67 542 läst ·
135 svar
68k läst
135 svar
Besiktningen slaktar säljarens egenfixade badrum
Hej.
I ett hus jag är intresserad av har säljaren byggt ut och renoverat en toalett och gjort det till ett badrum 2020.
Huset säljs som besiktat och besiktningsmannen är inte nådig när han beskriver det:
Golvbrunn finns inte i utrymmet.
I denna typ av utrymme bör en golvbrunn finnas. Avsaknaden utgör en
ökad risk för fuktskador i omkringliggande konstruktioner.
Utrymmet är ej fackmässigt utfört med flera felaktigheter och brister
gällande Fiboskivor på väggar, otätheter, sviktande skivor och glipande
lättmetallskenor/lister mm.
Utrymmet har en förhöjd risk för för fuktskador.
Befintlig duschkabin innebär en viss säkerhet mot fuktskador.
Utrymmet bör användas med försiktighet
För mig låter det som att det bara är att tillkalla en, säkert ganska dyr, badrumsmontör som får göra om och göra rätt.
Har jag rätt?
Snäll, säg att jag har fel. 😅
I ett hus jag är intresserad av har säljaren byggt ut och renoverat en toalett och gjort det till ett badrum 2020.
Huset säljs som besiktat och besiktningsmannen är inte nådig när han beskriver det:
Golvbrunn finns inte i utrymmet.
I denna typ av utrymme bör en golvbrunn finnas. Avsaknaden utgör en
ökad risk för fuktskador i omkringliggande konstruktioner.
Utrymmet är ej fackmässigt utfört med flera felaktigheter och brister
gällande Fiboskivor på väggar, otätheter, sviktande skivor och glipande
lättmetallskenor/lister mm.
Utrymmet har en förhöjd risk för för fuktskador.
Befintlig duschkabin innebär en viss säkerhet mot fuktskador.
Utrymmet bör användas med försiktighet
För mig låter det som att det bara är att tillkalla en, säkert ganska dyr, badrumsmontör som får göra om och göra rätt.
Har jag rätt?
Snäll, säg att jag har fel. 😅
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 190 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 190 inlägg
Tyvärr är det nog så att det är antingen läge för att göra en riktig badrumsrenovering eller återgå till att betrakta rummet som en toalett. Man bör ta hänsyn till det när man bestämmer sitt maxbud.
Eftersom det är en duschkabin så hade jag gladeligen fortsatt att använda utrymmet (om jag nu tolkar besiktningskommentarerna korrekt). Jag hade snarare sett detta som ett sätt att kunna vinna budgivningen! Kolla dock först vart eventuellt vatten tar vägen om det svämmar över i duschbaljan, i min duschbalja så rinner det ned i avloppsröret. I andra baljor rinner det ut på golvet. Det senare skulle ju göra att man potentiellt får problem ändå.
Jag antar att det finns ett annat badrum också och att det badrummet är det som huvudsakligen kommer att användas (med tanke på storleken på detta badrum).
Reglementen är en sak, verklighet är en helt annan sak.
Mitt hus hade besiktningskommentarer om att golvet på bottenvåningen var en riskkonstruktion för fukt och påväxt. Jag har bott i huset i snart 21 år utan att vi fått några som helst problem. Det var istället så att vår positiva attityd till huset, trots besiktningsprotokollet gjorde att vi fick huset till ett lägre pris än högsta bud (vi fick det till vårt förlorande bud) bara för att de räknade med bråk om den med högsta budet hade köpt huset.
Jag antar att det finns ett annat badrum också och att det badrummet är det som huvudsakligen kommer att användas (med tanke på storleken på detta badrum).
Mitt hus hade besiktningskommentarer om att golvet på bottenvåningen var en riskkonstruktion för fukt och påväxt. Jag har bott i huset i snart 21 år utan att vi fått några som helst problem. Det var istället så att vår positiva attityd till huset, trots besiktningsprotokollet gjorde att vi fick huset till ett lägre pris än högsta bud (vi fick det till vårt förlorande bud) bara för att de räknade med bråk om den med högsta budet hade köpt huset.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Det är ju besiktningens syfte att anmärka på saker som inte uppfyller gällande standard så anmärkningarna på det viset är inget konstiga. Men det betyder ju inte att rummet är oanvändbart för det som sagt.
Eller så kanske ni budade mot deras kompis som trissade upp priset åt säljaren.🙂pacman42 skrev:
Eftersom det är en duschkabin så hade jag gladeligen fortsatt att använda utrymmet (om jag nu tolkar besiktningskommentarerna korrekt). Jag hade snarare sett detta som ett sätt att kunna vinna budgivningen! Kolla dock först vart eventuellt vatten tar vägen om det svämmar över i duschbaljan, i min duschbalja så rinner det ned i avloppsröret. I andra baljor rinner det ut på golvet. Det senare skulle ju göra att man potentiellt får problem ändå.
Japp, den här frågan avgör mycket om du kan använda duschen eller ej. Vad gäller toaletten så ska det mycket till att du sk aha något behov av tätskikt eller dylikt... Alltså det är lite ev en icke fråga. Sen ska man självklart vara medveten om att tätskiktet inte är som det ska.N nissebrun skrev:
Duschkabinen (förutsatt att den är ordentligt ansluten mot avlopp på något sätt) är ju typiskt sak att sätta in när inte tätskiktet uppfyller önskad funktion.
Men du har en ypperligt läga att pruta/få lägsta budet!