jag har en thermia bergvärme pump.
på framtemp står det 48 (70)

om jag har förstått det rätt så ska det hälst stå 70 (70) ?
det sitter bara enkelradiga element i flera rum i huset ...
skulle det bli bättre framtemp värde om jag byter till större element ?.

står det 48 (70) så håller den på att göra varmvatten. Den ska inte stå på 70 (70) för då är det nått fel, helst bör den inte gå över 50-55. klarar den inte att hålla värmen med den temperaturen ska du nog fundera på att byta lite element eller komplettera med nån fläktkonvektor.

kan inte termia tyver.
men har du bara enkelradiga radar så kanske de kan vara så illa att den vill ha 70 grader o då ska man inte ha värmepump, helt klart oönsamt. om det nu inte är så att den gör varmvatten.
Är det nu så här illla så måste du defenetivt byta radiatorer, o ta då till regält!!!
det ska inte gå över 50 grader när det är den kallaste dagen på året (kan du dimensionera så du aldrig går över 45 grader så är det ännu bättre)

Vid varmvattenberedning ställer pumpen om maxtempen till 70 för att den inte ska bryta på för hög framledningstemp. Den bryter sedan på pressostaten när vattnet nått ca 56 grader. När vattnet är varmt ställer pumpen om till "normala"värden för värme

du ser dessutom i första menyn inna du börjar knappa vad den gör just då, en hus symbol = värme, en tank med tappkran = varmvatten

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.