19 864 läst ·
68 svar
20k läst
68 svar
Bergvärme+Vattenmantlad kamin+solfångare= Ackumulatortankstorlek?
Beror ju helt och hållet på hur man styr det hela. Detta har varit upp till diskussion ett otal gånger. Men min uppfattning är att en modern VP är snålast mot flytande konsensering och det löser man ju smidigast om man låter pumpen jobba parallellt med tanken. Alternativet är att låta nedre halvan av tanken fungera som "volymtank" och övre för VV. Detta kan dock äventyra skiktningen.
Hur har ni löst det? Fast eller flytande?
Hur har ni löst det? Fast eller flytande?
Jag kör flytande mot hela tanken vv förvärms i tanken i slingor och slutvärms i 1245ans inbyggda beredare shunten står helt öppen vid vp drift så acktanken blir i princip en arbetstank. Vid eldning värms vv till 60 grader i tanken via blandningsventil innan det går in i 1245ans beredare extern shuntstyrning sköter värmen alltså stänger den vid eldning till rätt framledning uppnås. Vp får info om tanktempen från en extern framledningsgivare som sitter på röret mellan tanken och shunten så vp stoppar så fort tempen stiger i tanken. allt funkar bra och växlar själv mellan ved eller vp vid vp drift håller sig vp rätt nära börvärde tack vare mycket vatten och det blir fina gångtider.
Jag ser heller inga problem att docka värmepump mot ackumulatortank. Kopplar man rätt borde det gå att köra flytande kondensering. Men jag tror dock inte på konceptet som vissa tillverkare kör med där värmepumpen värmer övre delen för varmvatten och mitten av tanken för värmesystemet. Att få en sån bra skicktning är väldigt svårt i praktiken.
Jag är principiellt emot att kombinera värmepump med andra uppvärmningskällor pga svårigheten att få rimliga återbetalningstider på dessa. T om FTX-system är svåra att räkna hem om man bara tittar på energibesparingen ett sådant ger. Nu har ju FTX-system andra fördelar.
Jag är principiellt emot att kombinera värmepump med andra uppvärmningskällor pga svårigheten att få rimliga återbetalningstider på dessa. T om FTX-system är svåra att räkna hem om man bara tittar på energibesparingen ett sådant ger. Nu har ju FTX-system andra fördelar.
Vet faktiskt inte exakt hur det fungerar, allt regleras av Ecozenithens
Tanken uppdelad i en övre och en undre del.
Längst ner i den undre delen av tanken är solslingan
Vedkaminen är inkopplad enligt sprängskissen i det bifogade pdf-dok.
Varmvattenslingan ligger i övre tanken
Till det är en 1400l acctank kopplad
Principskiss finns på sidan 19 i den här pdf:en
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=5d7bd010-5480-4ee7-8883-63a4a0a2b8e4&MediaArchive_ForceDownload=true
Tanken uppdelad i en övre och en undre del.
Längst ner i den undre delen av tanken är solslingan
Vedkaminen är inkopplad enligt sprängskissen i det bifogade pdf-dok.
Varmvattenslingan ligger i övre tanken
Till det är en 1400l acctank kopplad
Principskiss finns på sidan 19 i den här pdf:en
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=5d7bd010-5480-4ee7-8883-63a4a0a2b8e4&MediaArchive_ForceDownload=true
Fast kondensering känns dumt när vp har styr som stöder helt flytande kondensering och ger bättre cop men det finns många vp som går så mot tank pga okunskap hos installatören. Många slänger ut fullt fungerande pannor och tankar för att det är så krångligt och dyrt att docka ihop i mitt fall blev extra kostnaden en givare för 120 kr men jag gjorde jobbet själv. Men att köpa en panna när man redan har vp lönar sig inte.
HejHansR skrev:Jag ser heller inga problem att docka värmepump mot ackumulatortank. Kopplar man rätt borde det gå att köra flytande kondensering. Men jag tror dock inte på konceptet som vissa tillverkare kör med där värmepumpen värmer övre delen för varmvatten och mitten av tanken för värmesystemet. Att få en sån bra skicktning är väldigt svårt i praktiken.
Ja det har du rätt i att det kan vara svårt att räkna hemm om man skall köpa allt nytt.
Men det finns de som har befintlig utrustning som man kan förbättra med små medel, såg ett exempel på att man investerade en givare för 120:- och gjorde jobbet själv.
Borde vara en mycket bra investering.
Kul att se lösningar i stället för problemen.