Hej,

Någon som har kolla på bergborrmaskiner? Jag har fått låna en Atlas copco RH658. Jag har borrat ca 4 hål under dagen men nu funkar den inte längre. När jag reglerar farten med reglaget så sprutar det lite lätt något vitt (olja?) från hålet där man väljer rotationshåll (rött) och från packningarna uppe (blå) och ut på borren rinner det lite av det vita.

Min tankar var överhettning. Men jag borrade som mest 2,5 hål, varje hål ca 30-40 cm långt och 30 mm i diameter. känns långsökt att den skulle bli varm.

Tänkte vatten, det duggar lite till och från. Ibland har den stått mot husfasaden ibland legat ner på marken. Men har svårt att se att vatten skulle kunna komma in någon stans och framförallt i sådana mängder att viskositeten ändras.

Bergborrmaskin Atlas copco RH658 på träpallar med synliga markeringar vid rotationshåll och packningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad kan ha hänt ? Gör jag något fel ?

/ Viktor

Du hade en smörjtask påkopplad mellan kompressor och borren ?

Kim Stridh Kim Stridh skrev:
Du hade en smörjtask påkopplad mellan kompressor och borren ?
japp, ser ut som en handboll typ. Den är påkopplad och på rätt håll (pil mot borren/i luftens riktning)

Och den är inte tom utan olja i ?

Och den är inte tom utan olja i ?
tog bort den och det finns ju helt klart olja där. Rann ut från båda sidor. Vet inte om det är normalt eller hur man kollar nivån på smörjbollen

• Olja som läcker ut i lerig mark med synlig smörjkula och en person i gummistövlar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att va väldigt geggigt eller vattnigt olja

Ser ut att va väldigt geggigt eller vattnigt olja
tänker också om vatten kommit in och förstört viskositet, men förstår inte hur. På Atlas copcos hemsida kan man läsa om en vattenavskiljare som man kopplar mellan kompressor och bort, sådan har jag inte. Kan luften kondenserat på något sätt så vatten har matats in från kompressorn ? Det är ca 1 grad ute

har också fått bud på en dålig packning som gör att trycket inte kan hållas och det kommer olja överallt + borren inte roterar.

En vattenavskiljare har Jag haft dom gånger jag kört bergborr. vad som händer utan den vet jag inte , kanske det som du råkat ut för då? Jag är ingen expert tyvärr, den är väl till för att det bara ska skickas ren luft plus och olja in i borren antar jag

En vattenavskiljare har Jag haft dom gånger jag kört bergborr. vad som händer utan den vet jag inte , kanske det som du råkat ut för då? Jag är ingen expert tyvärr, den är väl till för att det bara ska skickas ren luft plus och olja in i borren antar jag
Tror också det är funktionen men kan inte avgöra om det är ett problem att köra utan eller om det är det som hänt

De där maskinerna går ju att borra med under vatten om så behövs. Jag har tappat bergborrmaskiner i sjön flera gånger när jag har varit på kajbyggen och vi stått på ställning i sjön och borrat. Bara att hala upp dom i slangen och borra vidare. Likaså så har jag använt dom med kompressorer från Hedenhös med ytterst tveksam vattenavskiljare och det har inte dödat maskinerna heller. Men det blir just som i dina bilder - att det blir vitt skum av oljan från dimsmörjaren om det är vatten i oljan. Möjligen är det ett problem på flera års sikt - men knappast på några enstaka hål.

Jag känner dock igen problemet att maskinen rätt vad det är inte vill slå. Jag kan inte svara på vad det beror på, men känslan är att någonting i den hänger sig i något olämpligt läge. Det som brukar fungera då är att lyfta upp maskinen och stöta den kraftigt neråt några gånger och rätt som det är så börjar den slå igen. Oftast tycker jag detta problem uppstår om man har hållit på och feg-kört med bara lite pådrag och sedan stängt av osv. Som när det strular med ansättningen eller så.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
De där maskinerna går ju att borra med under vatten om så behövs. Jag har tappat bergborrmaskiner i sjön flera gånger när jag har varit på kajbyggen och vi stått på ställning i sjön och borrat. Bara att hala upp dom i slangen och borra vidare. Likaså så har jag använt dom med kompressorer från Hedenhös med ytterst tveksam vattenavskiljare och det har inte dödat maskinerna heller. Men det blir just som i dina bilder - att det blir vitt skum av oljan från dimsmörjaren om det är vatten i oljan. Möjligen är det ett problem på flera års sikt - men knappast på några enstaka hål.

Jag känner dock igen problemet att maskinen rätt vad det är inte vill slå. Jag kan inte svara på vad det beror på, men känslan är att någonting i den hänger sig i något olämpligt läge. Det som brukar fungera då är att lyfta upp maskinen och stöta den kraftigt neråt några gånger och rätt som det är så börjar den slå igen. Oftast tycker jag detta problem uppstår om man har hållit på och feg-kört med bara lite pådrag och sedan stängt av osv. Som när det strular med ansättningen eller så.
Tack för ditt svar. Hoppas bara det är jag som varit lite rookie eller om det kommit inte lite vatten från tex kompressorn att dunstat när den legat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.