Innan jag skriver kontraktet med min närmaste släkt har jag gjort undersökningsplikten och besiktigat fritidshuset. Enligt besiktningsmannens okulär besiktning framkom att tegel pannor är trasig, otätheter mellan tegelpannorna finns och vatten kan ha trängt sig in under pannorna
Säljaren vill inte dra ner priset, istället vill att jag ska gå med friskrivning nedan. Det skrämmer mig.

Friskrivning

Fastigheten överlåts i befintligt skick. Köparen, som beretts tillfälle att före köpet besikta fastigheten, är väl förtrogen med dess skick. Köparen som godtar detta skick avstår med bindande verkan från alla anspråk mot säljaren med anledning av eventuella fel och brister i fastigheten av vad slag det vara må. Detta gäller också ansvar för dolda fel och brister. Köparen förbinder sig att inte föra talan mot säljaren med anledning av fel och brister i fastigheten. Köparen accepterar och är införstådd med att den information säljaren låtit sammanställa och lämnat honom om fastigheten i form av försäljningspromemoria eller motsvarande handlingar inte skall tolkas som utfästelser eller upplysningar som föranleder att köparens undersökningsplikt reduceras eller bortfaller. Köparen är alltså medveten om att informationen är utlämnad utan syfte att ålägga säljaren ansvar eller ytterligare förpliktelser och att det åvilar köparen själv att kontrollera informationens riktighet

Snälla hjälp mig hur jag ska göra/ bestämma mig. Vad är rätt eller fel i den här situationen?

Du får räkna på vad renoveringarna kommer att kosta och tycker du inte att det är värt det så avstå från att köpa huset.

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Låter inte som en jättegrej att åtgärda. Men tycker du att priset är för högt mot vad du får är det bättre att hitta ett annat objekt. Är det dessutom inom släkten luktar det framtida problem...

• Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Mitt svar utgår från att det är samma hus som du skrivit om tidigare. Jag tycker inte att du ska köpa det halva huset på de här villkoren. Din svärfar vill, trots friskrivningsklausulen, sälja halva huset till dig för ett högt pris, så att han ska kunna kompensera din svägerska för att din man får andra halvan av huset som gåva. Det är ett väldigt märkligt upplägg, och jag tycker du ska lyssna på ditt inre tvivel, även om svärfar och svägerskan (kanske även din man?) försöker ge dig skuldkänslor och pressa dig till att köpa halva huset för dina pengar.

• Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Mitt svar utgår från att det är samma hus som du skrivit om tidigare. Jag tycker inte att du ska köpa det halva huset på de här villkoren. Din svärfar vill, trots friskrivningsklausulen, sälja halva huset till dig för ett högt pris, så att han ska kunna kompensera din svägerska för att din man får andra halvan av huset som gåva. Det är ett väldigt märkligt upplägg, och jag tycker du ska lyssna på ditt inre tvivel, även om svärfar och svägerskan (kanske även din man?) försöker ge dig skuldkänslor och pressa dig till att köpa halva huset för dina pengar.
1000 tack för din tydliga beskrivning. Önskar dig en trevlig kväll/ Naybro

Min tveksamhet är att taket inte underhållits - något som är det viktigaste när det gäller hus. Missar man det har man säkerligen missat annat också. Då jag med intresse läst din tidigare tråd tycker jag familjesituationen är märklig (som @SågspånPappspikEternit) och avråder också till att acceptera sälj/övertagarkraven.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N naybro2025 skrev:
1000 tack för din tydliga beskrivning. Önskar dig en trevlig kväll/ Naybro
Och jag önskar dig en trevlig dag! Hoppas du kan fatta ett beslut som blir bra för dig!

• Gilla
naybro2025
  • Laddar…
Jag säger som i tidigare tråd: Det är inte friskrivningen i sig som är problemet, utan priset/värderingen.

Tänk så här. Om köpet görs utan friskrivning och du upptäcker fel så kan det lätt bli diskussion och konflikt om hur det ska kompenseras. Ska du då inleda en process mot din svärfar? Dra det till tingsrätten med dyra advokatkostnader på vardera sidan? Friskrivningen kan ses som ett sätt att undvika framtida konflikter, men då måste även priset sättas rätt och med hänsyn till det. Om du genomför köpet till nuvarande pris kommer du nog för lång tid framöver gå runt med en dålig känsla av att du blivit lurad av din svärfar och svägerska och i förlängningen kanske även mot din man.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I grunden håller jag med "Sågspån...". Generellt bör man undvika den här typen av inom släkten affärer. Men dte kan finnas tunga skäl för dem.

Men om man tittar på den anmärkning som du reagerar på ag. taket. Så är det inget att oroa sig över. Man skall givetvis se till att byta ut trtasiga pannor, och rätta till dem som tydligen glidit lite. Att det kommit in vatten under pannorna är oftast inget problem, förutsatt att den underlagspapp som förhoppningsvis finns under pannorna är OK.

men om det pågår under lång tid så "sliter" det på pappen, så den kan börja läcka. Pannorna är där som ett mekaniskt skydd för pappen.

Jag får för mig att taket ev. är gammalt? Man det är möjligt att man bör räkna med att taket behöver läggas om. Men absolut livslängd på ett tak är omöjligt att sia om, man brukar sätta en konservativ gräns på 30 år. Men det betyder bara att om man har otur så kanske taket börjar läcka efter 30 år. Men en mer realistisk åldersgräns är nog 50 - 60 år. Med lite tur så håller det i 100 år.

Vårt fritidshus, byggt 1974, byggde vi ut häromåret, då bytte vi taket, dels för att det var ca 50 år gammalt, men också för att få det likadant som det på nya delen. Det gamla taket var helt OK, och skulle säkert ha kunnat fungera i 15 - 20 år ytterligare. Snickaren som byggde ut åt oss fixade underlagspappen och ny läkt, jag gjorde själv det tunga jobbet med pannorna. Det var totalt materialkostnader på ca 15 - 20 000. Och snickaren jobbade med taket i 2 - 3 dagar (men lite svårt att bedöma, jobbet gjordes parallellt med utbyggnaden). Och sedan gick det nog på 5 - 6000 att få de gamla pannorna bortkörda.

Men "bottom line" från mig:

OM man nu skall göra en sådan här affär, vilket jag egentligen inte tycker. Så skulle jag inte se anmärkningen på taket som en "dealbreaker" (om det inte finns mer), jag skulle heller inte se friskrivningsklausulen som en "dealbreaker", rent sakligt. För den handlar ju "bara" om att man skriver bort rätten att stämma svärfar. Något som ändå känns extremt avlägset att man skulle vilja göra.

Friskrivningen ÄR ett problem åt andra hållet, tror svärfar verkligen att jag skulle kunna få för mig att stämma honom? DEN bristen på förtroende skulle störa mig rätt kraftigt, och skulle göra mig tveksam till affären. Men vad svärfar tycker om mig och tvärtom är inte det viktiga, det viktiga är hur den egna familjen fungerar. Struliga svärföräldrar får man försöka ignorera.

En sak till som jag är osäker på om det tagits upp i den tidigare tråden. Om nu din make skall få halva fastigheten som gåva, men du skall köpa. Så är det viktigt att även din halva blir din enskild egendom. För OM ni skulle skiljas, så är annars din halva giftorättsgods som skall delas. Så din (ex) make får då 3/4 delar av fastigheten efter en skillsmässa.

Ni bör med andra ord skriva ett äktenskapsförord som balanserar ägandet av fastigheten.

• Gilla
naybro2025 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I grunden håller jag med "Sågspån...". Generellt bör man undvika den här typen av inom släkten affärer. Men dte kan finnas tunga skäl för dem.

Men om man tittar på den anmärkning som du reagerar på ag. taket. Så är det inget att oroa sig över. Man skall givetvis se till att byta ut trtasiga pannor, och rätta till dem som tydligen glidit lite. Att det kommit in vatten under pannorna är oftast inget problem, förutsatt att den underlagspapp som förhoppningsvis finns under pannorna är OK.

men om det pågår under lång tid så "sliter" det på pappen, så den kan börja läcka. Pannorna är där som ett mekaniskt skydd för pappen.

Jag får för mig att taket ev. är gammalt? Man det är möjligt att man bör räkna med att taket behöver läggas om. Men absolut livslängd på ett tak är omöjligt att sia om, man brukar sätta en konservativ gräns på 30 år. Men det betyder bara att om man har otur så kanske taket börjar läcka efter 30 år. Men en mer realistisk åldersgräns är nog 50 - 60 år. Med lite tur så håller det i 100 år.

Vårt fritidshus, byggt 1974, byggde vi ut häromåret, då bytte vi taket, dels för att det var ca 50 år gammalt, men också för att få det likadant som det på nya delen. Det gamla taket var helt OK, och skulle säkert ha kunnat fungera i 15 - 20 år ytterligare. Snickaren som byggde ut åt oss fixade underlagspappen och ny läkt, jag gjorde själv det tunga jobbet med pannorna. Det var totalt materialkostnader på ca 15 - 20 000. Och snickaren jobbade med taket i 2 - 3 dagar (men lite svårt att bedöma, jobbet gjordes parallellt med utbyggnaden). Och sedan gick det nog på 5 - 6000 att få de gamla pannorna bortkörda.
Tack så hemsk mycket för dina råd och tips. Vänligen/ Naybro

yonna yonna skrev:
Min tveksamhet är att taket inte underhållits - något som är det viktigaste när det gäller hus. Missar man det har man säkerligen missat annat också. Då jag med intresse läst din tidigare tråd tycker jag familjesituationen är märklig (som @SågspånPappspikEternit) och avråder också till att acceptera sälj/övertagarkraven.
Tack Yonna,
Tack för dina kommentarer. De( svärfar och hans dotter) tycker att jag ska betala juristens kostnader och de vill absolut inte gå med på prisavdrag på 5% avsett för tak renovering. De vill t o m ha friskrivning klausul i kontraktet. Verkligen märklig :(
Hälsningar/ Nayereh

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.