighetssystem för våtrum. Våtrumet känns som ett av de mindre problemen med det huset.

D Daniel 109 skrev:
Det finns inget behörighetssystem för våtrum. Våtrumet känns som ett av de mindre problemen med det huset.
Ja, efter att ha pratat med besiktningsmannen har jag fått lite mer klarhet. Nr1 blir att prioritera ventilationen i hela huset, dvs borra hål och sätta in fläktar då han tror att skador uppkommit pga att ventilation saknas vilket skapar kondens och svartmögel skapas. Nr 2 sanera vinden samt byta ut masonitskivorna . Nr3 lägga nytt plåttak inom de närmaste åren.

Tycker det låter som ganska "normala" saker för ett sådant hus. Inget av detta behöver ju betyda att man måste byta sakerna. Det är ju ändock anmärkningar som bygger på jämförelser med nytt och dagens krav på tex våtrum. Mycket kanske har sett lika ut de senaste 30 åren........då står det nog ett tag till

• Älska
Eremitkräfta
  • Laddar…
Konstruktionen för grunden, är nog det som potentiellt är den största risken. Det finns massor med hus som har denna konstruktion och som fått svåra mögelproblem, även luktproblem där tryckimpregnerat virke har använts i direkt kontakt med den fuktiga betongplattan.

Om du köper det här så bör du få in en besiktningsklasul (ger möjlighet att häva köpet efter besitkningen), och anlitaen egen bes. man som framförallt undersöker grunden och ev. fuktproblem där. Vid en grundlig undersökning tar man bort golvlister på några ställen och borrar ned till grundsylllen, mäter fukt i borrhålet.

Det du kan göra själv vid en visning är att sniffa, luktar det friskt i huset, mögeldoft? "stuglukt" (=mögel)? frän stickande lukt (fuktig tryckimpregnerad bräda)?. Gömmer man ngn lukt (en parfymflaska som ngn råkat tappa före visningen är klassisk), bullbak är ett annat sätt att på "oskyldigt" vis gömma en lukt.

OM nu huset har stått där i ca 60 år utan mögelproblem från grunden, så borde den klara sig ett bra tag till.

Mögelfläckarna på vinden finns i olika omfattning på nästan alla vindar. Man bör givetvis hålla koll på det, men så länge det bara rör sig om lite missfärgning däruppe så kan man ta det rätt lungt. Att förbättra ventilationen i huset är bra.

• Gilla
  • Älska
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.