1 583 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Bergvärme och vedspis/acktank
Vi tänkte skaffa bergvärme. Men funderar även på att sätta en liten vedspis i köket, och vill då kombinera den med en ackumulatortank.
När vi berättade om detta för några värmepumpssäljare på en mässa, så tyckte de inte att det var någon bra idé med vedspis/acktank då det enligt dem skulle vara för svårt att reglera.
Är det någon som provat något liknande?
När vi berättade om detta för några värmepumpssäljare på en mässa, så tyckte de inte att det var någon bra idé med vedspis/acktank då det enligt dem skulle vara för svårt att reglera.
Är det någon som provat något liknande?
Då vi installerar acktankar använder vi växelventil. Styrning av den kan ske på flera sätt under förutsättning att man inte har en värmepump som är begränsad till den inbyggda styrningen.
Att det skulle vara svårt på något sätt kan jag inte begripa. Tyvärr är många värmepumpnasare (ursäkta uttrycket) rent ut sagt pantade. De är så insnöade på sina produkter att de inte kan tänka sig att kombinera en värmepump med exempelvis oljepanna eller annat.
Hälften av de installationer jag säljer/projekterar är i kombination med oljeeldning eller annan värmekälla.
Byt leverantör om de inte förstår vad de håller påmed.
Att det skulle vara svårt på något sätt kan jag inte begripa. Tyvärr är många värmepumpnasare (ursäkta uttrycket) rent ut sagt pantade. De är så insnöade på sina produkter att de inte kan tänka sig att kombinera en värmepump med exempelvis oljepanna eller annat.
Hälften av de installationer jag säljer/projekterar är i kombination med oljeeldning eller annan värmekälla.
BAS - jag har ingen erfarenhet av att kombinera flera värmekällor via en acktank men min spontana tanke vara inte att använda växelventiler utan snarare att använda extra kopparslingor i tanken?BAS skrev:Då vi installerar acktankar använder vi växelventil. Styrning av den kan ske på flera sätt under förutsättning att man inte har en värmepump som är begränsad till den inbyggda styrningen.
Varför inte, som exempel, ha en tank med inlopp + utlopp för radiatorkretsen samt två kopparslingor, en för vedpannan och en för VPn? VPns framledningsgivare skall sitta på framledning direkt efter tanken. Jag antar att man också skulle kunna låta VPn arbeta mot hela volymen i acktanken och cirkulera radiatorvattnet i en kopparslinga i tanken?
För att få hög COP ska värmepumpen arbeta med låga temperaturer. Det får den inte göra om du kombinerar den med vedeldning i samma tank.
Däremot kan du sätta VP direkt efter radiatorslingan för att arbeta med kalla temperaturer.
Mata tanken med vedeldning. Då tankenhar blivit varmare än radiatorvattnet från VP kan du låta styrningen stänga VP och växelventilen mata från tank istället för från VP. Då du eldar måste du även ha en shunt som håller ner temperaturen. Shunten ska dock var helt öppen då VP går.
Däremot kan du sätta VP direkt efter radiatorslingan för att arbeta med kalla temperaturer.
Mata tanken med vedeldning. Då tankenhar blivit varmare än radiatorvattnet från VP kan du låta styrningen stänga VP och växelventilen mata från tank istället för från VP. Då du eldar måste du även ha en shunt som håller ner temperaturen. Shunten ska dock var helt öppen då VP går.
Klicka här för att svara