3 043 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Bergvärme / mekanisk ventilation
Vi ska ha bergvärme (Nibe Fighter 1210-7) och har varit inne på att komplettera denna med frånluftsmodulen FLM30. MEN, i fall man väljer att inte ha denna, hur löser man då frånluftsventilationen bäst??
Hur har ni andra som har bergvärme löst ventilationen?
Hur har ni andra som har bergvärme löst ventilationen?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
FLM30 återvinner värmen i frånluften och höjer värmepumpens värmefaktor. Tilluften tas fortfarande in ouppvärmd via väggventiler. Med ett FTX-aggregat används värmeåtervinningen av frånluften till att värma tilluften. Med ett ftx slipper man problem som kallras från ventiler etc.
KarlXII; ta också en titt på Enervents ftx-aggregat (roterande värmeväxlare liknande Heru)
www.mecvent.se/ventv_hushall.htm
www.enervent.fi/sve/egnahem/index.html
eller t ex Villavent eller Vallox om man vill ha en motströmsväxlare
www.villavent.se
http://www.vallox.fi/etusivu_svenska.asp?kieli=4
KarlXII; ta också en titt på Enervents ftx-aggregat (roterande värmeväxlare liknande Heru)
www.mecvent.se/ventv_hushall.htm
www.enervent.fi/sve/egnahem/index.html
eller t ex Villavent eller Vallox om man vill ha en motströmsväxlare
www.villavent.se
http://www.vallox.fi/etusivu_svenska.asp?kieli=4
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden