Bergvärmepumpen låter JÄTTE ILLA! så nu vill jag ha alla tips som ni kan ge för att göra ljudnivån lite mer uthärdlig. Det är en Nibe fighter ifrån mitten av 90 - talet. Den står i badrummet mitt i huset så den hörs väldigt bra.

Kan man byta någon del till den som gör att den låter mindre? Eller behöver man serva den? Eller går det på något sätt att bygga in den så den blir lite mer ljud isolerad?

Hur länge till kommer den troligtvis leva om man kollar på genomsnitts åldern för den typen av bergvärmepumpar.

Den värmer utan problem men låter som att den värmer ett halvt villaområde så alla tips o tankar är välkomna! Jag kan ingenting om någonting i dagsläget så utgå ifrån de i era svar.

Kompressorfötterna (gummi) har blivit bättre och mjukare med åren på Nibe så att byta dessa kan vara en sak som ger gott resultat. Sedan kan man sätta på ljudämpningsmattor och bitumenpapp (för bilar t.ex.) på plåtarna runt kompressorn där det går att komma åt. Om den låter mycket och vibrerar kraftigt kan det också vara ett tecken på att kompressorn är sliten och inte har så lång tid kvar, särskilt om den är från ursprungsåret. Nya och utbyteskompressorer låter mindre och kompressorfötterna m.m. brukar bytas samtidigt.

Den var i huset när killen flyttade in där för 2-3 år sedan. Han sa då att den får gå så länge den går eftersom att de är synd att byta ut hela när den ändå värmer som den ska. Den lät lika illa då som nu, så antingen är det att den håller på att gå sönder(men att de tar väldigt lång tid) eller så var dom inte så känsliga på 90 talet. Om jag spelar in hur den låter och lägger ut så kanske de är lättare att förstå hur den låter. Jag tycker inte att den vibrerar utan den dånar mer...

Ok, jo det är ju synd att behöva byta om den värmer som den ska. En annan sak som kan påverka bullernivån är om värmepumpen står jämnt på alla fyra fötterna och inte står direkt lutad mot någon vägg. Om det är skruvfötter (borde det vara) kan man ta en större polygriptång och justera/vrida fötterna något varv och lyssna om ljudet förändras. Att den "dånar" mer än vibrerar kan bero på att det är resonans någonstans som förstärker ljudet men det kan vara svårt att hitta exakt var.

Jag tycker inte en Nibe ska dåna. Har själv haft en från 1999 och nu en från 2010 (inte samma hus) och den senare är som ett kylskåp, den äldre var något mer hörbart men absolut inga dån.
Möjliga åtgärder:
Bättre gummifötter, alla väl balanserade
ljuddämpningsmattor kan man lägga under i hela utrymmet under skåpet då minskar ljudet som går ned från maskinen och reflekteras från golvet. Lätt att installera.
Det finns särskilda ljuddämpande anslutningsrör som förhindra ljudspridning genom rören
Hör med NIBE om de har eftermarknadsdelar för en bättre upphängning av kompressorn.

Lycka till!

Vad är det som låter då? På min nibe surrar motorskyddet mer än kompressorn ibland.....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.