Vi ska ha bergvärme (Nibe Fighter 1210-7) och har varit inne på att komplettera denna med frånluftsmodulen FLM30. MEN, i fall man väljer att inte ha denna, hur löser man då frånluftsventilationen bäst??

Hur har ni andra som har bergvärme löst ventilationen?
 
Just nu har vi en fläkt på taket som suger ut luft ur huset. (Mekanisk frånluftsventilation.)
Snart kommer det nog att installeras ett FTX-aggregat, sannolikt Heru.
 
Ok, verkar som om FLM30 är ett rätt prisvärt alternativ i alla fall då (listpris ca 9000 kr), då riktpriset för en Heru är från 12.750.
 
FLM30 återvinner värmen i frånluften och höjer värmepumpens värmefaktor. Tilluften tas fortfarande in ouppvärmd via väggventiler. Med ett FTX-aggregat används värmeåtervinningen av frånluften till att värma tilluften. Med ett ftx slipper man problem som kallras från ventiler etc.

KarlXII; ta också en titt på Enervents ftx-aggregat (roterande värmeväxlare liknande Heru)
www.mecvent.se/ventv_hushall.htm
www.enervent.fi/sve/egnahem/index.html

eller t ex Villavent eller Vallox om man vill ha en motströmsväxlare
www.villavent.se
http://www.vallox.fi/etusivu_svenska.asp?kieli=4
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.