Hej!
Installerade för ett tag sedan bergvärme. IVT greenline GEO 500. Vet inte om det är 508C, 512C eller 516C men någon av dem är det. Installerade då i samband med detta ett magnetitfilter. Detta är rensat ett par gånger. Första gången var det fullt av äckel och de andra gångerna helt rent.

Nu till min fråga. Hittar inget partikelfilter som det står att man skall rensa. Servicekillen tyckte det var lite konstigt att det inte fanns så han ringde upp värmekällan. De sa att på denna årsmodellen finns det inget sådant🤔. Detta tyckte jag lät väldigt konstigt. Vart tar alla partiklar vägen då. Kloggar inte systemet igen. Magnetitfiltret tar väl inte allt? Eller gör det kanske det? Ska det inte finnas på ALLA modeller?

Tänkte ringa dem sen men vill ha er expertis först. Kan inte alls mycket om detta så snälla svara som om ni pratar med ett barn👶

Enligt manualen ska det följa med ett filter typ filterball. Sitter det inte på något rör i närheten av värmepumpen?

Illustration av varmepump och tillbehör, inklusive designkit och olika sensorer. (Isometrisk manualbild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Får kolla sen igen när jag kommer hem från jobb. Vart sitter den i så fall? Det konstiga är att servicekillen ej visste samt att värmekällan sa att partikelfilter ej finns på dessa årsmodeller

Filtret är inte inbyggt i pumpen, så rent tekniskt kan värmekällan (?) ha rätt. Men det följer med ett filter som installatören ska sätta på något bra ställe utanför pumpen, så det är bara att börja leta.

Men manualen jag tittade i är från 2019, så det är inte helt omöjligt att man har slutat skicka med filtret nu för att spara några kronor extra till aktieägarna.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
B
Nu har inte jag samma värmepump, men i min stod det bara att man skulle installera med partikelfilter.

Finns det inte så är det ju trist. Men bara att installera ett i efterhand. Bättre sent än aldrig.

Tack för svar. Ringer dem ikväll så får jag se vad de säger.

I mitt partikelfilter så är det ett nät i kammaren som jobbar som partikelfilter. Du har inte samma?

Ok, ska kolla detta. Vart sitter kammaren? Kan gissa att man måste rensa detta också?

Inuti smutsfiltret. Ska väl alltid sitta ett partikelfilter på köldbäraren? På värmebäraren brukar det inte anses så viktigt.

Skall komma med ut när du gör rent magneten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.