Hej

Jag undrar om någon har installerat bergsvärme i år runt Södermanland/Stockholm området och vad det har kostar er?
Undrar även om ni kan rekommendera några seriösa företag som har gjort installerat bergsvärme som ni har känt er trygga med?

Bygger ett nytt hus och är helt i detta. Frånluftsvärmepump ingår som standard i huset (total entreprenad) men känner att kommande tid kan elpriserna flyga iväg och bergsvärme verkar vara ett säkert kort.

Tacksam för all svar.

Är det för sent att ta med bergvärme i totalentreprenaden? Det hade absolut blivit billigare att uppgradera än att byta ut i efterhand.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Grattis till att du funderar på bergvärme 👍🏻
En bergvärmepump är billigare än en frånluftsvärmepump.
Borrhålet kostar en slant men det är inget du behöver byta så länge ditt efternamn finns kvar 100+ år 😉
Sen vill du kanske ha FTX ventilation istället för frånluftsventilation.

• Haha
returen
  • Laddar…
Jag använde flera leverantörer när jag installerade för att hålla ned pris. Luftmiljöbutiken för leverans av pump, Björksätra Brunnsborrning, Tyresö rör för installation.

Granne gjorde lika men hade Björksätra Brunnsborrning och Värmis AB för pump leverans och installation.

Tacksam för alla svar.
Vi håller på och bygger ett hus nu och markarbetet har precis påbörjats. Har frånluftvärmepump som standard i total entreprenaden. Dock har jag nu ändrat mig och vill ta ha bergsvärme istället.

Ni som har använt er av Björksätra Brunnsborrning. Hur snabbt har det kunnat komma igång med arbete? Om ni vet ett ungefär tidsram för detta. Vad jag förstår så ska detta göras i samband med markarbetet. Drog iväg ett mejl till dem men nu är det en del röda dagar.

Är det något annat man ska tänka på?

Vi byggde med Trivselhus Totalentreprenad.

I vårt fall så borrade dom efter att plattan klar och huset hade rest. Viktiga är väll att det är förberett i plattan för att dra in brine, så de inte behöver gå via husväggen efteråt.

Ni borde prata med husleverantören och få Frånluftsvärmepump som ingår utbytt så ni inte står som ägare för två värmepumpar.

Tänk på att borra extra djupt, då de extra meter kostar inte mycket. För oss ingick 140 meter, men vi betalade typ 13 000 extra för att få 190 meter.

Vi installerade sedan frikyla, så det kan vara värt att tänka på tidigt om ni vill ha det för då kan man dra rör under bygget för detta. Ibland gör rören i plattan beroende på vart ni installerar dessa fläktkonvektorer.

En sista fundering, om ni går från Frånluftsvärmepump till bergvärme hur påverkar detta ventilationen? Behöver ni någon annan hantering för att få till det?

Om ni byter från frånluftsvärmepump till bergvärme behöver ni annan ventilation, är det ett enplanshus är det en hyfsat enkel operation att sätta FTX men är det 2 plan blir det ganska mycket merjobb. I dag är det krav på värmeåtervinning på ventilationen för att klara energikraven.

Bortsett från att det är en viss merkostnad att installera bergvärme så är det en ren merkostnad att sätta in FTX. Räkna med med minst 2-300.000kr extra för att byta från frånluft till bergvärme.

Detta är också anledningen till att frånluftsvärmepump sätts in som standard i nästan alla småhus vid nyproduktion. Merkostnaden för bergvärme är väldigt hög.

Vill du få stöttning till frånluftsvärmepumpen är en Luft/Luft ett betydligt billigare alternativ än bergvärme. I Stockholm är det väldigt få dagar per år då dom inte riktigt orkar med.

C
L Liljeros skrev:
Om ni byter från frånluftsvärmepump till bergvärme behöver ni annan ventilation
Kan bergvärmepump + frånluftsmodul vara ett alternativ?
Vet i och för sig i princip ingenting om dessa annat än att f.d. grannen installerade detta.

N Nickls skrev:
Hej

Jag undrar om någon har installerat bergsvärme i år runt Södermanland/Stockholm området och vad det har kostar er?
Undrar även om ni kan rekommendera några seriösa företag som har gjort installerat bergsvärme som ni har känt er trygga med?

Bygger ett nytt hus och är helt i detta. Frånluftsvärmepump ingår som standard i huset (total entreprenad) men känner att kommande tid kan elpriserna flyga iväg och bergsvärme verkar vara ett säkert kort.

Tacksam för all svar.
Stor-stockholm
IVT GEO 612 (så 12kW)
200m borrhål
214 tkr (med 50% rot, skulle blivit 232 tkr med nu gillande 30% rot eller 260 tkr utan ROT)
Enwell/Mälardalens Värmepumpscenter

Mycket nöjd. Fick tag på dem genom värmepumpsforums offerttjänst.

Den konkurrerande offerten var från Bravida för en Thermia Atlas 12 med 230m borrhål. Där var priset 292 tkr utan rot och lite drygt 100 tkr i arbetskostnad.

Verkar vara bra berggrund just där jag bor, kanske behöver lite fler meter på annan plats. 7,2 grader ur borrhålet för närvarande vid 38% effekt och -2 grader från utesensorn.

Edit.

Har en släkting, även hen i stor-stockholm, med ett ungefär 10 år gammalt hus med flvp och golvvärme. Den behöver en hel del elpatron och hen har därför lite svalare hemma och lite högre elräkning än jag i mitt 70-talshus.

L Liljeros skrev:
Bortsett från att det är en viss merkostnad att installera bergvärme så är det en ren merkostnad att sätta in FTX. Räkna med med minst 2-300.000kr extra för att byta från frånluft till bergvärme.
Stapla gärna upp kostnader för dom olika momenten som blir merkostnad för ftx och bergvärme så man inte bara slänger ut en klumpsumma

C cpalm skrev:
Kan bergvärmepump + frånluftsmodul vara ett alternativ?
Vet i och för sig i princip ingenting om dessa annat än att f.d. grannen installerade detta.
Det kan man räkna på, bergvärmepumparna har ju blivit väldigt mycket effektivare senaste 10 åren så är möjligt att man kan klara sig utan FTX. Förr var det alla fall svårt att få ihop kalkylen och har inte hört så mycket gott om frånluftsmodulerna gällande verkningsgrad mer än att dom kan vara en räddning vid för grunt hål.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
V Vector skrev:
Stapla gärna upp kostnader för dom olika momenten som blir merkostnad för ftx och bergvärme så man inte bara slänger ut en klumpsumma
Skulle säga att det är ungefär samma pengar för själva pumpen (I det stora hela). Sen får man räkna med ca 100-150tkr för borrhål och 100-150tkr för FTX utöver det. FTX är väldigt beroende av huset utformning där ett 1-plans hus med tillgänglig vind inte behöver bli så dyrt medans ett 2 plans med fel planlösning kan vara närmare 200tkr.

• Gilla
Tinototem
  • Laddar…
Tack för all bra tips. Jag ska försöka få fram en offert för detta.
Det är en 1-planshus på ca 141 kvm. Har planer i framtiden att bygga ett garage med förråd på ca 45-50 kvm samt en större altan som jag tänkte gjuta.

Återkommer med uppdatering.

Ett tips ta en Nibe 1245, en on/off pump som bara går och går, har själv en som är inne på sitt 16e år, och har inte haft ett fel ännu, inga invertrar eller onödig elektronik. Har en 6kw som värmer 125kvm byggt 1978 och bor i norrbotten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.