V växelventil skrev:
Avvakta för värmepumpar är trögtsystem så det tar tid.Det som startar och stoppar din värmepump är integralen. Om ditt startvärde är -60 så kommer den räkna ner till 0.Det som avgör hur snabbt den räknar ner till 0 beror på din framledning temperaturen ÄR-värde Mao din faktiska framledningstemperaturen. Det som står inom parentes är BÖR-värdet som styrs av din kurva/rumvärdet och utomhustemperaturen.Om ÄR-värdet är exempel 42 grader på framledningen men BÖR-värdet är 40 grader kommer integralberäkningen bli 2 steg nedåt/minut på framledningen tills den kommer ner till 0 så stannar kompressor för den har gjort klart värmecyckeln.
Det här är rena grekiskan för mig men jag är ändå väldigt tacksam för svar.

Om jag ska "ta in en expert" är det en VVS:are eller någon slags servicetekniker för värmepump jag ska kontakta då?

Är som sagt mitt första egna hus och vi flyttade in i mars så allt som hör till husägande är helt nytt för mig så ha överseende!

J Jagoo skrev:
Jo men det ÄR inte 20 grader ute, det är 16...
Mäter du med en riktig termometer utanför ditt hus eller med SMHIs app eller motsvarande?

E EyEr0n skrev:
Mäter du med en riktig termometer utanför ditt hus eller med SMHIs app eller motsvarande?
Temperatur.se

E EyEr0n skrev:
Där har du en viktig aspekt, TS skrev väderapp. Men den vet så klart inte temperaturen vid utegivaren på husväggen.
Så en hederlig termometer behövs så klart för att kunna kalibrera tempgivaren.
Så det är så klart första åtgärd, kolla verklig temperatur på husets nordsida, inte vad en app påstår att det är.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jagoo skrev:
Temperatur.se
Skaffa dig en riktig termometer och mät tempen på husets norrsida, där även utetempgivaren bör vara placerad.

GoC GoC skrev:
Skaffa dig en riktig termometer och mät tempen på husets norrsida, där även utetempgivaren bör vara placerad.
Det ska jag fixa så snart jag kan!

J Jagoo skrev:
Det här är rena grekiskan för mig men jag är ändå väldigt tacksam för svar.

Om jag ska "ta in en expert" är det en VVS:are eller någon slags servicetekniker för värmepump jag ska kontakta då?

Är som sagt mitt första egna hus och vi flyttade in i mars så allt som hör till husägande är helt nytt för mig så ha överseende!
Du kommer snart in hur det fungerar och värmekostnaderna blir viktiga när elen är dyr så ju mer du ställer in din värmepump så kan du kanske spara en slant med rätt inställning.

Är det där börvärdet på framledningen verkligen rimligt?

G grovspacklarn skrev:
Är det där börvärdet på framledningen verkligen rimligt?
föreligger ju inget värmebehov och kurvan är ställ till min 10 grader. Så är det är väl det som reflekteras med börvärdet 10 grader.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
J Jagoo skrev:
Temperatur.se
Upp du har väl ställt ner rum värdet?Om inte ställ ner till 20.

Uppdatering så här en natt och halv dag senare.
Vad innebär detta?

• Display av temperaturer för framledning, returledning och varmvatten i ett värmesystem, med specifika värden visade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan också tillägga att imorse när jag tittade var integral på -60.

J Jagoo skrev:
Kan också tillägga att imorse när jag tittade var integral på -60.
Men du har inte ställt ner rum värdet till 20?
Integralen-60 det är ditt startvärde för kompressorn. Bör-värdet 71 gillar vi inte om inte växlade över för varmvatten.

V växelventil skrev:
Men du har inte ställt ner rum värdet till 20?
Integralen-60 det är ditt startvärde för kompressorn. Bör-värdet 71 gillar vi inte om inte växlade över för varmvatten.
Jodå det har jag gjort. Det kan ju vara så att den var i varmvattendrift när jag tog bilden, det tänkte jag inte på

J Jagoo skrev:
Jodå det har jag gjort. Det kan ju vara så att den var i varmvattendrift när jag tog bilden, det tänkte jag inte på
Du får en bild på en kran i displayen när den gör varmvatten så ta en ny bild på temperaturen när inte kransymbolen visas.

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.