Har missat att du skrivit i tråden, självklart kan du teckna egen byggförsäkring som täcker sprängningen, hör med ditt försäkringsbolag, är tyvärr dåligt insatt i just detta, då ja bara utför jobbet ;)

Sprängfirman får inte utföra sprängarbeten utan att vara försäkrade, finns nog ingen som ens vågar utföra jobb utan erforderliga försäkringar

Har du lagt ut sprängjobbet på entreprenad? Får gärna hålla mig uppdaterad här, då ja har en hel del känningar på vilka som är seriösa och inte runt om i landet, då de är en väldigt liten branch

Martinradbo och buspojken.

Tack! Jag ska hoppa på Länsförsäkringar igen!

Nu har jag fått två svar:

TryggHansa där vi har vår hemörsäkring säger att det ingår ansvarsförsäkring för 5 miljoner och "kan inte se att det inte skulle gälla sprängning"

Länsförsäkringar har givit mig en offert på Miljöansvarsförsäkring för byggherre á 6000 kr för byggtiden.

Redigerat:
Uppdatering från TryggHansa: Lagfaren tomt, den nya, finns inte angiven i hemförsäkringen och täcks därför inte. Inte ansvarsdelen för samma heller. Därför har vi nu en ny "Villaförsäkring" på nya fastigheten som gäller under byggtiden och även innefattar byggherren.

martinradbo skrev:
Slapp en eventuellt besvärlig granne då han mätte 50,5 meter till hans hus för övrigt...
Är det inte de förmodade "besvärliga" grannarna som kan vara viktigast att besiktiga? Oavsett avstånd så är man ju ansvarig som byggherre om ngt uppstår vid sprängning så jag skulle hellre besiktiga en granne som jag vet kanske är nervös och "svår" än en som ligger lite närmare och som man har bra och öppen kontakt med.

Davidw skrev:
TryggHansa där vi har vår hemörsäkring säger att det ingår ansvarsförsäkring för 5 miljoner och "kan inte se att det inte skulle gälla sprängning"

Länsförsäkringar har givit mig en offert på Miljöansvarsförsäkring för byggherre á 6000 kr för byggtiden.
Vet du varför LF ville sälja på dig en Miljöansvarsförsäkring? Deras villkor för ansvarsbiten i villaförsäkringen är ju väldigt lika dem från tex Trygg-Hansa och IF (som jag jämfört). Vad fick du för självrisk för de 6000 kronorna?

Man besiktar bara inom givet arbetsområde, annars skulle de aldrig fungera att spränga i tex Sthlm, någonstans måste gränsen dras,de utanför arbetsområdet har inte byggherren eller sprängfirman ansvar för,

buspojken skrev:
utanför arbetsområdet har inte byggherren eller sprängfirman ansvar för,
Stämmer detta verkligen, har du ngn källa för att det stämmer?

Enligt miljöbalken så har byggherren stort ansvar och avståndet är inte reglerat. Rekommendationerna med tex 50 m är väl ngt som branschen tagit fram som "best practices" (har för mig att många refererar till SS 460 48 66) men har inget men det juridiska ansvaret att göra.

Sedan kanske det i praktiken finns prejudikat som möjliggör avgränsningar i byggherrens ansvar, så om ngn vet mer så posta gärna här.

Har inget papper att kasta fram på rak arm direkt, dock 15 års erfarenhet av bergsprängning, bl.a. På min nuvarande arbetsplats, där de påstår att de uppstått skador på deras hus och att de kan härledas till sprängningen, vi har inte ens blivit kontaktade, för de ligger långt utanför arbetsområdet,

Klart de måste vara nån form av avstånds reglering, annars kan ju en firma i Göteborg bli skyldig för att ett hus i Sthlm gått sönder, långsökt javisst men du förstår va ja menar

Fast det är väl klart att ansvarig på ditt arbetsställe själv måste anmäla och kräva ersättning för skada på fastigheten, detta oavsett om besiktat eller ej. Känner inte till att försäkringsbolag skulle betala ut ersättning utan att ngn begär det...;)

Läste på detta forum om en byggherre som hade genomfört besiktningar och vibrationsmätningar på grannars byggnader samt att det vid efterbesiktning hade konstaterats skador som inte fanns innan. Hans kommentar till grannen med skadan var "vi ses i rätten" och ville inte heller dela med sig av rapporten från mätarna... Förstår inte varför han betedde sig på detta sätt och vet tyvärr ej heller utgången.

Att som byggherre skydda sig med för- och efterbesiktning av relevanta grannfastigheter samt några välplacerade vibrationsmätare känns som mycket nödvändigt för att ha någon form av bevis vid påstådd skada. Samtidigt som det inte fråntar tredjepart (grannarna) deras ansvar att undersöka och anmäla skador som de anser uppstått efter arbeterna.

Redigerat:
Vem som får mätare eller ej bestämmer inte byggherren, inte vid en uppstart på bygget, de är besiktningsfirman som tar de besluten, är de en som gnäller och upplever sprängningen som obehaglig får de ofta en mätare för att göra de nöjda,

Rapporterna från vib mätningen är väldigt viktiga handlingar vid en tvist, värdet på mätaren måste ju överensstämma med sprängningens tidpunkt, de är omöjligt att påverka som privat person, instrumenten är extremt känsliga !

Ja de är klart de anmält skada, annars skulle vi väl inte veta om det,men vår uppdragsgivare har inte kontaktat oss, då vi inte gjort något fel, vi får riktlinjer att följa, följs dem är vi utan juridiskt ansvar, skador på grund, tak osv kan åldersbestämmas inom rimliga gränser, skulle de vara så att skadan inte härleds till sprängningen får privat personen betala den ytterligare besiktningen ur egen ficka, och de är långt ifrån gratis, men de är många som försöker, finns alldeles för många oärliga människor

Videonisse skrev:
Är det inte de förmodade "besvärliga" grannarna som kan vara viktigast att besiktiga? Oavsett avstånd så är man ju ansvarig som byggherre om ngt uppstår vid sprängning så jag skulle hellre besiktiga en granne som jag vet kanske är nervös och "svår" än en som ligger lite närmare och som man har bra och öppen kontakt med.
Sprängkonsulten avgör var riskerna finns, till sin hjälp har han riktlinjer som han oftast utgår från (t.ex. 50 m när det är berg). Han skall också ange gränsvärden för sprängaren, om sprängaren håller sig inom dessa värden (mätarna på husen går aldrig över dessa värden) så går sprängaren fri. Om det ändå sker en skada så får konsulten ta den smällen.

Intressant fråga dock vad som händer ifall grannen 50,5 meter bort kommer och försöker påvisa att hans murstock spruckit. Jag gissar att sprängkonsulten då med lagens hjälp, samt mätvärden som visar att sprängningen hållt sig inom riktlinjerna, klarar sig och att jag inte heller råkar illa ut, mer än att jag får en sur granne.

När jag anlitar en sprängkonsult och betalar honom ganska dyrt så känner jag mig rätt lugn då jag "köpt mig fri" från ansvar.

• Gilla
Videonisse
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Man besiktar bara inom givet arbetsområde, annars skulle de aldrig fungera att spränga i tex Sthlm, någonstans måste gränsen dras,de utanför arbetsområdet har inte byggherren eller sprängfirman ansvar för,
Hej,

Jag halkade in på den här tråden pga att vår granne ska spränga. Du verkar vara en riktig expert så jag hoppas att du har tid och lust att svara på en snabb fråga☺️

Vi ska precis börja bygga hus och vår betongplatta till vårt enplanshus kommer gjutas inom någon vecka. Under samma veva ska de spränga på granntomten. Hela granntomten består av en stor kulle som är 2-3 meter över gatunivå. Enligt detaljplanen får hus högst vara 80 cm ovanför gatunivå så det är mycket som behöver sprängas (i mina ögon).

Sprängningen sker 10-15 meter från vår betongplatta. Måste inspektion ske även av betongplattor? Finns ju inget färdigt hus än men plattan kan ju ta skada. Eftersom plattan kommer vara nygjuten så har den ju inte fått sin hårdhet riktigt heller.

Hoppas du har möjlighet att svara

Hej där,
Expert vill ja inte kalla mig, men visst är de som du skriver, att spränga nära nygjutna betongplattor är lite riskabelt, när riskanalys och besiktning görs, se till att de får med din platta i beräkningen, de blir helt andra vibrationsvärden att utgå ifrån, de är tyvärr lätt hänt att plattan spricker

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.