37 335 läst ·
62 svar
37k läst
62 svar
Bergvärme vs pellets?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Jag kör med bulk och kompisen med storsäck så ska vi räkna om till en ny enhet, pelletspall (PP)??
Småsäck är väl bara en nödlösning tills alla byggt om till bulk? Springa där med en slatt hit och dit, ska det vara någon vinst med pellets så måste det sköta sig självt.
Protte
Småsäck är väl bara en nödlösning tills alla byggt om till bulk? Springa där med en slatt hit och dit, ska det vara någon vinst med pellets så måste det sköta sig självt.
Protte
Bulklösningar brukar sällan fungera riktigt bra. Varför skaffa sig problem när veckoförråd är så enkelt.
Bulkpellets är att köpa grisen i säcken. Inblåsningen av pellets i förrådet leder ofta till problem med spån.
Säckar kan man kontrollera innan man köper en hel pall.
Jag har aldrig sett någon större skillnad i pris på bulkpellets och pellets i säckar.
Bulkpellets är att köpa grisen i säcken. Inblåsningen av pellets i förrådet leder ofta till problem med spån.
Säckar kan man kontrollera innan man köper en hel pall.
Jag har aldrig sett någon större skillnad i pris på bulkpellets och pellets i säckar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
I västerbotten är det skillnad på priset.
Att få en fru att fylla på ett veckoförråd när jag är på montageresa.........
Jag ser ingen skillnad på att få ett bulkförråd och ett veckoförråd att fungera, båda har problem när det börjar vara tomt, och mitt förråd börjar vara tomt i februari nästa år. Min silo rymmer 6 ton. Spån är bara problem om pelletsen blivit fuktig och risken är kanske större med pallar som stått ute.
Jag byter inte bort min silo.
Protte
Att få en fru att fylla på ett veckoförråd när jag är på montageresa.........
Jag ser ingen skillnad på att få ett bulkförråd och ett veckoförråd att fungera, båda har problem när det börjar vara tomt, och mitt förråd börjar vara tomt i februari nästa år. Min silo rymmer 6 ton. Spån är bara problem om pelletsen blivit fuktig och risken är kanske större med pallar som stått ute.
Jag byter inte bort min silo.
Protte
Hallå igen nästan ett år senare. Ville bara tala om att vi har bytt till bergvärme och är helnöjda. Vi har haft bergvärmen sedan 11 nov-09 och dom första elräkningarna har trillat in efter denna hemska vinter. Tro det eller ej men vi har tjänat ca 700-1000 kr i månaden jämfört med pelletseldningen (inklusive hushållsel). Det ska bli kul att se förbrukningen när vi stänger av för sommaren eller sänker ner i allafall, tänkte göra det 1 maj. Skönt att slippa sotning, säckbärande mm. Den lilla värmepumpen står så snällt i sitt hörn..och vilken plats det blev i källaren när acctankar o panna åkte ut...jag är helnöjd
Vad jag har förstått är det inte alltid problemfritt, utan man kan behöva installera mekanisk fläkt också.JanneL skrev:
Kul att läsa denna nyvaknade tråd: Tror inte folk är lika bekymrade idag över konkurrensen mellan etanol och pellets:joyider skrev:
http://www.aftonbladet.se/bil/article15001981.ab
Folk blundar ibland för kapitalkostnader, Säg 120.000:- i investering. Även om vi räknar utan ränta i 10 år blir det en tusenlapp i månaden.-MH- skrev:
Bergvärme borde vara helt klart bättre än pellets, även om det lir lite kyligt emellanåt. Vilka är fördelarna med bergvärme i förhållande till luftvärmepump? Är det bättre att byta pellets mot luftvärme istället?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Folk som jag känner som har värmepumpar gör inget annat än klagar på sina pumpar, när det pratas uppvärmning.
Har man ett fungerande pelletssystem så är det väll ingen vits med att byta ut det, mot en "värmepump"? Det lilla jobb som det är att bära pellets är väll inget jämfört med allt frysande, brist på varmvatten och frustration, över krånglande teknik, som värmepumpar innebär?
Har själv ingen värmepump ska sägas, men jag känner folk som har det, och de har allt från "luft luft" till "djupborrade brunnar" (eller vad det heter), och alla jag känner bara gnäller över sina pumpar.
Har man ett fungerande pelletssystem så är det väll ingen vits med att byta ut det, mot en "värmepump"? Det lilla jobb som det är att bära pellets är väll inget jämfört med allt frysande, brist på varmvatten och frustration, över krånglande teknik, som värmepumpar innebär?
Har själv ingen värmepump ska sägas, men jag känner folk som har det, och de har allt från "luft luft" till "djupborrade brunnar" (eller vad det heter), och alla jag känner bara gnäller över sina pumpar.