F Fnularen skrev:
Jag har Nibe bergvärmepump sedan 16år, den bara tuggar o går troligtvis eftersom den jobbar emot en relativt jämn temperatur på bergsvattnet. En luft/vatten kommer ju att jobba under väldigt varierande utetemperaturer vilket ställer större krav på att pumpens materialval är rätta.
För utom ovan livslängdsfundering av luft/vatten-pump så är valet bergVVP tveklöst rätt pga:
1. Jag slipper störande fläktljud i trädgården.
2. Inga fula utomhusdelar som ska placeras så att "de inte syns" eller stör.
3. I Stockholmsområdet är det på vintern ofta fuktig luft några grader över nollan. När luften går genom utedelen så plockar man ut värme o då fryser fukten till is på lamellerna. Denna is sänker naturligtvis verkningsgraden o då startar pumpen en omvänd funktion, dvs avfrostning av collectorn. Denna avfrostning tar värme från huset vilket sänker verkningsgraden om det blir många avfrostningar per dygn. Dessutom måste du placera utomhusdelen så att smältvattnet hanteras så att det inte fryser till en isbana nedanför. (Egen erfarenhet av min luft/luft panasonic pump)
4. Min Nibe pump går på 3Fas 400V vilket gör att belastningen blir jämt fördelad över alla tre faser vilket betyder att man klarar sig på en lägre huvudsäkring vilket idag är mkt viktigt då de galna nätägarna tar rejält betalt för varje steg uppåt i huvudsäkringen.
De luft/vatten pumpar jag sett har anv sig av 230v enfas vilket gör att du måste betala gör en större huvudsäkring och att det kommer att vara svårt att balansera effektuttaget mellan faserna.
5. Ett väl dimensionerat och tilltaget borrhål använder du på nytt när pumpen är slut så det är mer eller mindre en engångsinvestering.

Har Tibber o jag ligger som oftast på mindre än hälften av snitt-elförbrukningen jämfört med liknande storlek på villa, ort o hushållsstorlek.
Jag kör med en 9kW Panaskonic TCAP Luftvatten (3fas)
Varför?
1) då jag skulle byta gamla LuftVatten så kostade bergvärme 120k extra
2) Mina element behöver högre temeperaturer än de flesta bergvärmepumpar trivs med
3) Värmer pool på sommaren mha husets LVVP och poolvärmeväxlare
4) Bor utanför Norrköping så LVVPn isar inte ofta/mycket samt man märker inte ens då den avfrostar.

1) det är en personlig upplevelse. Min LVVP hör man bara om man står inom 2-3m. Jag hör grannens LuftLuft betydligt mer överallt.
2) Tja det är iofs en poäng men bryr mig inte då jag hittat en bra placering som inte stör. Fast det är ju individuellt och skiljer från fastighet till fastighet.
3) Se ovan. Min isar inte mycket och grävde en liten stenkista så smältvattenet märks inte ens.
4) Nja det stämmer inte att luftvatten är 1fas. Större delen av alla 9kW LuftVatten jag kollade på är 3fas. Det var bara enstaka som bara hade 1fas och går man upp till kring 12kW är alla 3fas rakt av.
5) Nja ... att det är väldimensionerat nu betyder inte att det kommer att vara det då VPn ska bytas.
Många av de som satte in bergvärme för 15-20 år sen har idag för små borrhål för dagens bergvärmepumpar. Så då de byter måste de borra på nytt.
Det var därför jag skrev att man ska borra extra djupt om man väljer bervärme.

Så igen om man ska ta bergvärme eller LuftVatten beror på förutsättningar.
1) Var i Sverige man bor. TS bor i Sthlm. Där fungerar båda.
2) Vad har man för element? Har man högtemperatur element så är bergvärme inte lämpligt
3) Ska man bara värma huset eller ska man värma pool med?
4) Hur mycket pengar skiljer bergvärme med djupt borrhål mot LuftVatten i? är det bara 50-75tusen eller är det 120tusen eller mer?
5) Var kan man placera utedel för LuftVatten? Hur störande (både estetiskt och ljud) kommer den att kanske vara?

Ska nämnas att min LuftVatten VP har en verklig (och verifierad) COP på 4.3 vid -2(snitt temp vid mitt hus under vintern så mellan skillnaden mot en bergvärme som ligger på 5 är inte så stor att det alltid blir till bergvärmens fördel.

Notera att jag inte är för eller emot nån av värmepumps typerna. Utan tycker att man måste avgöra sina egna förutsättningar. Ofta är bergvärme bättre, men ibland om man har rätt förutsättningar är luftvatten bättre.

Då jag bytte den gamla Luft/Vatten VP (13år) mot den nya så halverade jag den el värmepumpen drog.

• Gilla
Sunken8b
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
Nja. Golvvärme sänker faktiskt uppvärmningskostnaden något även om det inte är mycket.
När jag kollade på vårt hus så skulle golvvärme spara en del energi pga att det går att ha lägre framledningstemp än med radiatorer vilket gör att pumpen får något bättre COP.
Men det betyder inte att det per automatik är en bra idé rent ekonomiskt. Jag har för mig att det skulle spara ca 3000 kWh om året i bästa fall för vårt hus.
Om jag tittar på vad energikalkylerna säger och vad merkostnaden var för oss så tar det ca 30 år innan vi tjänat in mellanskillnaden på att ta golvvärme istället för radiatorer. Baserat på att vi ändå skulle ha bytt ut alla golv och lagt ny parkett överallt. Dvs det är inga stora pengar man sparar.
Vi valde ändå golvvärme eftersom vi ville slippa radiatorerna och för att golvvärme ger något högre komfort.

Vad gäller djup på borrhål så har du helt rätt.
Vi lät firman räkna på två alternativ. Ett där vi bara värmer huset som skulle kräva 180m hål. Och ett alternativ där vi har kapacitet för att i framtiden kunna värma en pool med bergvärmen. Det blev 250m hål.
Merkostnaden för det var ca 20 000 kr vilket i sammanhanget är ganska små pengar. Mindre än 10% merkostnad.
Och i vårt fall så resulterar det i lite högre temp i brunnen vilket i sig kan ge något ökad COP. I vårt fall går den aldrig under 6 grader upp från brunnen.
Bergvärme har ju fördelen att den har ungefär samma COP hela tiden. En luft/vatten tappar ju COP när det blir kallare ute eftersom den får kämpa mot en större temperaturskillnad.
Det jag har läst är att borrhålen riskerar att bli för kalla om man kör och värmer pool på sommaren så effektiviteten kommande vinter sänks. Men det kanske har med djupet på borrhålet att göra??

Var bor ni och vad har ni för COP på er bergvärme?
som jag skrev i ett inlägg ovan så är vinterdygnsmedeltemperaturen -1C till -2C där jag bor och har en verklig och verifierad COP på 4.3 på min LVVP under vintern.
Ligger COP:en närmare 5 skulle det aldrig varit värt 120k extra mot det jag betalade.
är den närmare 6 så kan man fundera på det.

S
M MrDizzy skrev:
Det jag har läst är att borrhålen riskerar att bli för kalla om man kör och värmer pool på sommaren så effektiviteten kommande vinter sänks. Men det kanske har med djupet på borrhålet att göra??

Var bor ni och vad har ni för COP på er bergvärme?
som jag skrev i ett inlägg ovan så är vinterdygnsmedeltemperaturen -1C till -2C där jag bor och har en verklig och verifierad COP på 4.3 på min LVVP under vintern.
Ligger COP:en närmare 5 skulle det aldrig varit värt 120k extra mot det jag betalade.
är den närmare 6 så kan man fundera på det.
Precis. ska man värma en pool så innebär det att man inte vilar borrhålet under sommaren och då behöver man ett djupare hål för att hålet inte ska behöva någon återhämtningstid. Har man dimensionerat hålet för att bara värma huset och ändå sätter dit en pool så riskerar man att hålet inte klarar av att hålla temperaturen utan blir kallare och kanske fryser helt. Därav att dom där projekterade för 70 meter hål till för att ge utrymme till en pool.
Det får bieffekten att temperaturen i vårt hål inte sjunker nästan något under vintern. Vi hade 7 grader i början av vintern och nu ligger det på 6 grader.

Vårt COP ligger på 4,5 totalt (inklusive både värme och varmvatten) men då är det långt ifrån optimalt inställt. Jag vågar lova att jag ligger med alldeles för hög framtemp men jag har inte orkat lägga energi på det för vi kommer att tilläggsisolera huset till sommaren och då kommer jag i alla fall att behöva justera värmekurvan rätt mycket och rumstermostaterna tar hand om den mesta justeringen i alla fall och i kombination med arbetstanken så har vi inte speciellt många start och stopp på kompressorn. I vårt fall så har vi inget bra ställe att placera en utomhusdel där den inte skulle vara ivägen eller störa så för mig var det inte ett alternativ. Plus att det trots allt under Januari och februari ganska ofta är långa perioder när temp är -10 till -20.
Vi bor i Stockholmsområdet.

Men du har rätt i att rent ekonomiskt så skulle vi förmodligen få nästan samma uppvärmningskostnad med en LLVP och borrhålet är ju en merkostnad. en BVP och en LLVP med samma effekt kostar ju ungefär lika och om jag kollar på priser så var vår pump 140 000 i listpris vilket lämnar 90 000 för installation samt borrhål. Gissningsvis står borrhålet för merparten av de 90 000 kronorna.

Den stora fördelen med bergvärme är att man då får möjlighet att ta ut frikyla ur borrhålet för att få gratis AC i huset. Något som vi kommer att fixa vilket gör att vi sparar en del pengar jämfört med att köra en värmepump för att kyla huset. För det blir rejält varmt inne under sommaren.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Sofia1 skrev:
De billigare av/på-pumparna jobbar på full effekt eller inte alls, och de är därmed sämre med den nya effekttaxan.
Det här skulle jag ifrågasätta. En normal installation av en på/av-värmepump körs typiskt i på-läge och därefter i avstängt läge i cykler om signifikant mindre än en timme. Eftersom effekttaxan normalt medelvärdesbildas över en timme så spelar det ingen större roll ifall man tex under den där timmen kört kompressorn på 2.1kW i 20 min och därefter haft den avstängd i 40 min (för en på/av-BV) alternativt kört kompressorn på 0.7kW kontinuerligt under hela timmen (varvtalsstyrd BV). BV belastar i båda dessa fall effekttaxan med 0.7kW.

Om någon nätleverantör skulle övergå till tex 15min medelvärdestid för effekttaxan så blir det ju dock en skillnad

M MrDizzy skrev:
Jag kör med en 9kW Panaskonic TCAP Luftvatten (3fas)
Varför?
1) då jag skulle byta gamla LuftVatten så kostade bergvärme 120k extra
2) Mina element behöver högre temeperaturer än de flesta bergvärmepumpar trivs med
3) Värmer pool på sommaren mha husets LVVP och poolvärmeväxlare
4) Bor utanför Norrköping så LVVPn isar inte ofta/mycket samt man märker inte ens då den avfrostar.

1) det är en personlig upplevelse. Min LVVP hör man bara om man står inom 2-3m. Jag hör grannens LuftLuft betydligt mer överallt.
2) Tja det är iofs en poäng men bryr mig inte då jag hittat en bra placering som inte stör. Fast det är ju individuellt och skiljer från fastighet till fastighet.
3) Se ovan. Min isar inte mycket och grävde en liten stenkista så smältvattenet märks inte ens.
4) Nja det stämmer inte att luftvatten är 1fas. Större delen av alla 9kW LuftVatten jag kollade på är 3fas. Det var bara enstaka som bara hade 1fas och går man upp till kring 12kW är alla 3fas rakt av.
5) Nja ... att det är väldimensionerat nu betyder inte att det kommer att vara det då VPn ska bytas.
Många av de som satte in bergvärme för 15-20 år sen har idag för små borrhål för dagens bergvärmepumpar. Så då de byter måste de borra på nytt.
Det var därför jag skrev att man ska borra extra djupt om man väljer bervärme.

Så igen om man ska ta bergvärme eller LuftVatten beror på förutsättningar.
1) Var i Sverige man bor. TS bor i Sthlm. Där fungerar båda.
2) Vad har man för element? Har man högtemperatur element så är bergvärme inte lämpligt
3) Ska man bara värma huset eller ska man värma pool med?
4) Hur mycket pengar skiljer bergvärme med djupt borrhål mot LuftVatten i? är det bara 50-75tusen eller är det 120tusen eller mer?
5) Var kan man placera utedel för LuftVatten? Hur störande (både estetiskt och ljud) kommer den att kanske vara?

Ska nämnas att min LuftVatten VP har en verklig (och verifierad) COP på 4.3 vid -2(snitt temp vid mitt hus under vintern så mellan skillnaden mot en bergvärme som ligger på 5 är inte så stor att det alltid blir till bergvärmens fördel.

Notera att jag inte är för eller emot nån av värmepumps typerna. Utan tycker att man måste avgöra sina egna förutsättningar. Ofta är bergvärme bättre, men ibland om man har rätt förutsättningar är luftvatten bättre.

Då jag bytte den gamla Luft/Vatten VP (13år) mot den nya så halverade jag den el värmepumpen drog.
Tyvärr är de "fakta" du tar upp lite tyckande och antagande men visst finns det luft/vatten pumpar som har 3fas motor men vem behöver en 12kw pump? Mindre luftvärmepumpar är 1fas o tillskottsvärmen på de andra faserna. ... jag har 6kw på min begvärmepump för mina 175m2 och den har under sina 16år aldrig behövt använda eltillskott. En VP behöver inte vara kraftfullare(=dyrare) än för ca 60% effekt av DUT behovet.

Självklart kostar det mera att borra 150meter än att ställa upp en ful och högljudd utomhusdel på några cementplattor i en liten Stockholmsträdgård och som man får leva med under i bästa fall 15år.

Ditt generella antagande att befintliga borrhål idag skulle vara för grunda för en ny pump är en killgissning o saknar grund för det är ju i dessa dyreltider inte så att vi slösar mer på elen än för 10år sedan då vi hade låga o förutsägbara elpriser. Jovisst, det finns massor med misslyckade och snåla borrdjup. .. att borra är ju egentligen löjligt billigt i sammanhanget, kanske 500kr/m extra, så varför inte lägga till kanske 20meter när borraren ändå är där så är broblemet löst.

Det du säger om att vattnet vid avisningen inte är ett problem för dig stämmer säkert för dig o i din ort men det är ändå något man måste ta höjd för om man inte vill anlägga isbana på sin lilla Stockholmstomt. Det enda jag vet är att min luft/luft panasonic pump ger STORA mängder vatten på Stockholmsvintern och som jag har problem med att kunna bli av med i min fjuttiga trädgård. Jag kunde också se att pumpen inte kom upp till angivna COP pga av de många avfrostningarna.

Men som du så klokt säger så är erfarenheter o förutsättningar så olika att det är svårt att generalisera och ge råd. Luft/vatten har ju blivit betydligt effektivare och jag tror att många attraheras av att man slipper borrkostnaderna och det enda jag vill med det här inlägget är att dela med mig med mina erfarenheter från både mina luft- och berg-värme installationer och att det är viktigt att titta på ALLA förutsättningar och inte bara låta inköpspriset styra.

Allt är vilken energiprestanda man eftersträvar och hur elpris utvecklas nästa 20 års period. Vi gjorde av med 4500 kwh i uppvärmning och varmvatten (separat elmätare på vp) senaste 12 månaderna (var en varm vinter) på 220 kvm atemp i Stockholm området, det ger 20,5 kwh/m2 med bergvärme. Sedan tillkommer hushållsel som är ungefär lika mycket till.

F Fnularen skrev:
Tyvärr är de "fakta" du tar upp lite tyckande och antagande men visst finns det luft/vatten pumpar som har 3fas motor men vem behöver en 12kw pump? Mindre luftvärmepumpar är 1fas o tillskottsvärmen på de andra faserna. ... jag har 6kw på min begvärmepump för mina 175m2 och den har under sina 16år aldrig behövt använda eltillskott. En VP behöver inte vara kraftfullare(=dyrare) än för ca 60% effekt av DUT behovet.

Självklart kostar det mera att borra 150meter än att ställa upp en ful och högljudd utomhusdel på några cementplattor i en liten Stockholmsträdgård och som man får leva med under i bästa fall 15år.

Ditt generella antagande att befintliga borrhål idag skulle vara för grunda för en ny pump är en killgissning o saknar grund för det är ju i dessa dyreltider inte så att vi slösar mer på elen än för 10år sedan då vi hade låga o förutsägbara elpriser. Jovisst, det finns massor med misslyckade och snåla borrdjup. .. att borra är ju egentligen löjligt billigt i sammanhanget, kanske 500kr/m extra, så varför inte lägga till kanske 20meter när borraren ändå är där så är broblemet löst.

Det du säger om att vattnet vid avisningen inte är ett problem för dig stämmer säkert för dig o i din ort men det är ändå något man måste ta höjd för om man inte vill anlägga isbana på sin lilla Stockholmstomt. Det enda jag vet är att min luft/luft panasonic pump ger STORA mängder vatten på Stockholmsvintern och som jag har problem med att kunna bli av med i min fjuttiga trädgård. Jag kunde också se att pumpen inte kom upp till angivna COP pga av de många avfrostningarna.

Men som du så klokt säger så är erfarenheter o förutsättningar så olika att det är svårt att generalisera och ge råd. Luft/vatten har ju blivit betydligt effektivare och jag tror att många attraheras av att man slipper borrkostnaderna och det enda jag vill med det här inlägget är att dela med mig med mina erfarenheter från både mina luft- och berg-värme installationer och att det är viktigt att titta på ALLA förutsättningar och inte bara låta inköpspriset styra.
Tyvärr så räcker inte 60% av DVUT, detta då det blir riktigt kallt så brukar det vara vindstilla ... och oppps elpriset drar iväg till över 5kr (inkl allt) / kWh
Några sådana dagar under pumpens livstid och du kommer att förbanna dig av att du inte valde en större VP för några futtiga tusenlappar till.
Man vill ha 90 eller 100% av DVUT av just den anledningen
Att gå upp 1 steg i storlek kostar kring ca 10tusen ... och det tjänar man lätt in under livstiden på pumpen.
Dessutom en sak vi glömt är ju detta med hur mycket olika hus drar.
Nya hus har ju fin o trevlig energiprestanda ... mitt hus not so much.
Min kåk som är byggd 62 har bara 8cm isolering i väggarna!!

Mjo vet att många har problem med avisning och vad som sker med vattnet efter.
Min förra LuftVatten VP hade extrema problem och nuvarande inga problem alls med avising.
Jag här bara antog att alla nya maskiner inte har avisnings problem. Det kanske är fel??

Just detta med isbana etc är ju extremt lätt åtgärdat. Gräv en stenkista så djupt du orkar vid VPn. Led vattnet dit och ha en 10W/m värmekabel/frostskyddskabel som går ned i stenkistan där vattnet ska rinna ned. De som kör utan stenskista o värmekabel så kan jag lätt tänka mig att man får problem med avisningsvattnet.

• Gilla
PFO
  • Laddar…
Jag ska i dagarna installera LVVP från Kina. Det mesta är redan sagt, men jag har valt betydligt större än nödvändigt. Enligt Klimatime fick man gå upp till 12kW för att få en med trefaskompressor. I de mindre versionerna är det enfas på kompressorn och trefas på elvärmen. Nu får jag ett system med lägsta möjliga strömmar, så jag räknar med att kunna ligga kvar på 16A huvudsäkring utan någon som helst lastbalansering. Än så länge teori, framtiden rår utvisa om jag gjort rätt.

ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Jag ska i dagarna installera LVVP från Kina. Det mesta är redan sagt, men jag har valt betydligt större än nödvändigt. Enligt Klimatime fick man gå upp till 12kW för att få en med trefaskompressor. I de mindre versionerna är det enfas på kompressorn och trefas på elvärmen. Nu får jag ett system med lägsta möjliga strömmar, så jag räknar med att kunna ligga kvar på 16A huvudsäkring utan någon som helst lastbalansering. Än så länge teori, framtiden rår utvisa om jag gjort rätt.
Har ni inte Ellevio som nätägare i Värmland? För i så fall spelar det ingen roll vilken huvudsäkring du har eftersom de har tagit bort den avgiften. Det är istället bättre om du kan köra den på lägre effekt utspritt på flera timmar.

S
K Karin Svensson5 skrev:
Har ni inte Ellevio som nätägare i Värmland? För i så fall spelar det ingen roll vilken huvudsäkring du har eftersom de har tagit bort den avgiften. Det är istället bättre om du kan köra den på lägre effekt utspritt på flera timmar.
Fast han gjorde nog det valet utifrån att den mestadels ska gå bara på kompressorn och det är bättre om den då fördelar effekten över de 3 faserna. Annars får man ju risken att den går på en fas och belastar den med ganska hög effekt vilket gör att säkringarna börjar gå om man slår på något annat. Exempelvis en vattenkokare som då råkar vara pluggad i ett uttag som går på samma fas.
Med en 3fas kompressor så blir det ju istället för 16A på en fas och 0 på övriga kanske lite drygt 5A på alla 3 faser vilket gör att det finns utrymme kvar på samtliga faser om man kopplar in något som dras mycket ström.

Annars kan man ju hamna i situationen att man måste koppla om en massa saker i elcentralen för att inte råka ut för brända huvudsäkringar.

• Gilla
Karin Svensson5 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.