Är det någon som vet vilka regler som gäller när man ska borra bergsvärme, och den egna brunnen finns i närheten? Tänkte om avstånd, tillstånd osv...Tomten är dessutom sjönära, så brunnen är inte speciellt djup. Dessutom så hörde jag att man ska räkna 20 år på kompressorn och 40 år innan man måste borra nytt hål...Åsikter...???

Det finns vad jag vet inga såna regler.
En del kombinerar dessutom brunn och energihål, även om det kanske känns lite riskabelt. Å andra sidan, om det går hål på värmebäraren så sprids innehållet via grundvattnet på långa avstånd.

Tillstånd från kommunen krävs, men det är mer i en form av anmälan så kommunen vet var det finns bergvärmehål och speciellt vilka värmebärarvätskor som förekommer.

Ett tillräckligt djupt hål behöver du aldrig borra om. Är det inte tillräckligt djupt kommer det till slut att bli permafrost, dvs att berget till slut är så nedkylt att ingen värme finns att hämta. Men som sagt, om man bara borrar tillräckligt djupt så händer inte det.

20 år på kompressorn låter mycket. Om min håller 10-15 år blir jag glad...

Ja, 20 år tycker jag oxå låter mycket...Men hur djupt är tillräckligt? Sen blir jag lite rädd, eftersom djupet på brunnen är ca 5 meter....Jag tänkte om den måste borras djupare på en gång, men det är inga problem med vattnet idag. Som det är nu står en sommarstuga på tomten som ska rivas i slutet på nästa år, och inga problem med vattnet har hittills uppstått. Man vill ju inte att vattnet ska bli förorenat.
/Conny

Djupet på hålet beror på hur stor värmepumpen är. En 4kw behöver kanske 80-100 meter, en 8 kw det dubbla.
Tillverkarna har rekommenderade borrdjup.

Själva har vi en IVT4 med två hål om 50 meter. Detta för att vi var rädda för saltvatteninträngning om vi borrade för djupt.

Kanon, Mathias!! ::)
Tackar!!!
/Conny

Ingen orsak!

Jag glömde en sak: Gör du slag i saken och installerar någon typ av värmepump kan det vara bra att veta att man iaf till och med i år kunde få bidrag för konvertering från direktverkande el. Hur det blir med detta 2003 vet jag inte (och kanske inte någon annan heller) men det är iallafall värt att undersöka. Bostadsenheten hos din Länsstyrelse kan ge besked.

/Mathias

Konverteringsbidraget är borttaget från o med 03-01-01

Där ser man. Nu skall man med andra ord bara straffas med högre skatt för att man försöker minska förbrukningen av el. Uslingar!

Det spelar inte så stor roll eftersom det idag står en sommastuga där som ska rivas. Så det blir nybyggnation....Därför finns det redan en befintlig brunn. Sen ska det dessutom ner en tank för avloppet.
/Conny ::)

Lite kompletterande uppgifter från Geotec (en sammanslutning av brunnsborrare):

Om avstånd till vattenbrunn: Det beror helt och hållet på de geologiska och hydrogeologiska förhållandena på platsen. Generellt sett talar man om ca 10 meter som en säkerhetsgräns med tanke på själva borrningen. Eventuellt kan vattnet i en befintlig dricksvattenbrunn påverkas under en kort period, men risken för bestående skador bedöms som liten.

Om livslängd: Ett energiborrhål har i princip en obegränsad livslängd med avseende på sin förmåga att leverera värme. Däremot kan de komponenter som ingår i borrhålsinstallationen ha olika livslängd. Idag uppskattas livslängden hos stålfoderrören och kollektorslangen till ca 100 år.

BoD...Om den informationen finnspå nätet så vore jag tacksam om du la ut länken.
/C 8)

Åh, förlåt. Ibland är tangentbordet snabbare än hjärnan.

Gå in på www.geotec.se och klicka på "information & tjänster" högst upp på sidan. Mina uppgifter kommer från "frågor och svar...".

Jättebra hemsida, BoD! ;D
Tackar!
/C 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.