C Christoffer-Robin skrev:
Nu har vi hämtat hem vår nya (begagnade) takhiss/berghiss, 24 meter lång och max 250kg. Tack för tips och inspiration från den här gruppen! Vi återkommer med bilder när hissen är uppställd. Det kan dröja en aning tyvärr.
Vad kostade den?

K karlmb skrev:
Vad kostade den?
NY kostar den 45 tkr + moms + transport 4 tkr
Den vi köpte var begagnad och vi fick betala 30 tkr.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har samma utmaning i stugan men istället utförsbacke NER till stugan. Hittade 25m handikapp trapphiss för 3000kr på Blocket. Åkte dit, allt verkade bra, plattform som åkte upp, skenor. Kugghjul som drev på en slags räls med "kuggstång". Begränsad godkänd vikt. Minns inte riktigt men typ 150-250kg. Tyvärr legat ute flera år men inget jag inte kunnat få ihop till en fungerande hiss. (Godkänd av besiktningsföretag är ju däremot inte säkert)

MEN! backade till slut då jag började fundera på hastigheten den åkte med. Alla handikapphissar jag sett är rejält långsamma. Typ kanske ett par meter i minuten. Tror jag skulle ruttna på att skicka något med den farten upp/ner. Fram för allt om det är lite mer "volymer/mängd material som ska skickas. Så visst är det bra om man bara ska skicka ner/upp svärmor men för byggmaterial som vi tänkte så blir det ofta lättare släpa ner det eller bära. JA vi har burit ner 15kvm timmerhus i delar, 40kvm altan och numera har grannen byggt tillfällig serpentinväg ner vi får använda vid behov. Det som ska upp är oftast väskor och annat som mest innebär att man får gå flera gånger, men det går hyfsat fort och lätt trots allt.

Däremot hade det varit ett billigt sätt att lösa "tillgänglighetskraven" som det pratats om då vi funderar på riva stugan och bygga nytt hus istället.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nu fortsätter äventyret!
Härnäst ska stolpskor sättas i berget så att rälsen kan läggas på tryckimpregnerade ramar. En delvis installerad järnvägsräls på en sluttande skogsterräng med stolpskor och en byggnadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallräls monterad på en sluttning med grönska, redo för installation av tryckimpregnerade ramar och stolpskor.
Skapa konto
Metallräcke längs en skogssluttning med stenar och grönska där stolpskor ska monteras för byggprojekt.
Skapa konto
Metallräls monterad på mossig berggrund i skogsområde för byte av stolpskor.
Skapa konto

• Gilla
Pen och 10 till
  • Laddar…
Heja heja! (y)

S skogstomten skrev:
Har samma utmaning i stugan men istället utförsbacke NER till stugan. Hittade 25m handikapp trapphiss för 3000kr på Blocket. Åkte dit, allt verkade bra, plattform som åkte upp, skenor. Kugghjul som drev på en slags räls med "kuggstång". Begränsad godkänd vikt. Minns inte riktigt men typ 150-250kg. Tyvärr legat ute flera år men inget jag inte kunnat få ihop till en fungerande hiss. (Godkänd av besiktningsföretag är ju däremot inte säkert)

MEN! backade till slut då jag började fundera på hastigheten den åkte med. Alla handikapphissar jag sett är rejält långsamma. Typ kanske ett par meter i minuten. Tror jag skulle ruttna på att skicka något med den farten upp/ner. Fram för allt om det är lite mer "volymer/mängd material som ska skickas. Så visst är det bra om man bara ska skicka ner/upp svärmor men för byggmaterial som vi tänkte så blir det ofta lättare släpa ner det eller bära. JA vi har burit ner 15kvm timmerhus i delar, 40kvm altan och numera har grannen byggt tillfällig serpentinväg ner vi får använda vid behov. Det som ska upp är oftast väskor och annat som mest innebär att man får gå flera gånger, men det går hyfsat fort och lätt trots allt.

Däremot hade det varit ett billigt sätt att lösa "tillgänglighetskraven" som det pratats om då vi funderar på riva stugan och bygga nytt hus istället.
Det borde väl gå att "trimma" en gammal handikapp hiss...? Typ byta ett par drev i en växellåda eller så..

K karlmb skrev:
Det borde väl gå att "trimma" en gammal handikapp hiss...? Typ byta ett par drev i en växellåda eller så..
Mja, det *kan* gå så enkelt, men ofta är ju växellådan och motor anpassade efter varandra. Att ta det åt det andra hållet, så att den blir långsammare/starkare går ju ofta bra, men det finns nog stor risk att den godkända vikten går ner till rätt små nivåer om man trimmar utan att byta motor, och motor-styrning och eventuellt förstärker något mer och så vidare. Snart har du bara sitsen kvar från originalet och kunde lika gärna byggt nytt...

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Mja, det *kan* gå så enkelt, men ofta är ju växellådan och motor anpassade efter varandra. Att ta det åt det andra hållet, så att den blir långsammare/starkare går ju ofta bra, men det finns nog stor risk att den godkända vikten går ner till rätt små nivåer om man trimmar utan att byta motor, och motor-styrning och eventuellt förstärker något mer och så vidare. Snart har du bara sitsen kvar från originalet och kunde lika gärna byggt nytt...
Nja, handikapputrustning ät sällan speciellt optimerad skulle jag vilja påstå.
Mycket är rejält klumpigt och överdimensionerat delvis beroende på att det sällan är några problem att ta ut tillräckliga priser.

K karlmb skrev:
Nja, handikapputrustning ät sällan speciellt optimerad skulle jag vilja påstå.
Mycket är rejält klumpigt och överdimensionerat delvis beroende på att det sällan är några problem att ta ut tillräckliga priser.
Var så god och bygg vad du vill, jag ska inte hindra dig (så länge du inte gör det på min tomt. :D )

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Var så god och bygg vad du vill, jag ska inte hindra dig (så länge du inte gör det på min tomt. :D )
Ok

Tataaaaaaa!
Ingen svindlande hastighet men nu är den installerad
Notan slutade på 35 tusen med allt så här långt.
Det kommer förfinas lite till med en ordentlig plattform vid basen och en gång som man ska kunna köra skottkärra och pirra på.

• Gilla
  • Wow
Flaten och 14 till
  • Laddar…
Det där med säkerheten

Man kan låta vajern sitta i en bit axelmaterial i fronten och ha infästningen förskjuten så att den del som är nedåt i backen är tyngre.

Då vid händelse av vajerbrott så kommer axeln svinga ner och haka i tvärstagen och den främre delen slår mot en stopp. Då blir fallhöjden maximalt cc måttet på tvärbalkarna.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Det finns ett vajerbrottskydd.

• Trädgårdshiss med vajerbrottskydd på en kuperad terräng leder upp till en röd stuga.
    Skapa konto
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
C Christoffer-Robin skrev:
Det finns ett vajerbrottskydd.
Tjusigt! (y)

F Frågan skrev:
Vi byggde ca 40 meter linbana ner till vår sjöstuga. Inte personsäker men för tunga prylar är den perfekt. 230 v vinsch från hornbach kompletterad med fjärrkontroll från kina. Kan återkomma med bilder och lite mer detaljer om intresse finns. Hade tänkt bygga träräls men det blev för mycket jobb och ingrepp i naturen. Själva drivningen bör dock funka i bägge fallen.
Hur visste du att fjärrkontrollen var kompatibel med vinschen. Samma märke eller hade du något annat trick för att veta vilken fjärrkontroll som skulle passa innan du gjorde beställningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.