35 168 läst · 62 svar
35k läst
62 svar
Bergvärme vs pellets?
Köpte mitt hus 2011. Huset är från '29 och tillbyggt i två omgångar, mitten på åttio och mitten på nittio, totalytan är 205 kvm varav boytan 165 kvm. Tidigare satt en kombipanna olja/el och förbrukningen inkl hushållsel låg på 32 000 kWh för två personer.Lilla Yk skrev:Verkar som att det bara finns fördelar med bergvärme. Vilka nackdelar finns det mer än att installationskostnaden är hög? Jag är helt inne på att investera i bergvärme. Hatar att behöva reparera pannan och sotningen. Förutom att man sotar själv kommer en sotare hit på besök tre ggr per år. Vid dessa tillfällen måste man ta ledigt från jobbet, vilket kostar.
Nåväl, har lite frågor innan jag köper bergvärme.
1) stämmer det att det kan bli fuktproblem i källaren av bergvärme?
2) hur mycket kan jag få för min panna och brännare? Pannan är en gammal oljepanna från slutet av sjuttiotalet medan brännaren är tio år gammal.
3) är det något jag bör tänka på vid installationen av bergvärme? Bor i ett 1 1/2 planshus med källare. Ca 250 kvadrat totalt (boyta+biyta).
Jag borrade bergvärme 140 m och installerade en IVT-pump. Förra året låg förbrukningen på 9800 kWh inklusive hushållsel, också för två personer. Enligt kalkylen har jag tjänat in investeringen på 165 000 kr på lite mindre än sju år. Jag har inte tilläggsisolerat eller bytt fönster eller nåt sånt.
Allt handlar lite om vad man har för utgångsläge. En redan låg förbrukning av pellets kan göra att det inte är lika lönsamt.
1. Fuktproblemen kommer eftersom murstocken inte värms upp som när man eldar. Därför måste man sätta på en skorstenshuv. Jag har idag inga problem med fukt i huset.
2. Oljepannan; du får nog inget för den. Var glad om nån vill ha den och tar ut den åt dig gratis. Brännaren; ingen aning; Förhoppningsvis något iaf.
3. Många tror att man måste borra så galet djupt. Alla mina grannar har borrat 180-220 m, men jag borrade 140, enligt vad min installatör rekommenderade till pumpen. I övrigt; byt gamla radiatorer eller lägg in golvvärme om du har möjlighet.
Jag har inte haft några som helst problem med pumpen. Det enda jag har gjort är att fylla på systemet nån gång om året. Jag har tagit bort nån radiator och ersatt med golvvärme; that´s it.
Redigerat:
Medlem
· Norra Älvsborg
· 96 inlägg
Ibland tror jag folk ryggar för blotta tanken att investera 150 loppor i sin kåk och reagerar med att "trash talka" bergvärme som nån slags förträngningsteknik för att slippa se det uppenbara.
Vedeldare är också ett folk med speciella gener må jag säga.
Jag vet vad jag kommer att värma mina boenden med ända fram tills att jordvärmen inträder med automatik så att säga.
.
/F
Vedeldare är också ett folk med speciella gener må jag säga.
Jag vet vad jag kommer att värma mina boenden med ända fram tills att jordvärmen inträder med automatik så att säga.
/F