P
Självklart!
Bra ide'....
Det är bara att sätta igång ingen mening med att vänta.

Nu har du ju börjat felsöka vettigt genom att mäta, fortsätt så till dess du vet vad det beror på. Att byta komponenter utan att konstatera felet först är inget vidare, liknar 80-tals TV-reparatörer med sina modulbyten.

Och varför isf både byta kontaktor och bimetallmotorskydd? Skulle det vara i den delen är isf kontaktorn överlägset trolig. Ordna möjlighet att mäta ström med tång det kan du ha nytta av många gånger i olika sammanhang. Dessutom kan du skaffa en sån till en bråkdel av priset ens för de elkomponenter du rekommenderarades obesett byta.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Varför byta Kontaktor och Motorskydd samtidigt? Anledningen är enkel. Gamla motorskyddet passar inte bra med nya kontaktorn. Det kan även skilja i bredd på benen.

Jag kan nu konstatera att kompressorn drar jämnt på alla faser så det verkar inte som att det är något fel på den. Skall skaffa tångamperemeter så snart jag kan, hade en men den blev stulen efter ett bilinbrott. En Fluke med true-RMS är trevlig men dyr :(

Så det verkar som att det första att byta ut framförallt är kontaktorn. Det sägs visst att ett motorskydd är som så att antingen fungerar den eller så fungerar den inte och man märker det direkt. Iaf av vad jag har hört...

Konstigt nog så är det ingen som har sagt något om mjukstarten om den kan fela. Det enda jag har hört är att bränner den så löser motorskyddet ut direkt.

Sedan har det visat sig vara ett annat problem med värmepumpen, jag funderar på att starta en ny tråd om detta i "Värme Allmänt" då det är varmvattenberedardelen som strular och även kan gälla system som inte består av värmepumpar...

D
Jo, jag tror nog att någon talade om mjukstarten tidigare. Det kan mycket väl vara mjukstartens bypass-relän. Sedan undrar man ju vad kontaktorn har för uppgift när du har en mjukstart. Är det en kontaktor som slår på direkt när värmepumpen slås på eller är det en kontaktor som startar/stoppar kompressorn? Eftersom du har en mjukstart så talar det ju för att kontaktorn slås på direkt när VPn får ström och bara har som uppgift att bryta vid fel. Eftersom kontaktorer som används så inte körs speciellt hårt, så är det ju i så fall troligare att det är mjukstarten eller motorskyddet.

Motorskydd kan nog mycket väl gå sönder (eller inte fungera som det var tänkt). Bimetallvarianterna är nog inget under av precision och jag har själv en VP som brände en kompressor eftersom motorskyddet inte löste ut som det borde. Fast ett sådant fel på motorskyddet märker man ju oftast när det är för sent.

Har även hört om någon där det var problem med diazed säkringarna ("propparna"). Dålig kontakt/dåligt iskruvade. Fast det borde du kanske ha märkt med dina mätningar.

Kan det vara något intermittent problem? Hur är det om du har ojämn belastning på dina faser? Om en fas belastas hårt vid något tillfälle så skulle det kanske sänka spänningen på den fasen så att motorskyddet löser ut?

Redigerat av moderator:
Jag har mätt upp faserna och enligt GK100 ser det bra ut.

Kontaktorn slår till när kompressorn slås på och den går igång med full effekt låter det som när den slås på, så den där mjukstarten verkar inte vara så mjuk. Så kontaktorn ansvarar alltså inte för strömtillförsel till hela värmepumpen utan arbetar helt exklusivt mot kompressorpumpen.

D
Så var kommer mjukstarten in? Matas den från kontaktorn?

Angående faserna så menade jag att det kunde vara en tillfällig snedbelastning av faserna som sänker en av faserna som får MS att lösa ut. Då hjälper det ju inte att du har mätt upp faserna vid ett tillfälle. Men det kanske är långsökt.

Kontaktorn plockar in strömmen från en större plint med ett flertal anslutningar och matar in den genom en motorskyddsmodul ser det ut som. Efter motorskyddsmodulen kommer mjukstarten som matar in strömmen direkt till kompressorn. Mjukstarten verkar bara på två av faserna.

Det måste nog vara ett tillfälligt fasbortfall som triggar motorskyddet, sedan vad som orsakar fasbortfallet vet vi inte ännu. Vi vet att det inträffar inom ett dygn efter påslag av värmepumpen och detta efter ett flertal år av drift utan att detta uppstod.

Kan det vara så att eltillskottet går in efter ett antal timmar och att det skapar spänningsfall på nån fas till värmepumpen?

Prova att blockera eltillskottet om det inte redan är blockerat.

Ser ut som motorskyddet är ställt för automatisk återställning, eller behöver du trycka på någon knapp vid E2? Och finns det schema på var indikeringen från E2 tar vägen, kanske bara ger konfliktlarm indirekt om inte driftindikeringen går till. Behöver ju inte vara skyddet som felar eller löser, kan vara någon annan hjälpkontakt också.

Ett sätt är att du sätter E2 för manuell återställning då vet du att det verkligen beror på överström eller snedlast av någon anledning. Och finns schema är det lätt att utesluta andra delar i manöverkretsen.

Kontaktorn styr bara motorns drift, mjukstartaren ligger efter och kopplar bara förbi sina två inre motstånd som det verkar vara här efter en kort fördröjning. Gå logiskt fram det finns ju inte mycket att välja på men skönt att hitta orsaken innan man börjar byta grejor, alt byt som Putten skrev och hoppas på det bästa.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
g00ey: Varför jag är så säker på min sak? Jobbar inom kylbranchen och hanterar därmed en stor mängd el och elektronik om dagarna. Har stött på flertalet anläggningar där många elektriker gått bet på varför trefaskompressorerna skjuter ur sig på både säkringar och motorskydd. Uppmätning under olika driftförhållanden ger att motorn sköter sig som den skall och att det inte varit några fel där. Då gäller det att tänka till lite. Vad förser motorn med spänning och ström och gör många till/frånslag? Kontaktorn. Vad slits? Vad händer när till och frånslag sker? Vid varje till/frånslag blir det en liten ljusbåge. Med tiden så bränns kontaktytorna. Magneten blir glapp i styrspåren och drar lite snett vilket ger en ojämn last över faser mm.

Efter kontaktorbyte på dessa "problemanläggningar" så har dom skött sig exemplariskt ur det hänseendet och inte löst motorskydd fler gånger.

Redigerat:
Spelar ingen roll vad du brukar syssla med Putten, ska man var korrekt gäller bara "Mäta är att veta". Det ger över tid bästa resultatet, sen kan man givtvis erfarenhetsmässigt "chansa" lite. Bara det inte drabbar kunden likt i någon tråd där kort bytts och ingen koll av det troliga givarfelet gjorts. Den metodiken är nog tyvärr vanligare än man vill tro.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Chansbyter inte komponenter. Ser till att isolera orsaken. Fluke 177 och Amp-tång är mina bästa kompisar ute på fältet. Är också väldigt mån om att det ska bli bra för slutkund direkt.

fusion skrev:
Kan det vara så att eltillskottet går in efter ett antal timmar och att det skapar spänningsfall på nån fas till värmepumpen?

Prova att blockera eltillskottet om det inte redan är blockerat.
Detta hände på min VP för några år sedan. När andra dvs 6kW gick så blev det sne belastning fasen, många proppar och lösta motorskydd blev det . Visade sig vara felkopplat från början från installatören. Vi hade precis köpt huset och den tidigare ägaren hade inte kört legionella körningen. När jag började kolla upp du den efter köpet så la jag till det. Min kompis elektriker fixade omkopplingen. Voilà inga problem alls sen!

Tillsatsvärmen har varit urkopplad hela tiden, dvs jag kör på "Drift: bara VP" så tillsatsvärmen/elpatronen kan inte ha orsakat fasbortfall.

Jag vet inte riktigt hur motorskyddet fungerar, jag har alltid återställt värmepumpen genom att bryta strömtillförseln i 30 sekunder. Men om jag studerar bilden på modul E2 i mitt andra inlägg i den här tråden så tolkar jag det som att den stora blå ratten måste vara tillåten maxström per fas i antal ampere innan den löser ut. Den är är inställd på 7 så det måste betyda att om någon av faserna överstiger 7 ampere eller om skillnaden i ampere är för stor mellan faserna (hur stor amperediff är för stort egentligen?) så löser den ut. Det verkar som att principen för att mäta strömdiff mellan faserna är väldigt snarlik med en jordfelsbrytare som bryter om det flyter mer ström från faserna än in mot nollan. Men den röda knappen vet jag inte vad den gör, ser ut som en återställningsknapp, men kan vara annat. Den lilla blå ratten med "H" och "A" markeringar vet jag inte vad den gör. Kanske har det med konfigurering av utsignalen att göra. För det ser ut som att motorskyddet rapporterar någon form av status genon att lägga en spänning mellan anslutningsterminal 95 och 96. När motorskyddet är frånslaget är spänningen 0 V, när den är påslagen och i drift blir det en annan spänning och när den är utlöst blir det en tredje spänning, eller så kanske den rentav är passiv och bara ändrar motstånd, kapacitans eller induktans som styrenheten kontinuerligt mäter.

Jag kan ju prova att dra om anslutningarna i plintarna med en skruvmejsel och på så sätt skrapa bort eventuell oxidation som kan ha uppstått där. Har själv varit med om att en crimpad kontakt till strömförsörjningen inuti ett slutsteg oxiderade och tappade kontakten. Kan ju prova att dra lite i säkringarna också som är av den gamla porslinstypen.

Apropos Legionella så har jag läst nånstans att legionellabakterier är resistenta mot den upphettning som värmeanläggningar genomför varannan vecka för att döda dem. Eller åtminstone att det finns bakteriestammar som har blivit resistenta...

Jag förstår Puttens vinkel här att om man åker ut till ett hundratal olika hushåll och det i 90% av fallen råkar vara att kontaktorn är felorsak så kanske det lönar sig att byta först och mäta sedan. Arbetstid är ju också en kostnad att ta hänsyn till och att spendera den på en massa felsökning vilket inte kan vara ett särskilt roligt jobb om man måste göra det varje dag, kan då bli dyrare i längden än att chansa och byta först. Nu tänker jag mest på "problemfall" där mätningar initialt inte ger några felindikationer...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.