Hej!

Vi kommer under våren besiktiga av ett nyproducerat hus med hjälp av besiktningsman. Ingen har bott i det tidigare, vi köper de alltså direkt av en som köpt tomt och byggt huset.

Det jag undrar är hur petig skall man vara? Var förbi huset igår och kikade lite. Se bilder, skall jag anmärka på detta?

Några tips till besiktningen annars?

/Blader

• Nahaufnahme von Mängeln im Außenverkleidung eines neu gebauten Hauses, mit Fokus auf einer sichtbaren Rissbildung.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Någon står vid hörnet av ett nyproducerat hus och inspekterar en dörrstolpe med synliga skruvhål och slitage.
    Skapa konto
  • Närbild av skadad vit träpanel på nytt hus med synliga sprickor och flagande färg.
    Skapa konto
Bild 1. Hade inte anmärkt på detta, skador på virke finns alltid, hade nog själv fixat det innan målning dock.

Bild 2. Så där skall det inte se ut. Ser ut som det behövs en distans men den klossen bör vara i ett stycke, fasas minst 15grader så vatten inte blir stående och målas in med fasaden. Ser även ut som läkten inte är inmålad med fasaden på den bilden iom att spikhuvidena inte är målade.

Bild 3. Egentligen den med mest problem som också är lurigt att få rätt i efterhand. Droppblecket skall sitta under fasadbrädorna, här sitter de endast under foder. Övre blecket som jag antar är en midja på huset har inte tillräckligt med överlapp, det kan rinna in vattten i skarven som letar in sig i väggen. Ser även ut som att läkten inte har någon droppnäsa, underkant av fasad och läkt skall kapas i minst 15g för att vatten skall rinna ner och kapillärkraften inte skall suga in det i botten på trät

Tycker även för övrigt att det ser ut som det fattas något lager färg överallt

Stort tack för svaren!

Huset är bara grundat, därför det inte finns färg överallt. Detta huset är från skidstahus, tror du byggarna gått ifrån ritningarna? Eller skall blocken sitta så enligt skidsta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.