Becca77 skrev:
Hej!

Okej men då förstår jag =), men då ska jag sikta mig in på 1245 8 kw med en extern beredare på 300 liter =)
En 1145 ska det vara i så fall men storleken på vp måste du kolla upp du får säkert en kalkyl från hustillverkaren men tänk på att med stor beredare kan det vara bra men lite större vp så det inte tar så lång tid att ladda upp den om du tänker bada ofta. Men med med stor vp kanske du behöver arbetstank och allt kostar extra slantar.

Och försäkra dig om att man borrar tillräckligt djupt. Det är inte dumt att lägga på 10-20 meter extra när de ändå håller på. Det kostar inte mycket extra i sammanhanget och gör att du får marginalerna på rätt sida.

Nu vet jag inte hur du har det med garage om det är framtidsplaner eller ej och hur du tänker dig värma upp det isåfall. Om det finnns i tankarna så ta höjd för detta redan nu.

smurfen72 okej, ska kolla upp med dem. Problemet är att de bara säger att F750 räcker bra och att jag inte behöver någonting annat.... =/.

mexitegel absolut... hur vet man det? Finns det någon borrdjup man brukar rekommendera eller är det unikt för varje tomt?

Jo, garage har vi planerat att ha... och om man kan använda bergvärmepumpen till att värma den också vore ju toppen!

Det får man räkna lite på, men generellt kan man säga att vvs-installatörerna brukar vara lite snåla med djupet eftersom de får ett lägre offertpris och då lättare får affären... Det som påverkar borrdjupet är husets energibehov och och vilken berggrund du har samt hur långt du har till grundvattnet. Du kan titta på nibes sidor, där står rekomenderade borrdjup för de olika pumparna. De sistnämnda kan du få en ganska god uppfattning om genom att kolla på sgu.se och leta upp deras kartverktyg och kolla på borrade brunnar i din närhet.

Men vad gäller dimensionsring så ska du ju nu då också ta ditt garage i beaktande, troligen så kommer en F750 inte orka med det lika bra som en bergvärmepump.

Kan bara hålla med mexitegel om garaget. Det tråkiga är väl att du behöver en bufferttank för att maskinen ska gå någorlunda bra under tiden du inte har garaget....troligen iaf.

Sent from my GT-N7000 using Byggahus

Maxitegel Tack för informationen ska kolla runt lite och se, håller helt med dig tror inte på F750 heller. Vi känner att de är värt lite mer pengar om komforten blir bättre också så man hamnar över marginalen så man aldrig har problem.

Joens Okej, sry. är lite dålig på det där men spelar de någon roll om Värmepumpen är lite över dimensionerad? Alltså tänker då på garaget som kommer till lite senare?

Jag tror bergvärme är en bättre (dyrare) lösning men dom som har 750 har ofta låg förbrukning så dom funkar bra om man kör normenlig ventilation tänker man dra ner på vent då funkar dom inte bra. Livslängden på en vanlig on/off bergvärme vp bör bli bättre eftersom den kommer att gå mindre timmar än en 750 som är en inverter och kommer att vara i gång i princip hela uppvärmnings säsongen. Hus tillverkaren bör kunna lämna uppgifter om vilken effekt huset behöver vid Dut i uppsala med dom uppgifterna kan du mejla Nibe så får du kalkyler på de båda alternativen men jag tror inte det skiljer många hundra kwh per år i förbrukning men man ska ju välja en lösning man tror på själv.

smurfen72 jag instämmer, jo det borde ju hjälpa till men vi vill ju inte köpa genom dem i offerten kostar Nibe F750 86 000 kr, man får samma pump från vvsbutiken med hemleverans för typ 60 tusen... känns som om de har lite för hög vinstmarginal. Iförsej ska jag fråga nästa gång jag pratar med dem om installation ingår i priset men de tror jag inte.

Det svåra i kråksången är att hitta någon som "bara" vill installera den utan att få kränga den; och dessutom är b r a på det.

weezer Instämmer!

Du får installera den själv det är inte svårt och tar inte lång tid brukar vara svårt att få en rörmockare att röra grejer dom inte har tjänat en bra peng på.

Jag vill inte förstöra eran konversation mellan F750 och markvärme!

Men har en fråga till dig, Becca!
Hur ofta kommer ni bad i eran bubbelkopp?
Hur stor är den? (300L?)
En F750 har varmvatten kapacitet på 250 vid 40 grader och du kan få ut lite till genom att aktivera "tillfällig lyx" (extra VV) någon timme innan.

Sen kan du såklart docka en VPB till den med!

Markvärme, är klart mycket dyrare som ni redan har sakt, plus att du måste ha ventilationen också vilket betyder, en 1245 plus FLM och borrning! eller om du nu tar en 1145 plus VPB300 plus FLM som är ännu dyrare.

Klart detta funkar med, men tänk till innan ni väljer.

Om jag själv hade valt hade jag tagit en 1245 plus VPB200 samt FLM men det är bara för att jag vill ha frikyla också! ;)

Varför välja en 1245 samt vpb200 är det inte krångel att docka ihop dom ? Är det inte enklare med 1145 samt vpb300 eller större ? Sen kan det ju behövas arbetstank också:)

Jag gillar inte 1145, den är så låg och man ser knappt displayn plus att alla rör kommer ut på toppen av VPn!

Men hur dockar du en vpb200 till en 1245a ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.