Hej,

Vi är i processen att bygga hus och ska nu välja värmekälla och ventilation. Alternativen vi velar mellan är bergvärmepump (BVP) med mekanisk frånluft eller fjärrvärme (FV) med FTX. Det är ungefär 30 000:- dyrare att installera BVP men den ska vara billigare i drift. Dagens elpriser är dock skyhöga och det verkar inte finnas någon kortsiktig lösning. Om jag räknar med senaste årets elpriser så verkar det vara svårt att räkna hem en BVP och då har jag inte tagit hänsyn till att ett FTX-system sparar en del värme. Det verkar dock vara högst oklart hur mycket energi FTX faktiskt sparar. Försäljare säger såklart att det sparar mycket (20-25%) medans jag läst här i forumet att det nästan inte sparar något alls.

Finns det någon här som kan hjälpa oss ta ett beslut?

Funderar ni på ha solceller så synkar det bättre med BVP.

Hej! Några tusen kWh brukar man spara med FTX men FTX är lite lurigt för det kan finnas både elektrisk förvärmare för att klara påfrostningen och elektrisk eftervärmare för att alltid ha komfortvarm tilluft. Detta kan dra upp till 2000 W om man kör på för fullt. Gäller att läsa på om just den typ/modell av FTX man funderar på att skaffa. Bergvärme med frånluftsåtervinning brukar man säga motsvarar ett drygt 30 m djupare borrhål så det kanske blir billigare med vanlig enkel kanalfläkt om det godkänns. Med dagens höga och osäkra elpris får man nog säga att fjärrvärme med FTX är mycket intressant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.