19 863 läst ·
68 svar
20k läst
68 svar
Bergvärme+Vattenmantlad kamin+solfångare= Ackumulatortankstorlek?
Sida 1 av 5
Hej!
Jag är i startgroparna att bygga hus i Stockholmsområdet. Huset skall vara 2 plan + källare på totalt ca 330 m². Då energi ligger mig varmt om hjärtat kommer jag att installera en bergvärmepump (8-10 kW) med solfångare. Huset kommer att ha en vedeldad vattenmantlad kamin på 10 kW som kopplas ihop med värmepumpens system. Jag har sökt efter lämplig formel för att räkna ut hur stor ackumulatortank jag skall ha. Ska man helt enkelt gå på 10 l/m² uppvärmd yta eller är det någon annan tumregel som gäller i detta fall?
Jag har även tittat på bergvärmepump och fastat för CTC Ecoheat. Någon som har ett bättre förslag?
/Magnus
Jag är i startgroparna att bygga hus i Stockholmsområdet. Huset skall vara 2 plan + källare på totalt ca 330 m². Då energi ligger mig varmt om hjärtat kommer jag att installera en bergvärmepump (8-10 kW) med solfångare. Huset kommer att ha en vedeldad vattenmantlad kamin på 10 kW som kopplas ihop med värmepumpens system. Jag har sökt efter lämplig formel för att räkna ut hur stor ackumulatortank jag skall ha. Ska man helt enkelt gå på 10 l/m² uppvärmd yta eller är det någon annan tumregel som gäller i detta fall?
Jag har även tittat på bergvärmepump och fastat för CTC Ecoheat. Någon som har ett bättre förslag?
/Magnus
Vi har ett liknade system som det du har tänkt bygga.
CTC EcoZentit + extern acctank på 800l = ca 1300l acc-volym
EcoAir 107
12 kvm solpaneler, hur mycket effekt de ger vet jag inte för de satt på taket när vi köpte huset.
28kw vattenmantlad kamin.
vi bor på 120 kvm + källare på 70 kvm som ännu inte är boarea.
I ditt fall tror jag 3300l är lite väl mycket, Med en så liten kamin får du svårt att få upp tempen i 3300l och bergvärmen behöver du ju inte lagra i acctanken på samma sätt som energin från veden eller solen. Bara utifrån kaminens effekt räcker nog 1000l, men sen har du ju solpanelerna att ta hänsyn till. Våra 12kvm får lätt upp tempen i vår tank till 80+ grader under en solig sommar dag.
CTC EcoZentit + extern acctank på 800l = ca 1300l acc-volym
EcoAir 107
12 kvm solpaneler, hur mycket effekt de ger vet jag inte för de satt på taket när vi köpte huset.
28kw vattenmantlad kamin.
vi bor på 120 kvm + källare på 70 kvm som ännu inte är boarea.
I ditt fall tror jag 3300l är lite väl mycket, Med en så liten kamin får du svårt att få upp tempen i 3300l och bergvärmen behöver du ju inte lagra i acctanken på samma sätt som energin från veden eller solen. Bara utifrån kaminens effekt räcker nog 1000l, men sen har du ju solpanelerna att ta hänsyn till. Våra 12kvm får lätt upp tempen i vår tank till 80+ grader under en solig sommar dag.
Fundera på hur lång tid det tar att elda upp 2000l. Kan inte se att du skulle kunna nyttja så stor volym.
Känns som att noone70 har en rimlig slutsats.
Såvida du inte tänkt skaffa en Walltherm. Då ska du nog gå upp i volym.
http://www.walltherm.se/produkter/konigsspitze.asp
Känns som att noone70 har en rimlig slutsats.
Såvida du inte tänkt skaffa en Walltherm. Då ska du nog gå upp i volym.
http://www.walltherm.se/produkter/konigsspitze.asp
Det är systemmässigt tvivelaktigt att kombinera solfångare och bergvärmepump. Sparad inköpt energi från solfångarna blir producerad energi från solfångarna dividerat med värmepumpens värmefaktor (Det är energin som behövs för att värmepumpen skall tillverka lika mycket varmvatten som solfångarna). Har du ett optimalt dimensionerat bergvärmesystem behöver du inte återladda borrhålet.
Gör miljön en tjänst och slopa den vattenmantlade kaminen. För pengarna som blir över, borra djupare eller gå upp en storlek på värmepumpen så får du ändå mindre energiförbrukning.
Hej MagnusBenno77 skrev:Hej!
/Magnus
Jag skulle satsa på en störe ackumulatortank som räcker ett tag du kan åka bort en lörda / söndag utan att fundera om värmen räker.
men lite mer efekt från braskaminen skulle inte vara så dumt om du tänker att det sirkulerar 1000 liter i timmen och att du höjer vatten tempen med 25 grader = 25 kvh. (braskamin på 25 kvh)
Om du då har 3000 liters ackumulatortank så kan du dela 25 med 3 = 8,3 grader i timmen som du höjer temperaturen i ackumulatortank.
En braskamin på 10 kvh skulle höja tempen med 3,3 grader i timmen , mycket elda skulle det bli.
12 kvm solfångare ger ungefär 7,2 kvh ett bra till skot till ackumulatortanken kan räcka mycket väl på sommaren för att täcka varmvatten behovet (Beror på antalet familjemedlemmar och soltimmar).
Även mycket bra att bergvärmen är ansluten till ackumulatortanken för om du eldar mycket så kommer inte bergvärmen att jobba så mycket heller.
Bergvärmen kan vara justerad så att den starta på en minimi nivo på önskad temperatur i ackumulatortanken.
Så länge som du eldar så att ackumulatortanken har en högre tämp än miniminivån så står bergvärmare still
bergvärmen tar över om ni är bortresta eller inte känner för att elda.
Dessutom kan bergvärmen helt stängas om det visar sig att solfångaren klarar behovet på sommaren med tappvarmvatten.
?? Är det en helt ny enhet för effekt, eller har du helt och hållet fått saker och ting om bakfoten??? Vidare är jag helt säker på att du kommer få mothugg gällande ackanslutning av BVP.heij skrev:Hej Magnus
Jag skulle satsa på en störe ackumulatortank som räcker ett tag du kan åka bort en lörda / söndag utan att fundera om värmen räker.
men lite mer efekt från braskaminen skulle inte vara så dumt om du tänker att det sirkulerar 1000 liter i timmen och att du höjer vatten tempen med 25 grader = 25 kvh. (braskamin på 25 kvh)
Om du då har 3000 liters ackumulatortank så kan du dela 25 med 3 = 8,3 grader i timmen som du höjer temperaturen i ackumulatortank.
En braskamin på 10 kvh skulle höja tempen med 3,3 grader i timmen , mycket elda skulle det bli.
12 kvm solfångare ger ungefär 7,2 kvh ett bra till skot till ackumulatortanken kan räcka mycket väl på sommaren för att täcka varmvatten behovet (Beror på antalet familjemedlemmar och soltimmar).
Även mycket bra att bergvärmen är ansluten till ackumulatortanken för om du eldar mycket så kommer inte bergvärmen att jobba så mycket heller.
Bergvärmen kan vara justerad så att den starta på en minimi nivo på önskad temperatur i ackumulatortanken.
Så länge som du eldar så att ackumulatortanken har en högre tämp än miniminivån så står bergvärmare still
bergvärmen tar över om ni är bortresta eller inte känner för att elda.
Dessutom kan bergvärmen helt stängas om det visar sig att solfångaren klarar behovet på sommaren med tappvarmvatten.
Nä ingen ny enhet för att värma 1000 liter vatten 1 grad går det åt 1kvh och vad dett gäller att ansluta bergvärmepumpen till acktanken kvarstår min synpungtjensaro skrev:
Utan att vara expert på något vis så tycker jag att ert värmeförslag är alldeles för komplicerat, dyrt och överdimensionerat för ett hus i Sthlmsområdet.
I början av vårt byggande hade vi liknande tankar som ni har nu. Vid närmare eftertanke och efterforskningar kom vi fram till två slutsatser. Det ena var att hålla värmesystemet så enkelt som möjligt för att undvika driftsstörningar. Det andra var att det aldrig kommer att gå att ekonomiskt räkna hem flera dyra investeringar. Ni måste dessutom ha ett ventilationssystem för återvinning av frånluftsvärmen vilket också kostar pengar.
I början av vårt byggande hade vi liknande tankar som ni har nu. Vid närmare eftertanke och efterforskningar kom vi fram till två slutsatser. Det ena var att hålla värmesystemet så enkelt som möjligt för att undvika driftsstörningar. Det andra var att det aldrig kommer att gå att ekonomiskt räkna hem flera dyra investeringar. Ni måste dessutom ha ett ventilationssystem för återvinning av frånluftsvärmen vilket också kostar pengar.
Det beror ju på, har man tänkt ha en kamin i huset. Varför inte sätta in en vattenmantlad kamin? Extrakostnaden är inte så stor när man ändå har rörmockare och murare rännande hos sig. Det var iaf så vi resonerade när vi satt in vår.Hemmakatten skrev:Utan att vara expert på något vis så tycker jag att ert värmeförslag är alldeles för komplicerat, dyrt och överdimensionerat för ett hus i Sthlmsområdet.
Vi har ett liknade system (beskrivet tidigare i tråden) som det TS vill sätta upp, det har rullat i 2,5 år nu. VP har ifs strulat lite men det är något som hade hänt oavsett hur resten av systemet sett ut. I övrigt har allt fungerar klockrent!
HejHemmakatten skrev:Utan att vara expert på något vis så tycker jag att ert värmeförslag är alldeles för komplicerat, dyrt och överdimensionerat för ett hus i Sthlmsområdet.
Vad är så specielt med stockholmsorådet behövs inte värme till husen där.
En bergvärme pump kan innehålla frånluftsåtervinning beror på vilken typ man väljer, ett bra val till ett stort hus som kommer att kräva en del energi för att vära upp + varmvatten.
Vad gällande att räkna hem allt kannse inte alltid går men det beror lite på vad man har för önskemål.
En braskamin kan ha en annan aspekt mysfaktor till exempel och om den ändå är ett önskemål att ha är det inte fel att samtidigt som det är en mysfaktor faktiskt kan ge en hel del energi också.
Braskaminerna är deklarerade med vilken energi dom avger både vatten o strålningsvärme.
Skillnaden på en vanlig braskamin och en vattenmantlad är inte så stor i kostnad och instalationskostnaden för två kopparrör en cirkpump och diftermostat som blir tillkommande är ingen överdådlig kostnad i gämförelse med vad man får tillbaka klar vinst.
Varken kompliserad eller dyrt instalation.
Vad det gäller solfångare så är det en höjdare på billig energi.
Heller ingen kopliserad instalation enkel styrning.
Sedan kan man tänka att inte utföra allt på en gång detta kan vara ett mål i framtiden , förbered för solfångare med vattenrör inkl ett rör för el (tempgivare).
Det gäller även en braskamin förbered för installation när man bygger, sen blir det dyrt att i efterhan börja att riva upp väggar tak mm för att instalera.
Vad gällande att räkna hem så kanse att marginalen kan tyckas vara liten men en sak är säker energin blir inte biligare med tiden.
Om det är kWh du menar så gäller:heij skrev:
W=cp dT m
Där cp= 4,19kJ/kgK
m= 1000kg
dT=1
Detta ger W=4,1911000=4900kJ
P=W/t
t= 1 timme=3600s
Ger P=4900/3600= 1,16kW
Det krävs mao 1,16kWh för att värma 1000kg vatten 1grad C.