Tomture61
Till FLVP finns tillbehör som förvärmer tilluften, funkar som FTX . Tilluften behöver inte komma från ventiler i yttervägarna.
 
C Comfort Thomas skrev:
Med 3,7kW som toppeffekt så är det nästan så det blir vettigare med en mindre luft/vatten om man kan acceptera utedelen vill säga men det blir ju inte märkbart större än en vanlig luft/luft utedel :thinking:
Nja Thomas
Min personliga åsikt är att luft vatten är en nödlösning när borrningen av olika anledningar
Inte kan genomföras.
Har stor erfarenhet av alla tänkbara problem
Som kan uppstå i luft- vatten installationer.
Inget av dom vill jag ha hemma hos mig själv
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Nja nödlösning kanske inte jag skulle kalla luft/vatten :D

Har bra erfarenhet av dom relativt få luft/vatten jag sålt och inga konstiga problem, beror kanske även på vilka märken och modeller det gäller.

Tycker du ska prova senaste splitmodellen från Mitsubishi Electric och 40 eller 60 modellen så jag får lite synpunkter på den :rofl:

Om du varit en ”vanlig” privatkund så borde prisskillnaden monterat och klart bli runt 60000:- eller mer Jämfört med bergvärmen och står man ut med en utedel så borde den prisskillnaden vara lite lockande ;)
 
C Comfort Thomas skrev:
Nja nödlösning kanske inte jag skulle kalla luft/vatten :D

Har bra erfarenhet av dom relativt få luft/vatten jag sålt och inga konstiga problem, beror kanske även på vilka märken och modeller det gäller.

Tycker du ska prova senaste splitmodellen från Mitsubishi Electric och 40 eller 60 modellen så jag får lite synpunkter på den :rofl:

Om du varit en ”vanlig” privatkund så borde prisskillnaden monterat och klart bli runt 60000:- eller mer Jämfört med bergvärmen och står man ut med en utedel så borde den prisskillnaden vara lite lockande ;)
vad har du för lamell fördelning på Mitsubishi?
Har du suttit med ett manometerställ uppkopplat 2+ ute och efter 45 minuters gångtid är förångaren. Isbelagd och du har -20 g innan avfrostning.
Momentant här nu Thomas , vad fick du för COP ? Du kondenserar i ca 40
Sen tar vi energi för avfrostning plus drivenergi
På kompressorn .
En avikelse på avfrostnings givaren och
Hela vp ser ut som ett isblock .
Har bytt en hel del givare genom åren

sen ska man inte titta på värmeeffekten från luft
Vatten . Titta på vad den ger i kyleffekt då det
Är den som är gratis.

kompressorer som kyls med insprutning för att
Hålla ner hetgasen . Fy fan vad med reglersekvenser som krånglar.
Och när dom gör det , kompressor ras.
Nej enkelt ska va , då är det driftsäkert
 
Enligt dig låter det som man överhuvudtaget inte ska tro på redovisade dokument från tillverkarna och oberoende testinstitutet med effekter där avfrostning är inkluderat på luft/vatten och luft/luft .
Det är självklart upp till var och en att ha sin uppfattning.
Årsverkningsgrad på luft/vatten är runt 3 i beräkningsprogammet och brukar stämma rätt bra med verkligt utfall hos kunder samt hos mig ( Stockholmstrakten) , denna milda vinter har den troligen gått effektivare.
Visst hade verkningsgraden varit lite bättre med bergvärme men i mitt fall inte så stor skillnad att jag någonsin skulle tjänat in merkostnaden för att borra.

Är det fel på någon givare så blir det självklart fel i kedjan.

Tror inte vi har bytt någon givare på luft/vatten och kan inte komma på när vi bytte någon ”avfrostningsgivare” på luft/luft senast.
Kompressorhaverier på luft/vatten har jag varit förskonad ifrån, ett fåtal sker på luft/luft och där är det ändå rätt många som snurrar.
Länge sedan jag såg någon utedel som ser ut som en igloo, förr var det rätt vanligt.
På min tidigare tank/innerdel så var det trevägaren som gav upp , hade jag haft magnetitfilter kanske jag klarat mig bättre.
Nuvarande bara tuffar och går och förhoppningsvis länge.

Men jag kanske haft tur eller sålt rätt modeller som hittills klarat mig bra.


Håller med om att enkelhet är driftsäkrast, därav försöker jag få kunder att välja on/off modeller av poolvärmepumpar när det är så galet stora mängder vatten som ska värmas och reservdelar blir billigare om något havererar efter garantitiden.
 
C Comfort Thomas skrev:
Enligt dig låter det som man överhuvudtaget inte ska tro på redovisade dokument från tillverkarna och oberoende testinstitutet med effekter där avfrostning är inkluderat på luft/vatten och luft/luft .
Det är självklart upp till var och en att ha sin uppfattning.
Årsverkningsgrad på luft/vatten är runt 3 i beräkningsprogammet och brukar stämma rätt bra med verkligt utfall hos kunder samt hos mig ( Stockholmstrakten) , denna milda vinter har den troligen gått effektivare.
Visst hade verkningsgraden varit lite bättre med bergvärme men i mitt fall inte så stor skillnad att jag någonsin skulle tjänat in merkostnaden för att borra.

Är det fel på någon givare så blir det självklart fel i kedjan.

Tror inte vi har bytt någon givare på luft/vatten och kan inte komma på när vi bytte någon ”avfrostningsgivare” på luft/luft senast.
Kompressorhaverier på luft/vatten har jag varit förskonad ifrån, ett fåtal sker på luft/luft och där är det ändå rätt många som snurrar.
Länge sedan jag såg någon utedel som ser ut som en igloo, förr var det rätt vanligt.
På min tidigare tank/innerdel så var det trevägaren som gav upp , hade jag haft magnetitfilter kanske jag klarat mig bättre.
Nuvarande bara tuffar och går och förhoppningsvis länge.

Men jag kanske haft tur eller sålt rätt modeller som hittills klarat mig bra.


Håller med om att enkelhet är driftsäkrast, därav försöker jag få kunder att välja on/off modeller av poolvärmepumpar när det är så galet stora mängder vatten som ska värmas och reservdelar blir billigare om något havererar efter garantitiden.
Hur får du det till att jag inte vill att vi inte ska tro på tillverkarnas redovisade
Effekter?

men så här fungerar det .
Om du tittar på vilken vp som helst när förångningen sjunker på grund av isbildningen på lamellerna så sjunker upptagen kyleffekt .
Dom ca första 10 min ger dom redovisad effekt
Tex vid -2 g ute . Vart efter isen byggs på går det bara sämre . Haft tillgång till ETM och
Senare Climacheck där jag mätt upp
Massor med olika LVVP . Tillverkarnas prestanda stämmer tills isbildningen tar fart .
Sen sjunker prestandan och det stämmer med
Naturlagarna.

Visst har vp blivit bättre idag kvalitets mässigt
Men fysiken är den samma

Efter att ha legat i snödrivor och lagat
Autorhermer mecathermer ctc nibe
En del Thermia pumpar Quantum airvell Rhoss
Konstiga kines maskiner mm mm
Byggt om förångare som inte fungerat
Skrotat vp som styrdes med kappilärrör
Elektronik som inte tålde strömmen.
Så är min personliga åsikt denna
En Nödlösning då det är billigare en ren el
Och man bör förvänta sig service kostnader .

Tex oj en av fläkt vingarna gick av .
Det oljudet och vibrationerna som uppstår nu
Vaknar man garanterat av .

sen har vi service kostnader på BV
Med .
Men min erfarenhet av det är att det är mycket mindre

skulle jag rekommendera något idag
På luft vatten fick det nog bli viessmann
Eller IVT Bosch .
Det blev ett byte på en fastighet
Från en ctc 10,8 (18 år )till en viessmann .
Det gjorde ca 4000 KWh första året
Enligt kunden själv .
Då kopplades anläggningen om från fast kondensering Shuntat till flytande kurva
Och vp gör allt VV mot en tidigare spets beredare


men ljudet är det samma utseendet det samma
Men vad göra om man bor på en grusås
 
Naturlagarna gör mycket riktigt att luft/luft och luft/vatten tappar effekt/effektivitet med påbyggnad av is på lamellerna.
Men årsverkningsgraden är för hela året inkl avfrostningar och inte bara vid ett visst gradantal och på årsbasis hamnar man oftast på runt 3 .

Du och jag har helt klart olika erfarenheter av strul med dessa och jag har väl haft tur med mina sålda !
Eller så har jag satsat på rätt modeller.

Nackdelen med luft/luft och luft/vatten är att utedelarna inte är så snygga , det kan låta (gäller att det finns bra placeringmöjlighet) och det blir vatten/is som man beroende på förutsättningar måste ta hand om.
 
Hur många luft - vatten sålde du innan 2010?
Det som kom på 90 -2000 talet va det sjukt mycket problem med .
Personligen tyckte jag då att Flash från
Mecatherm va dom som fungera bäst då.



Tomas , vilken lamell fördelning har vp
Du föreslog ?
Det är den som gör det lilla extra när kunden
Ska välja fabrikat av värmepump.
 
väldigt få sålda luft/vatten innan 2010 och det är ingen större mängd som jag säljer nu heller men trodde vi pratade om dagens luft/vatten och inte om äldre modeller då det gäller nyinköp .

Som jag skrev innan så har jag ingen erfarenhet av nya 40 och 60 modellen och har ingen på lager så kan ej mäta lamellfördelning, tveksamt om det ens står i servicemanualen.
Men när jag ser en så ska jag mäta.
Kan gå ut och mäta på min SW75YAA vid tillfälle

Det "lilla extra" är i mina ögon snarare att anläggningen justeras in ordentligt oavsett märke och fabrikat och oavsett luft/vatten eller bergvärme och att man har en försäljare/montör som installerar en modell för fastighetens förutsättningar vilket inte alltid verkar vara fallet dessvärre.
 
En driftoptimering utföres alltid oavsett fabrikat .
Men ingen värmepump blir bättre en källan till kyleffekt . Desto större förångaren / lamell fördelning desto bättre .
Det är det som gör det lilla extra
 
Alltid är synd att säga om man läser trådar ;)

Borrhålets kapasitet är det lilla extra om man ska göra jämförelse :D
 
C Comfort Thomas skrev:
Alltid är synd att säga om man läser trådar ;)

Borrhålets kapasitet är det lilla extra om man ska göra jämförelse :D
Det är det som är så bra med borrhål
Det är konstant och projektören
Bestämmer hur bra det blev
 
V vvs facit skrev:
min hustillverkare lämnade en toppeffekt
På 3,7 kw :D på det jag ska bygga
Med FTX .
Med så låg toppeffekt bygger du för litet.
 
Problemet är oftast att kunder som får offerter väljer den billigaste och då är det ofta djupet på hålet som är den stora skillnaden.
Synd att säga att temperaturen är konstant i ett borrhål då det beror på förutsättningarna och aggregatet som monterats

Precis som när kunder väljer offert på luft/vatten så går dom på prislappen och kanske inte vad som är bäst i "verkligheten" för alla har inte full koll.

Men lika mellan alternativen är att det blir rätt för fastigheten och kundens tappvarmvattenbehov

Svaret är till vvs facit då det kom ett inlägg imellan
 
Men Tomas
Du vrider och vänder lite .
Du vet att tempen balanserar på effekt uttaget
Ur ett borr hål eller mark kollektor
Speciellt med dom nya inverter vp
Tar du 4 kw i kyleffekt ur ett borr hål
På tex 200m balanserar hålet och
Du får en konstant temp. Ger konstant förångning.


tappar vi tex 1 -2 grad under cyklamen på
En on off pump
Ser du knappt det på förångningen
Så den är i princip konstant

mäter du aldrig dina installationer Tomas?
Det gör jag av egenintresse. Inte lika mycket nu som för . Många av pumparna har inbyggda
Mätutrustning så man ser direkt hur dom går .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.