Kontrollansvarig behöver du redan för att få bygglov. Så den personen finns med tidigt i processen för att bygga ett hus. Kontrollansvarig tar fram en kontrollplan för byggnationen och verifierar att den följs samt skriver ett utlåtande inför slutbesked.
Besiktning brukar man göra i slutet av entreprenaden för att försäkra sig om att man fått en entreprenad som uppfyller det man beställt. Man kan dock ha delbesiktning av olika moment om man kommer överens om det.
Lite förenklat så är kontrollansvarig någon som ska hjälpa dig som byggherre att alla papper är i sin ordning. Men har inget direkt ansvar för utförandet av entreprenaden.
Besiktningsmannen ska kunna ge ett utlåtande om utförandet och meddela om något blivit felaktigt, så att du får en opartisk bedömning på vad entreprenören behöver åtgärda.
Besiktning brukar man göra i slutet av entreprenaden för att försäkra sig om att man fått en entreprenad som uppfyller det man beställt. Man kan dock ha delbesiktning av olika moment om man kommer överens om det.
Lite förenklat så är kontrollansvarig någon som ska hjälpa dig som byggherre att alla papper är i sin ordning. Men har inget direkt ansvar för utförandet av entreprenaden.
Besiktningsmannen ska kunna ge ett utlåtande om utförandet och meddela om något blivit felaktigt, så att du får en opartisk bedömning på vad entreprenören behöver åtgärda.
Bra med ett riktigt och utförligt svar på vad som gäller respektive person.coconut skrev:
Kontrollansvarig behöver du redan för att få bygglov. Så den personen finns med tidigt i processen för att bygga ett hus. Kontrollansvarig tar fram en kontrollplan för byggnationen och verifierar att den följs samt skriver ett utlåtande inför slutbesked.
Besiktning brukar man göra i slutet av entreprenaden för att försäkra sig om att man fått en entreprenad som uppfyller det man beställt. Man kan dock ha delbesiktning av olika moment om man kommer överens om det.
Lite förenklat så är kontrollansvarig någon som ska hjälpa dig som byggherre att alla papper är i sin ordning. Men har inget direkt ansvar för utförandet av entreprenaden.
Besiktningsmannen ska kunna ge ett utlåtande om utförandet och meddela om något blivit felaktigt, så att du får en opartisk bedömning på vad entreprenören behöver åtgärda.
Ok tack!coconut skrev:
Kontrollansvarig behöver du redan för att få bygglov. Så den personen finns med tidigt i processen för att bygga ett hus. Kontrollansvarig tar fram en kontrollplan för byggnationen och verifierar att den följs samt skriver ett utlåtande inför slutbesked.
Besiktning brukar man göra i slutet av entreprenaden för att försäkra sig om att man fått en entreprenad som uppfyller det man beställt. Man kan dock ha delbesiktning av olika moment om man kommer överens om det.
Lite förenklat så är kontrollansvarig någon som ska hjälpa dig som byggherre att alla papper är i sin ordning. Men har inget direkt ansvar för utförandet av entreprenaden.
Besiktningsmannen ska kunna ge ett utlåtande om utförandet och meddela om något blivit felaktigt, så att du får en opartisk bedömning på vad entreprenören behöver åtgärda.
Vem är det som t e x ska svara på frågor gällande t e x trappor invändigt så att dessa är godkända utifrån de krav som ställs?
Rimligen bör det vara tillverkaren eller den som ritat trappan som kan svara på om kraven i BBR uppfylls.
Det går dock säkert att rådfråga både byggnadsinspektören/bygglovshandläggaren på kommunen och din KA så att du vet att det blir godkänt vid slutbesked.
För att få bygglov, startbesked och slutbesked finns det ett antal krav som behöver uppfyllas. Barnsäkerhet är en sån punkt som kontrolleras inför slutbesked och krav för tillgänglighet kontrolleras redan i bygglovsförfarandet. Vid det tekniska samrådet gås konstruktionen igenom om eventuella oklarheter tas upp. Sen undersökas såklart även tillgängligheten inför slutsamråd också.
Det går dock säkert att rådfråga både byggnadsinspektören/bygglovshandläggaren på kommunen och din KA så att du vet att det blir godkänt vid slutbesked.
För att få bygglov, startbesked och slutbesked finns det ett antal krav som behöver uppfyllas. Barnsäkerhet är en sån punkt som kontrolleras inför slutbesked och krav för tillgänglighet kontrolleras redan i bygglovsförfarandet. Vid det tekniska samrådet gås konstruktionen igenom om eventuella oklarheter tas upp. Sen undersökas såklart även tillgängligheten inför slutsamråd också.
coconut skrev:
Kontrollansvarig behöver du redan för att få bygglov. Så den personen finns med tidigt i processen för att bygga ett hus. Kontrollansvarig tar fram en kontrollplan för byggnationen och verifierar att den följs samt skriver ett utlåtande inför slutbesked.
Besiktning brukar man göra i slutet av entreprenaden för att försäkra sig om att man fått en entreprenad som uppfyller det man beställt. Man kan dock ha delbesiktning av olika moment om man kommer överens om det.
Lite förenklat så är kontrollansvarig någon som ska hjälpa dig som byggherre att alla papper är i sin ordning. Men har inget direkt ansvar för utförandet av entreprenaden.
Besiktningsmannen ska kunna ge ett utlåtande om utförandet och meddela om något blivit felaktigt, så att du får en opartisk bedömning på vad entreprenören behöver åtgärda.
Du skriver:"Kontrollansvarig behöver du redan för att få bygglov."
Är det lagar/regler som säger detta eller för att personen kan vara behjälplig att runda missar?
Det är reglerat i PBL kring kontrollansvariga, alltså lag. Info finns hos Boverket https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...cessen/kontrollansvariga-och-deras-uppgifter/maxmsm skrev:
Jag har letat där men inte hittat någon text som preciserar att jag måste ha en KA när jag söker bygglovet, jag hittade någon annanstans att jag var tvungen att ha en KA för att få startbeskedet.coconut skrev:
Så frågan kvarstår, måste jag ha en KA för att få mitt bygglov? Mitt ROT är bygglovspliktigt dels för ytorna och dels för att jag ska bygga nära tomtgräns och omfattningen kräver en KA.
Jag vet att min menlösa/gravt inkompetenta kommun tar tid och evighet på sej för att få tummarna ur röven och få beviljat ett bygglov och jag känner det inte det minsta intressant att långt före byggstart låsa upp mej med en specifik KA med tanke på tiden så kan en KA ha hunnit att mumifieras innan drönarna på kommunen har kommit till skott......
Här:maxmsm skrev:Jag har letat där men inte hittat någon text som preciserar att jag måste ha en KA när jag söker bygglovet, jag hittade någon annanstans att jag var tvungen att ha en KA för att få startbeskedet.
Så frågan kvarstår, måste jag ha en KA för att få mitt bygglov? Mitt ROT är bygglovspliktigt dels för ytorna och dels för att jag ska bygga nära tomtgräns och omfattningen kräver en KA.
Jag vet att min menlösa/gravt inkompetenta kommun tar tid och evighet på sej för att få tummarna ur röven och få beviljat ett bygglov och jag känner det inte det minsta intressant att långt före byggstart låsa upp mej med en specifik KA med tanke på tiden så kan en KA ha hunnit att mumifieras innan drönarna på kommunen har kommit till skott......
samt:
Skulle tro att du inte behöver en KA för att få bygglovet, men många skickar med ett förslag på KA redan i ansökan. Det är ju fullt möjligt att byta ut en KA när bygglovet beviljats, så borde alltså vara möjligt att få lovet innan KA bestämts. Jag skulle gissa på att man från kommunernas sida tycker det är bra att KA är med tidigt så att byggherren har någon som man kan bolla frågor med om något dyker upp i bygglovsprocessen. Men enklast borde vara att ringa/maila till byggavdelningen i din kommun och se vad de säger. Lycka till!maxmsm skrev:Jag har letat där men inte hittat någon text som preciserar att jag måste ha en KA när jag söker bygglovet, jag hittade någon annanstans att jag var tvungen att ha en KA för att få startbeskedet.
Så frågan kvarstår, måste jag ha en KA för att få mitt bygglov? Mitt ROT är bygglovspliktigt dels för ytorna och dels för att jag ska bygga nära tomtgräns och omfattningen kräver en KA.
Jag vet att min menlösa/gravt inkompetenta kommun tar tid och evighet på sej för att få tummarna ur röven och få beviljat ett bygglov och jag känner det inte det minsta intressant att långt före byggstart låsa upp mej med en specifik KA med tanke på tiden så kan en KA ha hunnit att mumifieras innan drönarna på kommunen har kommit till skott......
Edit: såg att du fick lagtext referenser nu.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Finns inget exakt svar, är jobbet nog stort/komplicerat så kräver kommunen KA. Men det är kommunen som gör bedöm ingen.maxmsm skrev:Jag har letat där men inte hittat någon text som preciserar att jag måste ha en KA när jag söker bygglovet, jag hittade någon annanstans att jag var tvungen att ha en KA för att få startbeskedet.
Så frågan kvarstår, måste jag ha en KA för att få mitt bygglov? Mitt ROT är bygglovspliktigt dels för ytorna och dels för att jag ska bygga nära tomtgräns och omfattningen kräver en KA.
Jag vet att min menlösa/gravt inkompetenta kommun tar tid och evighet på sej för att få tummarna ur röven och få beviljat ett bygglov och jag känner det inte det minsta intressant att långt före byggstart låsa upp mej med en specifik KA med tanke på tiden så kan en KA ha hunnit att mumifieras innan drönarna på kommunen har kommit till skott......
Sök bygglov utan att ange KA, så får du se om kommunen kräver komplettering.
Namnet du anger är bara ett förslag, du får byta. Jobbar själv som KA och brukar upplysa kunderna om den möjligheten.
På bygglovsansökan så står det att KA SKA anges och lämna underskrift!coconut skrev:
Skulle tro att du inte behöver en KA för att få bygglovet, men många skickar med ett förslag på KA redan i ansökan. Det är ju fullt möjligt att byta ut en KA när bygglovet beviljats, så borde alltså vara möjligt att få lovet innan KA bestämts. Jag skulle gissa på att man från kommunernas sida tycker det är bra att KA är med tidigt så att byggherren har någon som man kan bolla frågor med om något dyker upp i bygglovsprocessen. Men enklast borde vara att ringa/maila till byggavdelningen i din kommun och se vad de säger. Lycka till!
Edit: såg att du fick lagtext referenser nu.
Redigerat av moderator:
På bygglovsansökan så står det att KA SKA anges och lämna underskrift!A Autodidak1 skrev:Finns inget exakt svar, är jobbet nog stort/komplicerat så kräver kommunen KA. Men det är kommunen som gör bedöm ingen.
Sök bygglov utan att ange KA, så får du se om kommunen kräver komplettering.
Namnet du anger är bara ett förslag, du får byta. Jobbar själv som KA och brukar upplysa kunderna om den möjligheten.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Så står det hos vissa kommuner, men alla bygglovspliktiga åtgärder kräver inte KA.maxmsm skrev:
Om du anser att projektet är litet/enkelt och du har kunskapen så skriver du det på övriga upplysningar att du inte bedömer att det behövs KA
Som jag skrev tidigare så gör tillbyggnads ytornas storlek och närhet till gränser att KA måste finnas.A Autodidak1 skrev: