S Storamackan skrev:
Nu har jag ändrat inställningarna på pumpen enligt nedan.
Är detta korrekt för att försöka få upp temperaturen.
Jag har alltså låtit första inställningen vara på 59 sen har jag ändrat KURVJUSTERING med 5grader.
Det som heter kurvlutning är inte rört under inställningarna.
Hej
Om jag inte minns fel ska du ställa om kurvlutningen och sedan måste du i menyn gå till spara inställningar.
Läs manualen noga!

Jag tror som många andra att det är för låg framledningstemperatur som är orsaken.
/ Björkskär
 
S Stevie123 skrev:
Jag är väldigt aktiv med att justera inställningarna beroende på vädret,
S Stevie123 skrev:
Hade en kille här som finjusterade det förra året då det va fel justerat
De där två meningarna får jag inte riktigt ihop.

S Stevie123 skrev:
så den eldade värme till vatten för kråkorna.
Hur menar du? Försvann det varma vattnet ur huset eller på vilket sätt "eldades det för kråkorna"?
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
100 kWh per dygn i inmatad el till enbart VPn, avläst på separat Elmätare till enbart VPn, således?
Med ett COP ungefär 3 ger det en värmeeffekt på ca 12 kW (100kWh/24h x 3) Det låter som väldigt mycket. Dela det med golvytan, så kan du jämföra med vilken värmeförlusteffekt du har per m2, vid olika inne och ute temp.

Vi har ett 100 år gammalt hus, med ca 300 m2 golvyta inkl garage. Hälften av ytan är värmd till 8-12 C (garage och förrådsyta) hälften till 16-18C, våra 3st LLVP har knappt 3 i COP vid -7 C i utetemp och 17C i innetemp. De dagar i de senaste veckorna med 6-8 minus utetemp drog dessa LLVP tillsammans ca 1,20 kW elektrisk medeleeffekt eller gav ca 3.3kW medel värmeeffekt. Räkna själv - dina inlägg visar ju att du fattar matten - och jämför förlusteffekt per m2 golvyta.
Hej

Jag har ett hus med källare och vidbyggt garage (125+125+60) m2 i elprisområde 1.

När jag köpte huset 1994 behövde det ungefär 290 W per grad temp-skillnad inne ute.
Vid -9 grader utomhus innebar det då ungefär 7250 W el via vattenburen elvärme.
7250/310 W/m2 = 23 W/m2

Idag med bergvärmepump (och alla fönster bytta till treglasfönster) ca 2025 W vid -9 grader ute temp. Det innebär då idag 2025/310 W/m2= 6,5 W/m2

Kom ihåg att med bergvärmepumpen så varierar det värdet med tempskillnaden mellan borrhålet och utetemperaturen (eftersom COP varierar).
Med vattenburen elvärme så var det värdet mera konstant.
 
Redigerat:
S Storamackan skrev:
Nu har jag ändrat inställningarna på pumpen enligt nedan.
Är detta korrekt för att försöka få upp temperaturen.
Jag har alltså låtit första inställningen vara på 59 sen har jag ändrat KURVJUSTERING med 5grader.
Det som heter kurvlutning är inte rört under inställningarna.
Antar det är plusgrader ute fortfarande, så ja, du borde få varmare, och tyvärr även högre förbrukning.

Ta gärna bild på ett värme element också.
 
B Björkskär skrev:
Hej
Om jag inte minns fel ska du ställa om kurvlutningen och sedan måste du i menyn gå till spara inställningar.
Läs manualen noga!

Jag tror som många andra att det är för låg framledningstemperatur som är orsaken.
/ Björkskär
Finns inget spara inställningarna på CTC GSi.

När man lägger in nytt värde och trycker OK är det klart.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De där två meningarna får jag inte riktigt ihop.


Hur menar du? Försvann det varma vattnet ur huset eller på vilket sätt "eldades det för kråkorna"?
Han fixade alla grundinställningar, jag går och höjer och sänker värmen beroende på vädret ute.

Den va inställd på att värma vattnet till en temperatur högre än vad pumpen ens klarar av så den värmde vatten konstant typ.
 
S Stevie123 skrev:
jag går och höjer och sänker värmen beroende på vädret ute.
Har du ingen utegivare? Med rätt inställningar borde du inte behöva skruva på grund av förändrad utomhustemperatur.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har du ingen utegivare? Med rätt inställningar borde du inte behöva skruva på grund av förändrad utomhustemperatur.
Självklart har jag det, men när det är runt nollan och beroende på om det är varma vindar eller rå kyla så justerar jag lite upp och ner.

Sen om det är som det va för några dagar sen att det skiljde 15 grader på ett dygn ökar jag på för att systemet är trögt så ligger jag steget före.

Eldar vi mycket så sänker jag också, inte konstigare än att jag petar några grader upp och ner beroende på 😊
 
S Stevie123 skrev:
Han fixade alla grundinställningar, jag går och höjer och sänker värmen beroende på vädret ute.

Den va inställd på att värma vattnet till en temperatur högre än vad pumpen ens klarar av så den värmde vatten konstant typ.
Det är väl en av fördelarna med värmepump att om man ställt in kurvan å ev innegivare rätt så ska man inte behövas peta på den även om utetemp ändras
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Det är väl en av fördelarna med värmepump att om man ställt in kurvan å ev innegivare rätt så ska man inte behövas peta på den även om utetemp ändras
Har bara en mätare inne och bor i ett H format hus, kamin i ena delen så eldar vi blir ena halvan av huset kallt så har stängt av den 😊
 
TRJBerg
Några reflektioner:
* 35°C i framledningstemp till element verkar vara alldeles för lite (såvida inte man har gigantiska element eller väldigt många).
* Det kan vara hjälpsamt att leta var elförbukningen ligger. Själv gjorde jag det genom att slå av all el i ett par timmar (för att få en "ren" timme i rapporten - har tibber) och sedan sätta på en grupp i taget och se vad den drar. O s v.
* Ett tänkbart problem är väldigt dålig/dåligt utförd isolering. Så kontrollera vind, väggar där man kommer åt etc.
* Det kan finnas väsentliga luftläckage som t ex i/kring fönster, felaktiga väggventiler, rena "hål" i väggar etc.
* Ett annat problem kan vara överdriven ventilation. Dvs man utventilerar varm luft.
* Och som nämnts: leta efter elelement som är termostatstyrda. Även ev utrymmen utanför bostaden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
S Storamackan skrev:
Nu har jag ändrat inställningarna på pumpen enligt nedan.
Är detta korrekt för att försöka få upp temperaturen.
Jag har alltså låtit första inställningen vara på 59 sen har jag ändrat KURVJUSTERING med 5grader.
Det som heter kurvlutning är inte rört under inställningarna.
Nu bör framledningen bli 5 grader varmare än med tidigare inställning.
Du får lite mer effekt på radiatorerna och varmare inne.
På dina första bilder verkade kompressorn jobba ganska lugnt med lågt varvtal, det bör öka något jämfört vid samma utetemp som tidigare.
Har du läst och förstått manualen?
Jag har bara skummat igenom den av nyfikenhet och den verkar beskriva justermöjligheterna på ett enkelt sätt.
Får man bara grepp om det så är det nog ganska enkelt att få värmepumpen att fungera som man vill.
 
  • Gilla
Kjanne
  • Laddar…
Karrock
Jösses vilket fokus på att fippla med inställningarna. Kolla att termostater är öppna, radiatorer är avluftade och ingen direktelvärme är på är väl ändå grejer som måste bockas av tidigt i felsökningen. Andra förbrukare genom att stänga av bvp ett par timmar och kolla vad förbrukningen är då. Kolla timförbrukningen hos nätbolaget och se om det är jämnt eller utspritt.
 
  • Gilla
ptlf
  • Laddar…
S Storamackan skrev:
Nu har jag ändrat inställningarna på pumpen enligt nedan.
Är detta korrekt för att försöka få upp temperaturen.
Jag har alltså låtit första inställningen vara på 59 sen har jag ändrat KURVJUSTERING med 5grader.
Det som heter kurvlutning är inte rört under inställningarna.
Jag ser att du sänkt värdet på VÄRMESYST.1 från 64 till 59.
Det motverkar justeringen av KURVJUSERINGEN om jag förstått rätt.
Det här värmesyst.1 är nått procentvärde för att justera innertemp (innertemp visas inte då du saknar innetempgivare) och det har du sänkt. Det står att man kan justera lite så jag vet inte hur mycket det motverkar höjningen av kurvjusteringen.
Men jag tror att båda justeringarna är i princip samma sak.
 
S Stevie123 skrev:
Så här ser min förbrukning ut under januari.
Bor också i Sthlm, värmer hus ca 200m2 + garage 50m2.
Jag är väldigt aktiv med att justera inställningarna beroende på vädret, när vädret är som det varit med kraftiga svängningar i temperatur och runt 0 gradigt brukar systemet ha svårt att hänga med.

Mitt hus är relativt nybyggt, enplans med bergvärme och vattenburen golvvärme.

Hade en kille här som finjusterade det förra året då det va fel justerat så den eldade värme till vatten för kråkorna.
Tror besöket kostade ca 2500kr och det har jag tjänat in för länge sen 😊
Jag förstår INTE att så många har problem med "injusteringen" en vattenVP har fyra huvudsakliga variabler att hålla ordning på. Måltemp hetvatten, måltemp vid inomhusgivare, temp utomhusgivare, samt om/när tillskott från elpatron ska tillåtas.

Man ska inte kunna Elda för kråkorna med det? Ställer man in väldigt höga måltempar drar det förstås mer, glömmer man reglerna för elpatron har man ju bara ett COP på 1 för den.

Men annars servar inga problem. Enskilda rumstemperatur styr man ju med termostater på de enskilda elementen/golvvärmeslingorna, inte genom att skruva på VPns inställningar. Har man dessutom en acktank för lågtemp vattnet till husuppvärmningen, ska ju pumpen dra ner varvtalet, när returvattentempen är hög nog och dra upp varvtalet när returvattentempen sjunker. Då låter man rumstermostaterna reglera rumstempen INTE genomg attskruva på pumpen. Hur kull det än är att pilla med inställningarna. Sedan kan man kanske spara några % på marginalen, genom att sänka returvattentempen, när utetempen ökar. Men det är inte mycket.

Däremot med timpriser ocheff ekttariffer, kan man spara mycket genom att tidsstyra när pumpen ska köra. Se mer på min blogg tariffupproret.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.